Σε πολυετή διαμάχη σχετικά με την εκπροσώπηση των ναυτικών και τα εργασιακά τους δικαιώματα η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF) και η ISU-Lanibra (Διεθνής Ένωση Ναυτικών) βρίσκονται Η αντιπαράθεση έχει λάβει διεθνείς διαστάσεις, με νομικές και συνδικαλιστικές εξελίξεις που αφορούν λιμάνια και ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως.
Στη μεγάλη εικόνα ήρθε να προστεθεί η μήνυση που η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) κατέθεσε σε βάρος της ISU-Lanibra και πιο συγκεκριμένα του προέδρου της, Λουντβικ Γεσενίτσνικ, κατηγορώντας τον για ψευδή στοιχεία που χρησιμοποίησε για να δυσφημίσει την ΠΝΟ, που καλύπτει σχεδόν 4.000 πλοία, καθώς και για την χρήση στοιχείων που ανήκουν αποκλειστικά στο αρχείο της Ομοσπονδίας.
Η ISU-Lanibra ιδρύθηκε το 2018 στη Σλοβενία και παρουσιάζεται ως συνδικαλιστική οργάνωση που υπογράφει συλλογικές συμβάσεις εργασίας (CBAs) με ναυτιλιακές εταιρείες. Στην ανακοίνωση της ίδρυσής της αναφέρεται ότι ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του Μπράνκο Κρζνάρικ και είναι νομικά καταχωρισμένη στη χώρα. Επιπλέον, το 2017 είχε ιδρυθεί η Lanibra, μια ιδιωτική εταιρεία που φέρεται να δραστηριοποιείται στον ίδιο χώρο.
Το ITF, το οποίο ιδρύθηκε το 1896, είναι μια διεθνής συνδικαλιστική ομοσπονδία που εκπροσωπεί εργαζόμενους στις μεταφορές και συνεργάζεται με πάνω από 200 συνδικάτα ναυτικών σε 106 χώρες. Εκπροσωπεί πάνω από 600.000 ναυτικούς. Έχει διαμορφώσει ένα δίκτυο 125 επιθεωρητών σε περισσότερα από 110 λιμάνια, οι οποίοι επιβλέπουν την τήρηση των δικαιωμάτων των ναυτικών, διαπραγματεύονται συλλογικές συμβάσεις και παρεμβαίνουν σε περιπτώσεις μη καταβολής μισθών ή εγκατάλειψης ναυτικών.
Η αντιπαράθεση μεταξύ των δύο οργανισμών εστιάζει κυρίως στη φύση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας που υπογράφει η ISU-Lanibra και στο κατά πόσο αυτές εξασφαλίζουν αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και δίκαιες αμοιβές για τους ναυτικούς.
Το 2022, η βρετανική εταιρεία P&O Ferries, η οποία είχε σύμβαση με την ISU-Lanibra, απέλυσε 786 ναυτικούς και τους αντικατέστησε με πλήρωμα χαμηλότερου κόστους, γεγονός που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις από εργατικά συνδικάτα και κυβερνήσεις. Οι νέοι ναυτικοί φέρεται να εργάζονταν για μισθούς κάτω από τον κατώτατο μισθό του Ηνωμένου Βασιλείου, με βάρδιες 12 ωρών για διάστημα 17 συνεχόμενων εβδομάδων. Το ITF κατήγγειλε τη σύμβαση ως μη επαρκή για την προστασία των εργαζομένων, υποστηρίζοντας ότι η ISU-Lanibra παρείχε στους ναυτιλιακούς εργοδότες εργατικό δυναμικό με χαμηλό κόστος.
Παράλληλα, το ITF έχει υποστηρίξει ότι σε περιπτώσεις εγκατάλειψης ναυτικών σε πλοία που λειτουργούν με συμβάσεις ISU-Lanibra, το ίδιο έχει αναλάβει την υποστήριξη των ναυτικών και την ανάκτηση οφειλόμενων μισθών. Το 2023, το ITF ανέφερε ότι είχε ανακτήσει πάνω από 57 εκατομμύρια δολάρια σε καθυστερημένους μισθούς μέσω 10.718 επιθεωρήσεων και είχε υποβάλει 129 από τις 132 συνολικές αναφορές εγκατάλειψης ναυτικών στη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ILO).
Η ISU-Lanibra από την πλευρά της έχει υποστηρίξει ότι προσφέρει μια εναλλακτική επιλογή για τις ναυτιλιακές εταιρείες, διευκολύνοντας τις εργασιακές σχέσεις στον τομέα. Ωστόσο, η σύνδεση της ISU-Lanibra με την Lanibra, μια εταιρεία που παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε ναυτιλιακούς εργοδότες, έχει αποτελέσει αντικείμενο κριτικής από το ITF και άλλα ναυτικά συνδικάτα.
Σε διάφορα λιμάνια, όπως αυτά της Φινλανδίας, της Σουηδίας, των Κάτω Χωρών και της Νιγηρίας, έχουν υπάρξει νομικές και συνδικαλιστικές ενέργειες εναντίον πλοίων που λειτουργούν υπό συμβάσεις ISU-Lanibra. Το ITF και τοπικά συνδικάτα έχουν προχωρήσει σε απεργίες, νομικές διαδικασίες και αποκλεισμούς πλοίων, καταγγέλλοντας ότι οι συγκεκριμένες συμβάσεις επιτρέπουν χαμηλότερες αμοιβές, αυξημένες ώρες εργασίας και μειωμένες παροχές σε ναυτικούς.
Η αντιπαράθεση μεταξύ των δύο πλευρών αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς οι διεθνείς οργανισμοί που εποπτεύουν τα ναυτικά δικαιώματα εξετάζουν τα ζητήματα που έχουν προκύψει. Από τη μία πλευρά, το ITF και τα συνεργαζόμενα ναυτικά συνδικάτα συνεχίζουν να προωθούν συλλογικές συμβάσεις με αυξημένες διασφαλίσεις για τους ναυτικούς, ενώ από την άλλη, η ISU-Lanibra εξακολουθεί να υπογράφει συμβάσεις με ναυτιλιακές εταιρείες που αναζητούν πιο ευέλικτες εργασιακές ρυθμίσεις.
Το αποτέλεσμα της διαμάχης θα εξαρτηθεί από τις διεθνείς ρυθμιστικές εξελίξεις στον ναυτιλιακό τομέα, τις αποφάσεις των κρατών και των ναυτιλιακών αρχών, καθώς και από την πίεση που θα ασκηθεί από τα ναυτικά συνδικάτα και τις ίδιες τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Ποια «επώνυμα» και ξενοδοχειακά σφυριά θα χτυπήσουν αυτή την εβδομάδα (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.