Σαφές μήνυμα προς τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) έστειλαν δύο κορυφαίες Ελληνίδες της ναυτιλίας, η Ιωάννα Προκοπίου, αντιπρόεδρος της BIMCO και CEO της Prominence Maritime, και η Χάρις Πλακαντωνάκη, Chief Strategy Officer της Star Bulk, μιλώντας στο 15ο Annual Capital Link Operational Excellence in Shipping   Forum , το οποίο διεξήχθη στην Αθήνα.

Έθεσαν στο επίκεντρο την ανάγκη για ρεαλιστικό και σταθερό κανονιστικό πλαίσιο, που θα δίνει στους πλοιοκτήτες τη δυνατότητα να επενδύσουν σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών χωρίς να απειλείται η ανταγωνιστικότητα και η βιωσιμότητα του κλάδου.

Και οι δύο επεσήμαναν ότι η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να στηριχθεί σε ευχολόγια ούτε σε εφήμερους κανονισμούς, αλλά απαιτεί ουσιαστικά κίνητρα, διεθνή συνεργασία και δίκαιη χρηματοδότηση. Όπως υπογράμμισαν, η ναυτιλία έχει τη δυνατότητα να μειώσει άμεσα τις εκπομπές της με τις υπάρχουσες τεχνολογίες, όμως η μετάβαση σε καύσιμα νέας γενιάς παραμένει αβέβαιη λόγω του υψηλού κόστους και της έλλειψης υποδομών.

«Δεν μπορούμε να μιλάμε για απανθρακοποίηση το 2028, ενώ λύσεις υπάρχουν σήμερα», τόνισε χαρακτηριστικά η Ιωάννα Προκοπίου, ενώ η Χάρις Πλακαντωνάκη προειδοποίησε ότι «χωρίς κίνητρα, οι πράσινες επενδύσεις στη ναυτιλία δεν έχουν επιχειρηματικό νόημα».

Όπως τόνισαν «Χωρίς σταθερό πλαίσιο, οι μικρές εταιρείες θα βγουν εκτός».

Ιωάννα Προκοπίου

Η Ιωάννα Προκοπίου, αντιπρόεδρος της BIMCO –της μεγαλύτερης ναυτιλιακής ένωσης παγκοσμίως– και CEO της Prominence Maritime, έθεσε με σαφήνεια τις δυσκολίες, αλλά και τις ευκαιρίες που ανοίγονται.

Η κα Προκοπίου υπενθύμισε ότι η ναυτιλία παραμένει το μέσο μεταφοράς με το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ανά μεταφερόμενη μονάδα φορτίου. «Καταναλώνει 60 φορές λιγότερη ενέργεια από την αεροπορία και 20 φορές λιγότερη από τις οδικές μεταφορές. Παρ’ όλα αυτά, είναι ένας από τους πιο απαιτητικούς και δύσκολους επιχειρηματικούς κλάδους», σημείωσε.

Όπως εξήγησε, η διάρκεια ζωής ενός πλοίου ξεπερνά τα 20 χρόνια. «Αυτό σημαίνει ότι κάθε απόφαση που παίρνουμε σήμερα θα μας συνοδεύει για δύο δεκαετίες. Δεν μπορούμε λοιπόν να βασιστούμε σε εφήμερες λύσεις ή σε κανονισμούς που αλλάζουν από τη μια μέρα στην άλλη».

Η αντιπρόεδρος της BIMCO στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη για σαφές και σταθερό κανονιστικό πλαίσιο. «Η μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών απαιτεί τεράστιες επενδύσεις. Οι τράπεζες και οι χρηματοδότες θέλουν ασφάλεια. Δεν μπορούμε να μιλάμε για δισεκατομμύρια σε νέα καύσιμα και τεχνολογίες, όταν δεν ξέρουμε αν σε πέντε χρόνια θα έχουν αλλάξει οι κανόνες», τόνισε.

Η ίδια προειδοποίησε ότι χωρίς σαφή κατεύθυνση και θεσμική στήριξη, οι μικρομεσαίες ναυτιλιακές –που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του κλάδου– θα βρεθούν σε μειονεκτική θέση. «Έχουμε 11.000 ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως, πολλές εκ των οποίων είναι μικρές και οικογενειακές. Αν δεν τις στηρίξουμε, η μετάβαση δεν θα είναι δίκαιη και δεν θα είναι βιώσιμη».

Με έμφαση, η Ιωάννα Προκοπίου επεσήμανε ότι η βιομηχανία δεν χρειάζεται να περιμένει το 2028 ή το 2030 για να μειώσει τις εκπομπές της. «Υπάρχουν ήδη διαθέσιμες τεχνολογίες που μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση και τις εκπομπές έως και 30%. Από την καλύτερη διαχείριση στόλου και τις ψηφιακές πλατφόρμες, μέχρι τις βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση των πλοίων. Αυτές οι λύσεις πρέπει να υιοθετηθούν άμεσα», τόνισε.

Παράλληλα, έκανε λόγο για εργαλεία που μπορούν να δώσουν γρήγορα αποτελέσματα, όπως οι βελτιωμένες προπέλες, οι ενεργειακές επικαλύψεις και τα συστήματα παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο. «Δεν χρειάζεται να περιμένουμε την επόμενη γενιά καυσίμων. Μπορούμε να κάνουμε βήματα από σήμερα».

