Η Λιμενική και Τουριστική Πολιτική είναι οι δυο πιο κρίσιμες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και  την  ικανοποίηση τουριστών κρουαζιέρας, yachting και άλλων δραστηριοτήτων στον θαλάσσιο τουρισμό.

«Η τεράστια ακτογραμμή, η πολυνησιακή διαμόρφωση, οι εξαιρετικές καιρικές συνθήκες, καταγάλανες θάλασσες αλλά και τα ιστορικά μνημεία μας είναι μόνο μερικά από τα πλεονεκτήματα που μας έχει χαρίσει η φύση.

Στηριζόμενοι πάντα στα εν λόγω φυσικά στοιχεία θα πρέπει να εφαρμόσουμε πολιτικές ανάλογα με τις δυνατότητες μας και πάντα με αξιοκρατική προτεραιότητα» επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες και καταθέτει τις δικές του προτάσεις. Πιο συγκεκριμένα:

–   Λιμενική Πολιτική:

Οι απαιτούμενες υποδομές κατέχουν την πρώτη θέση στον τομέα αυτό και αναφερόμεθα βέβαια σε λιμενικές υποδομές για την κρουαζιέρα, αλλά και μαρίνες για το yachting. Είναι βέβαια ευκολονόητο και φυσικά αδύνατον να προγραμματισθούν, μελετηθούν και εκτελεστούν τεράστια λιμενικά έργα σε όλους τους λιμένες της Επικράτειας.

Έτσι λοιπόν χρειάζεται μια λιμενική πολιτική που θα προταθούν ανάλογα έργα και με την προβλεπόμενη ανάπτυξη στους λιμένες που μπορούν να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες αλλά και μαρίνες σε ανάλογα ελκυστικούς προορισμούς με βραχύχρονες αλλά και μακρυχρόνιες παραμονές προσφέροντας ανάλογα υπηρεσίες.

Στους κύριους προορισμούς κρουαζιέρας με τακτικές προσεγγίσεις αλλά και ανάλογα το μέγεθος των πλοίων απαιτούνται εκτεταμένες λιμενικές αλλά και χερσαίες υποδομές.

Σε νέους προορισμούς, αλλά και σε προορισμούς με δυσκολίες στην προσέγγιση είναι σκόπιμο να μην γίνουν μόνιμες λιμενικές υποδομές μια που είναι πολύ δαπανηρές, αλλά να προβλεφθούν αγκυροβόλια (ναύδετα) ή και floating berths ανάλογα με τις απαιτήσεις και φυσικά πάντα παρακολουθώντας την εξέλιξη των εν λόγω προορισμών και ίσως στο μέλλον ανάλογα με την ανάπτυξη απαιτηθούν μόνιμες εγκαταστάσεις και να εδραιωθούν ως κύριοι προορισμοί.

Οι μελέτες και ο προγραμματισμός τέτοιων υποδομών απαιτούν αξιολόγηση των συγκεκριμένων χώρων αλλά και τις προσφερόμενες υπηρεσίες πάντοτε σε συνεννόηση με τους operators. Σχετικά με τις μαρίνες τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα στις αποφάσεις μια που πρέπει να αξιολογήσεις τον κάθε προορισμό χωριστά, συνδυάζοντας μαρίνες στην περιοχή αλλά και να υπολογίσεις υπηρεσίες που απαιτούνται και τι μπορούν να προσφέρουν.
Σε όλες τις περιπτώσεις οι σωστές υπηρεσίες, η απλούστευση διαδικασιών, αλλά και οι οικονομικές ανταγωνιστικές υπηρεσίες είναι προϋπόθεση για την επιτυχή μελέτη και κατασκευή υποδομών για τις εν λόγω εγκαταστάσεις που απαιτούνται.

–  Τουριστική πολιτική:

Η Λιμενική Πολιτική και η Τουριστική Πολιτική για τον θαλάσσιο τουρισμό πρέπει να συμβαδίζουν με κοινό σκοπό την επιτυχή ανάπτυξη του τομέα.

Απλοποίηση διαδικασιών για την προσέγγιση των πλοίων, υποδοχή επισκεπτών στα λιμάνια προορισμούς είναι η πρώτη εικόνα.

Η οργάνωση που απαιτείται σε κάθε προορισμό είναι επίσης απαραίτητο στοιχείο επιλογής από τους tour operators.

Η οργάνωση αυτή συμπεριλαμβάνει διάφορα tours στα αξιοθέατα του προορισμού, με καλά οργανωμένους ξεναγούς, τουριστικά λεωφορεία και όχι μόνο.

Η διάθεση τοπικών προϊόντων, souvenirs και χορούς με τοπικές ενδυμασίες δίνουν ακόμη μια ικανοποίηση στους επισκέπτες.

Όλα αυτά και ότι άλλο μπορεί να προστεθεί στο πρόγραμμα εμπλουτίζοντας την επίσκεψη στον κάθε προορισμό δίνουν προστιθέμενη αξία και δεν είναι άλλο αλλά η εκ νέου πολυήμερη επίσκεψη με γνωστούς και φίλους για να απολαύσουν ακόμη περισσότερο τις στιγμές που πέρασαν για λίγες ώρες.

Στην εκπαίδευση επίσης του τουριστικού προϊόντος αλλά και πιο συγκεκριμένα στον θαλάσσιο τουρισμό είναι άκρως απαραίτητη συμπεριλαμβανομένης της ναυτικής, αλλά και τουριστικής εκπαίδευσης.

«Οι βελτιωμένες καιρικές συνθήκες προτρέπουν τους περισσότερους tour operators να παρατείνουν την τουριστική περίοδο με σκοπό να φτάσουν στο full year operation.

Το cruise & stay αλλά και το short cruising είναι προγράμματα που συνδυάζουν κρουαζιέρα, αλλά και παραμονή σε κάποιο προορισμό επιλογής τους (συνήθως στον προορισμό επιβίβασης). Αλλά και το short cruising εξυπηρετεί τουρίστες για ολιγοήμερες διακοπές αλλά και χαμηλού budget-προϋπολογισμού συνήθως 3/4 ημερών» επισημαίνει ο Θεόδωρος Κόντες:

«Τελείως σε άλλο επίπεδο το yachting εξυπηρετεί και ικανοποιεί διαφορετικούς υψηλού επιπέδου πελάτες με πολύ υψηλά standards και privacy επισκεπτόμενοι  προορισμούς στην θαλάσσια ακτογραμμή που δύσκολα μπορεί αλλιώς να επισκεφθεί» και καταλήγει ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ:

«Συνοψίζοντας και συνδυάζοντας τις πολιτικές αυτές αλλά και η συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και Αρχές μπορούμε να ελπίζουμε σε μια ικανοποιητική ανάπτυξη του κλάδου αλλά και του Ελληνικού τουρισμού γενικότερα που θα αποφέρουν ανάπτυξη και οικονομικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και στην οικονομία της Χώρας μας γενικότερα.

Ο ανταγωνισμός σε υπηρεσίες αλλά και οικονομικώς είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να φτάσουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα και με στόχο αυτόν που αξίζει η Χώρα μας.

Τέλος η φέρουσα ικανότητα κάθε προορισμού και οι Υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει έχουν μεγάλη σημασία για την εξυπηρέτηση των τουριστών και είναι πολύ βασικό να φύγουν με τις καλύτερες εντυπώσεις από τους προορισμούς που επισκέπτονται».