Το 2020 θα είναι κομβικής σημασίας για την ελληνική ακτοπλοΐα αφού οι νέοι κανονισμοί για τη χρήση αποθειωμένων καυσίμων ή αντί αυτών  τοποθέτηση scrubbers- σύστημα καθαρισμού καυσαερίων στα πλοία που θα χρησιμοποιούν το υπάρχον καύσιμο όπως κάνουν μέχρι τώρα, θα κρίνει ποιος θα επιβιώσει στο τέλος.  Η  υπόθεση θυμίζει… ρουλέτα.

Η πλευρά του Ομίλου Γκριμάλντι έστειλε το μήνυμα πριν από λίγες ημέρες στους ανταγωνιστές του, Αttica Group και ΑΝΕΚ. Οι Μινωικές έχουν  τοποθετήσει συστήματα καθαρισμού καυσαερίων και στα τρία πλοία που δραστηριοποιούνται  στην Ελλάδα, ενώ οι ανταγωνιστές τους όχι.

Σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς των Ιταλών, η Attica θα έχει μια επιπλέον επιβάρυνση 45 εκατομμυρίων ευρώ και η ΑΝΕΚ 20 εκατομμυρίων που θα δυσκολέψει ακόμη περισσότερο θέση τους αφού δεν έχουν βάλει scrubbers στα πλοία τους.

Παράλληλα όμως ελλοχεύει ο κίνδυνος να αυξηθεί η τιμή των εισιτηρίων το καλοκαίρι του 2020 λόγω αύξησης του κόστους λειτουργίας του πλοίου είτε αυτό χρησιμοποιήσει το ακριβό αποθειωμένο καύσιμο είτε προσπαθήσει να κάνει απόσβεση της επένδυσης των scrubbers.

Σύμφωνα με υπολογισμούς υψηλόβαθμων στελεχών της ακτοπλοΐας από την 1-1-2020 το κόστος του καυσίμου αναμένεται  να αυξηθεί περίπου κατά 100 ευρώ.

Αυτό σημαίνει επιβάρυνση για την ακτοπλοΐα ύψους  60-70 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο.  Θεωρούν ότι μπροστά σε αυτή τη λαίλαπα αύξησης κόστους λειτουργίας ενός πλοίου μόνη λύση είναι η μείωση του ΦΠΑ.

Όσο για την επιλογή εγκατάστασης scrubbers υπογραμμίζουν:

«Δεν μπορούν να  τοποθετηθούν scrubbers σε όλα τα πλοία γιατί υπάρχουν και τεχνικά προβλήματα.  Υπάρχουν και  πλοία που είναι κάποιας ηλικίας και στα οποία δεν μπορούν να τοποθετηθούν scrubbers γιατί δεν  υπάρχει λογική εμπορική. Δεν πρόκειται να κάνουν οι εταιρείες απόσβεση.  Scrubbers θα τοποθετηθούν  σε πλοία  που έχουν μεγάλες καταναλώσεις.  Όμως με αυτή τη λύση δεν θα πληρώνεις το ακριβό καύσιμο  αλλά θα έχεις μία μεγάλη επένδυση  που θα πρέπει να υποστηρίξεις».

Για το ενδεχόμενο αύξησης της τιμής των εισιτηρίων κύκλοι της ακτοπλοΐας επισημαίνουν: «Θα υπάρξουν πιέσεις για αύξηση  της τιμής των εισιτηρίων. Εννοείται αυτό».

Τι θα ισχύσει

Έως την 31η Δεκεμβρίου 2019, οι εφοπλιστές και οι διαχειρίστριες εταιρίες  πρέπει να έχουν επιλέξει τον πλέον οικονομικό τρόπο λειτουργίας των πλοίων τους. Οι επιλογές που υπάρχουν είναι τρεις:

– Το πλοίο να συνεχίσει να καταναλώνει Καύσιμο με περιεκτικότητα σε Θείο 0,5% ή υβριδικό καύσιμο 0,5%S, με μεγάλη αβεβαιότητα ως προς τη διαθεσιμότητα του προϊόντος και το ύψος της τιμής διάθεσης.

–  Χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου ή-Εγκατάσταση συστήματος καθαρισμού καυσαερίων (Scrubbers) με συνέχιση της χρήσης Βαρέως Καυσίμου HFO 3,5 %S, ελπίζοντας στη διαθεσιμότητά του και στην πολύ χαμηλή συγκριτικά τιμή του.  Σημείο προβληματισμού  αποτελούν  οι σημαντικές επενδύσεις που θα πρέπει να αναληφθούν (της τάξης  των δύο έως τριών εκατομμυρίων δολαρίων ανά πλοίο), για την εγκατάσταση ενός τέτοιου συστήματος καθαρισμού, κάτι όμως που απαιτεί το πλοίο να είναι νεότερο σε ηλικία από δέκα έτη για να είναι οικονομικά βιώσιμες.