Ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται να κινείται σε ένα περιβάλλον οριακής ισορροπίας για τα έτη 2026 και 2027, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της BIMCO. Η ζήτηση πλοίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,5%-3,5%, ενώ η προσφορά χωρητικότητας θα σημειώσει ταχύτερη άνοδο, γεγονός που ενδέχεται να δημιουργήσει πιέσεις στην αγορά.

Κομβικό στοιχείο για τις εξελίξεις θεωρείται η επιστροφή των πλοίων στις παραδοσιακές διαδρομές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ. Η πλήρης επανένταξη των δρομολογίων, όπως αυτή που σχεδιάζει από τον Ιανουάριο η γαλλική CMA CGM, μπορεί να μειώσει τη ζήτηση πλοίων έως και 10%, λόγω συντομότερων διαδρομών και καλύτερης αξιοποίησης του στόλου.

Όπως επισημαίνει ο επικεφαλής αναλυτής της BIMCO, Niels Rasmussen, «η επιστροφή στις κανονικές διαδρομές θα καθορίσει την ισορροπία της αγοράς. Ακόμη και μικρές αλλαγές στη γεωπολιτική σταθερότητα ή στις επιλογές των ναυτιλιακών εταιρειών μπορούν να κρίνουν αν η αγορά θα σταθεροποιηθεί ή θα αντιμετωπίσει νέες πιέσεις».

Στο μέτωπο της ζήτησης, η Βόρεια Αμερική παραμένει πηγή αβεβαιότητας, με τις εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων να προβλέπεται να μειωθούν κατά 3% το 2026. Η ανάκαμψη αναμένεται στο δεύτερο μισό του έτους, με αύξηση εισαγωγών γύρω στο 2% τόσο για το 2026 όσο και για το 2027. Παράλληλα, η πορεία της αμερικανικής οικονομίας παραμένει κρίσιμη. Ο Rasmussen προειδοποιεί ότι, εάν υπάρξει σοβαρή διόρθωση στις επενδύσεις τεχνητής νοημοσύνης ή στις μετοχές του κλάδου, οι επιπτώσεις μπορεί να επηρεάσουν τη ζήτηση μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως.

Η προσφορά πλοίων θα επηρεαστεί επίσης από τη διάλυση παλαιών πλοίων, με εκτιμώμενο όγκο 750.000 TEU για το 2026-2027. Η διάλυση θεωρείται κρίσιμη, καθώς υπάρχει πλεόνασμα ανακύκλωσης περίπου 1,8 εκατομμυρίων TEU από τα χαμηλά επίπεδα των τελευταίων ετών. Εάν η ανακύκλωση κινηθεί χαμηλότερα από τις προβλέψεις, η υπερπροσφορά χωρητικότητας μπορεί να αυξηθεί.

Ένας ακόμη παράγοντας ισορροπίας είναι η μέση ταχύτητα πλεύσης. Παρά την αυξημένη συμφόρηση στα λιμάνια, η μέση ταχύτητα μειώθηκε οριακά από 14,8 κόμβους το 2024 σε 14,7 κόμβους το 2025. Η BIMCO προβλέπει περαιτέρω μείωση κατά 0,25 κόμβους για το 2026 και το 2027, ενώ εάν αυτό δεν υλοποιηθεί, η προσφορά πλοίων μπορεί να αυξηθεί ταχύτερα και να ενισχύσει τις πιέσεις στην αγορά.

Συνολικά, η αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα κινηθεί το 2026-2027 σε ένα πλαίσιο μέτριας ανάπτυξης, με τη γεωπολιτική σταθερότητα και τις αποφάσεις των ναυτιλιακών εταιρειών να καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τις συνθήκες ισορροπίας.

Διαβάστε ακόμη 

H πλουσιότερη γυναίκα του Ηνωμένου Βασιλείου το 2025 έπαιζε στοίχημα

Romain Ciarlet (Ίδρυμα Πρίγκιπα Αλβέρτου Β΄ του Μονακό): Σε συζητήσεις με ελληνικές οικογένειες για συνεπενδύσεις (pics)

Το «Botox της φύσης» : Μάσκες, social media και λιναρόσπορος

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα