Η πρόταση του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) για την επιβολή μέτρων κατά των κινεζικών ναυτιλιακών συμφερόντων, ιδιαίτερα των κινεζικής κατασκευής πλοίων, των τελών λιμένων και των σχετικών κυρώσεων, αποτελεί σημαντική κλιμάκωση των υφιστάμενων εμπορικών εντάσεων μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας. Εάν εφαρμοστεί, η πρόταση μπορεί να έχει εκτεταμένες συνέπειες τόσο για τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία όσο και για τη δυναμική του εμπορίου των ΗΠΑ.
«Παρ’ όλα αυτά, η κυρίαρχη θέση των κινεζικών ναυπηγείων στην παγκόσμια αγορά, σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη διεθνή ζήτηση για κινεζικής κατασκευής πλοία, υποδεικνύει ότι τα εν λόγω μέτρα ενδέχεται να μην είναι τόσο αποτελεσματικά όσο προγραμματίζεται” επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.
Όπως εξηγούν “η βιομηχανία ναυπήγησης στην Κίνα κατέχει κυρίαρχη θέση στην παγκόσμια αγορά, εκπροσωπώντας ένα σημαντικό μερίδιο στον κατάλογο παραγγελιών σε βασικούς τομείς της ναυτιλίας. Σύμφωνα με τα δεδομένα μας, τα κινεζικά ναυπηγεία καταλαμβάνουν:
- περίπου το 70% του καταλόγου παραγγελιών για φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια άνω των 10.000 DWT,
- το 75% για πλοία μεταφοράς κοντέινερ άνω των 5.000 DWT και
- το 37% για πλοία μεταφοράς αερίου άνω των 3.000 DWT.
Επιπλέον, τα κινεζικά ναυπηγεία ελέγχουν ένα μεγάλο ποσοστό του καταλόγου παραγγελιών για πλοία μεταφοράς αερίου, εδραιώνοντας περαιτέρω την κυριαρχία τους. Το 2026, προβλέπεται ότι τα κινεζικά ναυπηγεία θα παραδώσουν το 65% των νέων πλοίων σε αυτές τις κατηγορίες. Αυτή η ισχυρή θέση στην αγορά καθοδηγείται από συνδυασμό παραγόντων, όπως ο ανταγωνιστικός προγραμματισμός τιμών, οι αποδοτικές διαδικασίες παραγωγής και οι τεχνολογικές εξελίξεις στην ναυπήγηση”.
Σύμφωνα με τους αναλυτές οι περισσότεροι ιδιοκτήτες πλοίων ήδη κατέχουν κινεζικής κατασκευής πλοία ή βρίσκονται σε διαδικασία κατασκευής νέων πλοίων σε κινεζικά ναυπηγεία.
Τα πλοία κινεζικής κατασκευής αποτελούν σήμερα:
- το 43% των φορτηγών πλοίων άνω των 10.000 DWT,
- το 23% των δεξαμενόπλοιων άνω των 10.000 DWT,
- το 35% των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ άνω των 5.000 DWT και
- το 15% των πλοίων μεταφοράς αερίου άνω των 3.000 DWT στον ενεργό στόλο.
Εάν εστιάσουμε σε πλοία ηλικίας 0-10 ετών, τα κινεζικής κατασκευής πλοία αντιπροσωπεύουν το 54%, το 33%, το 59% και το 21% στις αντίστοιχες κατηγορίες.
Ο συνολικός στόλος πλοίων κάτω των 10 ετών έχει μερίδιο 45% από κινεζικά πλοία. Η κυριαρχία στην αγορά αυτή είναι απίθανο να ανατραπεί σημαντικά με την επιβολή τελών λιμένων ή άλλων ρυθμιστικών πιέσεων.
Επιπτώσεις στην Ναυτιλία και στο εμπόριο των ΗΠΑ
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του Xclusiv Shipbrokers:
1) τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν κάνει σημαντικές επενδύσεις στην επέκταση της παραγωγικής τους ικανότητας, διασφαλίζοντας τη θέση τους να καλύπτουν τη συνεχιζόμενη ζήτηση για ανανέωση του στόλου λόγω των περιβαλλοντικών κανονισμών και της ανάγκης για πιο αποδοτικά πλοία σε καύσιμο.
2) Επίσης, ορισμένα ιαπωνικά και νοτιοκορεατικά ναυπηγεία συνεργάζονται με κινεζικά ναυπηγεία, μοιράζοντας σχέδια και τεχνική τεχνογνωσία για να βελτιώσουν τις διαδικασίες κατασκευής και να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα στην αγορά.
3) Εάν προχωρήσει η πρόταση του USTR, αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές διαταραχές στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, ιδιαίτερα στις κατηγορίες δεξαμενόπλοιων και πλοίων μεταφοράς κοντέινερ, οδηγώντας σε υψηλότερους ναύλους, γεγονός που μπορεί να εντείνει τον πληθωρισμό και να αυξήσει το κόστος των μεταφορών για τις επιχειρήσεις των ΗΠΑ.
4) Πολλοί ιδιοκτήτες πλοίων ενδέχεται να αποφύγουν τα λιμάνια των ΗΠΑ προκειμένου να αποφύγουν τα επιπλέον κόστη, ενδεχομένως προκαλώντας ανισορροπία στην προσφορά και ζήτηση πλοίων, γεγονός που θα μπορούσε να πιέσει την παγκόσμια ναυτιλιακή ικανότητα και να αυξήσει τα κόστη για το εμπόριο των ΗΠΑ, υπονομεύοντας τους στόχους της κυβέρνησης των ΗΠΑ για ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής και των εξαγωγών.”
Επίσης σχολιάζουν:
“Η κινεζική βιομηχανία ναυπήγησης αποτελεί κρίσιμο κομμάτι της παγκόσμιας υποδομής logistics, και οποιαδήποτε διαταραχή στη ροή των κινεζικής κατασκευής πλοίων μπορεί να έχει αλυσιδωτές συνέπειες στις αλυσίδες εφοδιασμού, οδηγώντας σε λιγότερο αποδοτικό παγκόσμιο εμπόριο. Τελικά, αυτό μπορεί να βλάψει τις επιχειρήσεις των ΗΠΑ, οι οποίες εξαρτώνται από την προσιτή και αποδοτική ναυτιλία για να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην παγκόσμια αγορά”.
Διαβάστε ακόμη
Μισός μισθός αύξηση φέτος στους δημοσίους υπαλλήλους
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.