Σε ένα περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις και αβεβαιότητες, η ναυτιλία εξακολουθεί να βρίσκεται στο προσκήνιο των διεθνών εξελίξεων. Οι εντάσεις στον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ–Ευρώπης, η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια και οι εσωτερικές αδυναμίες της ευρωπαϊκής πολιτικής συνθέτουν ένα σύνθετο σκηνικό. Ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης μιλά με σαφήνεια και ρεαλισμό για όσα διακυβεύονται.
Δασμοί και η «θολή» στάση των ΗΠΑ
Αναφερόμενος στις επικείμενες αμερικανικές αποφάσεις για τα λιμενικά τέλη, ο κ. Λασκαρίδης σημείωσε:
«Αυτό που βλέπουμε είναι μια αναμπουμπούλα. Μιλούν για τέλη ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου ή για εφάπαξ χρεώσεις, αλλά τίποτα δεν είναι ακόμα βέβαιο. Η αμερικανική διοίκηση έχει προαναγγείλει αποφάσεις προς τα τέλη Απριλίου, με πιθανή εφαρμογή από τον Νοέμβριο».
Ωστόσο, εμφανίζεται καθησυχαστικός για τις επιπτώσεις στην ευρύτερη ναυλαγορά:
«Η ναυτιλία έχει περάσει κρίσεις πολύ μεγαλύτερες – πολέμους, οικονομικές καταρρεύσεις. Οι ισχυρές εταιρείες με μεγάλους στόλους θα αντέξουν, ίσως και να βγουν ενισχυμένες. Οι μικρότερες ενδέχεται να πιεστούν, αλλά ο κλάδος συνολικά δεν κινδυνεύει».
Η ευρωπαϊκή αδυναμία και η χαμένη ευκαιρία της ναυτιλίας
Εκφράζει την απογοήτευσή του για τη στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
«Η Ευρώπη εδώ και χρόνια μοιάζει με γίγαντα με πήλινα πόδια. Δεν έχει κοινή εξωτερική, αμυντική ή οικονομική πολιτική. Και παρότι διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους στον κόσμο, ποτέ δεν κατάφερε να τον αξιοποιήσει στρατηγικά όπως έκαναν οι ΗΠΑ, ο Καναδάς ή το Ηνωμένο Βασίλειο».
Όπως επισημαίνει:
«Αντί να λειτουργεί υπέρ των συμφερόντων της, η ΕΕ επιμένει να θέτει περιφερειακούς κανόνες που τελικά δυσκολεύουν τη ζωή των πλοιοκτητών και υπονομεύουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».
Απο-ανθρακοποίηση: Πίεση χωρίς λύση
Η απο-ανθρακοποίηση παραμένει στο επίκεντρο των συζητήσεων, όμως, όπως λέει ο κ. Λασκαρίδης, η βιασύνη πολιτικών και ΜΚΟ δεν συμβαδίζει με τις πραγματικές δυνατότητες του κλάδου:
«Ασχολούνται όλοι με την πράσινη μετάβαση, αλλά κανείς δεν απαντά στο βασικό: ποιο καύσιμο θα αντικαταστήσει τα σημερινά; Και πώς θα είναι διαθέσιμο σε όλο τον κόσμο; Όλα αυτά απαιτούν χρόνο και σοβαρότητα. Δεν λύνονται με συνθήματα».
«Υπάρχει κλιματική κρίση και πρέπει να δράσουμε. Όμως δεν μπορείς να εφαρμόσεις τεχνολογίες που δεν υπάρχουν ή που δεν είναι ακόμη βιώσιμες. Οι πολιτικές αποφάσεις πρέπει να στηρίζονται στην επιστήμη και την επιχειρησιακή πραγματικότητα».
Ανταγωνιστικότητα και φορολογικά καθεστώτα
Ο Πάνος Λασκαρίδης, πρώην πρόεδρος της ECSA, δεν κρύβει την ανησυχία του για το πώς η Ευρώπη θα διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της έναντι κέντρων όπως η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ ή το Ντουμπάι:
«Πριν λίγα χρόνια, είχαμε κάνει μια μελέτη με τη Deloitte που έδειχνε πως, παρότι η Ευρώπη δεν είναι αρνητικό περιβάλλον, υστερεί σημαντικά σε σχέση με τα υπεράκτια ναυτιλιακά κέντρα. Οι λεγόμενες “κρατικές ενισχύσεις” (State Aid Guidelines) είναι το μόνο εργαλείο που έχουμε – αλλά δεν αρκούν».