Η κα Προκοπίου αναφέρθηκε και στον ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), υπενθυμίζοντας ότι από το 1948 έως σήμερα έχει θεσπίσει κρίσιμους κανονισμούς (SOLAS, MARPOL, STCW) που καθόρισαν την ασφάλεια, τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη της ναυτιλίας.

«Τώρα είναι η στιγμή ο ΙΜΟ να αναλάβει ξανά πρωταγωνιστικό ρόλο. Δεν αρκούν οι αποσπασματικές πρωτοβουλίες. Χρειαζόμαστε ένα παγκόσμιο πλαίσιο που να διασφαλίζει τόσο το περιβάλλον όσο και τη βιωσιμότητα των εταιρειών».

Η ίδια τόνισε ότι η συνεργασία μεταξύ κυβερνήσεων, χρηματοπιστωτικών θεσμών και ναυτιλιακών είναι μονόδρομος. «Δεν μπορούμε να ζητάμε από τη ναυτιλία να μετασχηματιστεί μόνη της, χωρίς τις απαραίτητες υποδομές σε καύσιμα, χωρίς λιμενικές εγκαταστάσεις και χωρίς διεθνή συντονισμό».

«Πράσινη μετάβαση με δίκαιη χρηματοδότηση»

Κλείνοντας, η Ιωάννα Προκοπίου υπογράμμισε πως η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να γίνει εις βάρος της ανταγωνιστικότητας του κλάδου, ούτε να οδηγήσει σε συγκέντρωση της αγοράς στα χέρια λίγων μεγάλων παικτών.

«Η μετάβαση πρέπει να είναι δίκαιη και ισορροπημένη. Δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς χρηματοδοτικά εργαλεία, χωρίς επενδυτικά κίνητρα και χωρίς πολιτική βούληση. Η ναυτιλία ήταν πάντα καινοτόμος και ανθεκτική. Το ίδιο μπορεί να κάνει και τώρα, αρκεί να της δοθούν οι σωστές συνθήκες».

Χάρις Πλακαντωνάκη

Σαφές μήνυμα προς τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα και τον ΙΜΟ έστειλε η Χάρις Πλακαντωνάκη, Chief Strategy Officer της Star Bulk.

Όπως επεσήμανε, «η προσφορά και η ζήτηση για πράσινα καύσιμα, όπως η μεθανόλη και η αμμωνία, απέχουν πολύ από τους στόχους του 2030». Ο βασικός λόγος είναι η έλλειψη σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου και οικονομικών κινήτρων, γεγονός που καθιστά την επένδυση μη ελκυστική για τους πλοιοκτήτες. «Η ενεργειακή ισοδυναμία ενός τόνου HFO κοστίζει τέσσερις φορές περισσότερο αν χρησιμοποιηθεί μεθανόλη ή αμμωνία», τόνισε χαρακτηριστικά.

Η Star Bulk, σύμφωνα με την κα Πλακαντωνάκη, έχει στραφεί σε τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης με άμεσο επιχειρηματικό αντίκρισμα. Μεταξύ αυτών, αντικατάσταση προπελών και εγκατάσταση ειδικών διατάξεων στη γάστρα, ενώ ταυτόχρονα συμμετέχει στην ίδρυση του Maritime Emissions Reduction Centre (MERC) στην Αθήνα, σε συνεργασία με άλλους μεγάλους πλοιοκτήτες.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στις καινοτομίες που ήδη δοκιμάζει η εταιρεία, όπως τα ρομποτικά συστήματα καθαρισμού γάστρας και την τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα (CCS). «Η δέσμευση άνθρακα στη θάλασσα είναι εφικτή και μπορεί να αποτελέσει καταλύτη, έως ότου ωριμάσουν τα καύσιμα νέας γενιάς», υπογράμμισε.

Ωστόσο, προειδοποίησε ότι υπερβολικά αυστηροί κανονισμοί χωρίς οικονομική λογική μπορεί να οδηγήσουν σε αδιέξοδο. «Αν οι πλοιοκτήτες υποχρεωθούν απλώς να αγοράζουν μονάδες συμμόρφωσης, τότε το κόστος θα περάσει στην αλυσίδα εφοδιασμού και στο τέλος στον καταναλωτή. Έτσι δεν μειώνουμε τις εκπομπές, απλώς δημιουργούμε πληθωρισμό».

Τέλος, αναφερόμενη στο Net Zero Framework, ζήτησε τα έσοδα να κατευθύνονται απευθείας στους πλοιοκτήτες με τρόπο διαφανή και ανεξάρτητο, ώστε να ενισχύσουν επενδύσεις σε διπλού καυσίμου πλοία, τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα και λύσεις που γεφυρώνουν το χάσμα κόστους μεταξύ συμβατικών και πράσινων καυσίμων.

Διαβάστε ακόμη

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: O γρίφος του ΒΟΑΚ και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

Σκλαβενίτης: Οι δύο νέες επενδύσεις και η μόχλευσή τους για μεγαλύτερα κέρδη

Ο Λευκός Οίκος βάζει μπροστά τα σχέδια για shutdown στον δημόσιο τομέα – Πιέσεις στις αγορές (pics+tweet)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα