Ο δρ Νίκος Τσάκος ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά του NYSE, Tsakos Energy Navigation, μίλησε σήμερα το βράδυ, ώρα Ελλάδος, στο Schwab Network για την εταιρεία που γιορτάζει 30 χρόνια στα διεθνή χρηματιστήρια, για το ρόλο της ναυτιλίας στην απανθρακοποίηση, για το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα, για τις μεγάλες καθυστερήσεις λόγω του προβλήματος ξηρασίας στη διώρυγα του Παναμά που αυξάνει τον χρόνο ενός ταξιδιού αφού τα πλοία δεν μπορούν να περάσουν με τη συχνότητα που το έκαναν από τη διώρυγα διότι έχει πέσει η στάθμη του νερού και πηγαίνουν μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας ή του Σουέζ στην Ασία και στη Μέση Ανατολή, με αποτέλεσμα να αυξάνεται και το μεταφορικό κόστος που μετακυλύεται στους καταναλωτές, ενώ αναφέρθηκε και στη συνεχή μείωση της τιμής του πετρελαίου και πως επηρεάζει τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων.

«Οι γεωπολιτικές εξελίξεις και οι αναταράξεις που προκάλεσαν στο διεθνές εμπόριο είχαν ως αποτέλεσμα να υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση για πετρέλαιο να αυξηθούν οι αποστάσεις τα μίλια και ο τομέας των δεξαμενόπλοιων για δύο χρόνια πήγε πάρα πολύ καλά. Για την ΤΕΝ το 2022 ήταν χρονιά ρεκόρ κερδών και το ίδιο θα συμβεί και το 2023» είπε ο δρ Νίκος Τσάκος και προσέθεσε: «Ο στόλος της ΤΕΝ είναι χρονοναυλωμένος σε ποσοστό 95% και το γεγονός αυτός εξασφαλίζει κέρδη και μερίσματα για τους μετόχους».

Για τις κυρώσεις της Δύσης σε βάρος της Ρωσίας και πόσο επηρέασαν τη ναυλαγορά ανέφερε: «Η Ρωσία είναι μεγάλη εξαγωγική χώρα σε πετρέλαιο και LNG. Οι κυρώσεις είχαν ως αποτέλεσμα να αλλάξουν οι εμπορικές διαδρομές μεταφοράς πετρελαίου. Η Ρωσία εξάγει στην Άπω Ανατολή, την Ινδία και τη Βραζιλία και η Ευρώπη φέρνει πετρέλαιο για τις ανάγκες της από την μακρινή Άπω Ανατολή και τις ΗΠΑ. Άρα έχει αυξηθεί η απόσταση μεταφοράς- τα τονομίλια, κατά συνέπεια έχουν αυξηθεί οι ναύλοι και το κόστος μεταφοράς».

Για την Ελληνική Ναυτιλία τόνισε: «Η Ελλάδα είναι μία μικρή χώρα των 11 εκατομμυρίων κατοίκων και όμως οι Έλληνες ελέγχουν ανάλογα με τον τύπο των πλοίων από 20% έως 25% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Από όσα πράγματα βλέπετε γύρω σας και από όσα χρησιμοποιείτε στην καθημερινότητά σας, να ξέρετε ότι το ¼ έχει μεταφερθεί και φτάσει μέχρι εσάς με ελληνικά πλοία» και συνέχισε μιλώντας για την ΤΕΝ: «Η εταιρεία δραστηριοποιείται κυρίως στις δυτικές ΗΠΑ, τη Βόρεια Ευρώπη και τη Βραζιλία. Δεν κάνουμε πολλές δουλειές με την Ελλάδα παρά το γεγονός ότι τα γραφεία μας είναι στην Ελλάδα. Η ναυτιλία είναι μία διεθνής βιομηχανία. Υπάρχει όμως μεγάλη τεχνογνωσία στην Ελλάδα και δικαίως αποκαλείται η Silicon Valley της Ναυτιλίας».

Για τα προβλήματα με τη Διώρυγα του Παναμά σχολίασε: «Το θέμα δεν έχει γίνει ευρύτερα γνωστό όπως θα έπρεπε. Η ξηρασία έχει ως αποτέλεσμα να μην είναι μεγάλο το βάθος της Διώρυγας και να μην μπορούν να περάσουν τα πλοία όπως πριν. Δημιουργείται συμφόρηση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να επιλέγουν διαδρομές γύρω από τα Ακρωτήρια, όπως της Καλής Ελπίδας ή από το Σουέζ για να μεταφέρουν προϊόντα στην Μέση Ανατολή και στην Άπω Ανατολή με αποτέλεσμα να αυξάνει σημαντικά ο χρόνος του ταξιδιού έως και 50% άρα και το μεταφορικό κόστος το οποίο θα κληθεί να πληρώσει ο καταναλωτής ο οποίος είναι ήδη αντιμέτωπος με τον μεγάλο πληθωρισμό. Οι καταναλωτές θα πληρώσουν πιο ακριβά κυρίως τη βενζίνη, αλλά και τα τελικά εμπορεύματα που μεταφέρονται με το πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων».

Στη ερώτηση πόσο επηρεάζει του ναύλους των δεξαμενόπλοιων η επί επτά εβδομάδες πτώση της τιμής του πετρελαίου ο Έλληνας πλοιοκτήτης απάντησε: « Είναι καλό για τους καταναλωτές. Αλλά όσο χαμηλότερη είναι η τιμή τόσο αυξάνει η ζήτηση άρα και το μεταφορικό έργο για τα δεξαμενόπλοια αφού τα κράτη θέλουν να δημιουργήσουν αποθεματικό».

Όπως επεσήμανε για τα οικονομικά της ΤΕΝ στα 21 χρόνια που διαπραγματεύεται η μετοχή της στο New York Stock Εxchange (NYSE) έχει διανείμει 800 εκατομμύρια δολάρια σε μέρισμα και έχει καθαρά κέρδη ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ήτοι απόδοση 6%.

Για την πράσινη μετάβαση υπογράμμισε ότι η Ναυτιλία πρωτοστατεί, αν και η επιβάρυνση στο περιβάλλον λόγω της εκπομπής αερίων των θερμοκηπίου είναι μόλις 2,8%. «Αν και δια θαλάσσης μεταφέρεται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Ναυτιλίας είναι 2,8%. Παρ΄ όλα αυτά η ναυτιλιακή βιομηχανία πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση, όπως και η ΤΕΝ που εκσυγχρονίζει τον στόλο της μετατρέποντας τον σε πράσινο με πλοία που χρησιμοποιούν μηχανές dual fuel για καύση LNG, και μεθανόλης».

Τέλος για το NYSE σχολίασε ότι είναι πολύ ικανοποιημένος με το NYSE αφού όπως είπε «εδώ χτυπάει η καρδιά της παγκόσμιας οικονομίας».

Διαβάστε ακόμη

5+1 παράγοντες που θα ανεβάσουν κι άλλο τις τιμές στα ακίνητα το 2024 (πίνακας + pics)

Λιανεμπόριο: Στόχος για πωλήσεις 11 δισ. ευρώ το δ΄ τρίμηνο – Αύξηση 10%

Lloyd’s List: Οι 14 κορυφαίοι Έλληνες – Ελληνίδες στο Top 100 της παγκόσμιας ναυτιλίας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