Ελληνική ναυτιλία: Προσαρμοσμένη και ευέλικτη
Κλείνοντας, δηλώνει αισιόδοξος για την ελληνική ναυτιλία:
«Η ελληνική ναυτιλία είναι σε πλεονεκτική θέση γιατί βασίζεται σε ναυλώσεις χρονοναύλωσης και όχι σε σταθερά συμβόλαια. Μπορούμε –και πιστεύω πως θα το κάνουμε– να προσαρμόσουμε τις χρεώσεις και να απορροφήσουμε τις αλλαγές καλύτερα από άλλους».
Ο Πάνος Λασκαρίδης αναφέρθηκε στις χρόνιες παθογένειες της ελληνικής οικονομίας και στη χαμηλή επιδραστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας, παρά τη δεσπόζουσα θέση της στον παγκόσμιο στόλο. Όπως επεσήμανε, η Ελλάδα δεν είναι ανταγωνιστική – ούτε η οικονομία της, ούτε και η οργανωμένη ναυτιλιακή της παρουσία σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Δεν είναι ανταγωνιστικό το σύστημά μας, και αυτό δεν αλλάζει εύκολα μόνο με μια αλλαγή παραγωγικού μοντέλου», τόνισε, αναδεικνύοντας την ανάγκη για συντονισμένη προσπάθεια ώστε να συναγωνιστούμε τις υπόλοιπες χώρες στα ίδια κριτήρια και με τις ίδιες δυνατότητες χρηματοδότησης και στήριξης.
Ο ίδιος χαρακτήρισε τη ναυτιλία ως έναν ευρύτερο κλάδο, που δεν περιλαμβάνει μόνο την πλοιοκτησία, αλλά και τις τράπεζες, τα λιμάνια, την τεχνολογία, τους ναυλομεσίτες, ακόμα και τα ποτάμια δίκτυα – έναν τομέα στον οποίο άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία και η Ολλανδία έχουν επενδύσει στρατηγικά.
«Όλοι νομίζαμε ότι επειδή έχουμε τα περισσότερα πλοία είμαστε κυρίαρχοι. Όμως η ναυτιλία δεν είναι μόνο πλοία. Είναι ένας τεράστιος οικοσύστημα που στην Ελλάδα το είχαμε υποβαθμίσει επί χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά. Και συνέχισε: «Ως πλοιοκτητικό κέντρο είμαστε πρώτοι παγκοσμίως. Ως ναυτιλιακό κέντρο είμαστε δέκατοι».
Ο Πάνος Λασκαρίδης, ο οποίος υπογράμμισε και ξεκαθάρισε ότι είναι και εκείνος μέσα στο πλαίσιο της κριτικής που ασκεί αφού δραστηριοποιείτο επι 20 χρόνια στα κοινά της ναυτιλίας, δεν δίστασε να ασκήσει κριτική και στη συνολική απουσία οργανωμένης προβολής της ελληνικής ναυτιλίας στην Ευρώπη. «Επί 20 χρόνια δεν υπήρξε καμία σοβαρή ανασύνταξη της παρουσίας μας. Χώρες με πολύ μικρότερο στόλο έχουν καταφέρει να αποκτήσουν επιρροή χάρη στην πολιτική και οικονομική τους στρατηγική. Εμείς νομίζουμε ότι είμαστε οι καλύτεροι και δεν χρειάζεται να εμφανιζόμαστε πουθενά».
Τέλος, υπογράμμισε τη σημασία της ενότητας, της κουλτούρας συνεργασίας και της ενεργής παρουσίας στα ευρωπαϊκά κέντρα αποφάσεων. «Δεν είναι μόνο ελληνικό το φαινόμενο της απομόνωσης. Είναι και ευρωπαϊκό. Όμως απαιτείται σοβαρή προσπάθεια, πόροι και στρατηγική. Δεν φτάνει να είμαστε πρώτοι σε αριθμό πλοίων – πρέπει να γίνουμε και πρώτοι σε επιρροή».
Διαβάστε ακόμη
PineBridge Investments: Γιατί στρέφεται στα μετρητά και αποφεύγει τα κρατικά ομόλογα (γράφημα)
Δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας σε κρίση: Πώς θα αντέξει η Ευρώπη τη ζήτηση του μέλλοντος
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.