search icon

Ναυτιλία

Σαουδική Αραβία, ΗΠΑ και Ρωσία ενισχύουν τη ροή του αργού πετρελαίου

Ανάλυση της Μαρίας Μπερτζελέτου, αναλύτριας της SIGNAL, για τη διαμόρφωση της αγοράς δεξαμενοπλοίων και τις τάσεις στις θαλάσσιες εξαγωγές πετρελαίου – Ισχυρή προσφορά, διαφοροποιημένες ναυλώσεις και μεταβολές στους ναύλους VLCC και Suezmax

Η αγορά των δεξαμενοπλοίων πετρελαίου συνεχίζει να κινείται σε υψηλούς ρυθμούς, με τις ροές αργού πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Ρωσία να αποτελούν τον κύριο μοχλό του momentum που παρατηρείται στις ναυλαγορές.

Σύμφωνα με την  εβδομαδιαία ανάλυση της SIGNAL, οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 10,4% σε ετήσια βάση τον Σεπτέμβριο, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη άνοδο από τις αρχές του 2023. Οι εξαγωγές για το 2025 κινούνται σταθερά πάνω από τα επίπεδα του 2024, ξεπερνώντας τα 700 εκατομμύρια βαρέλια τον Σεπτέμβριο, με έντονη δραστηριότητα τόσο από τους παραγωγούς της Μέσης Ανατολής όσο και της Ατλαντικής Λεκάνης.

Η ενισχυμένη προσφορά προκύπτει από τη σταδιακή αύξηση της παραγωγής: η Σαουδική Αραβία αγγίζει τα 9,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως (mbd), η Ρωσία πλησιάζει το ανώτατο όριο των 9,415 mbd που έχει θέσει το OPEC+, ενώ οι ΗΠΑ κινούνται σε ιστορικό υψηλό με 13,5 mbd. Η πρόσφατη απόφαση του OPEC+ να προσθέσει επιπλέον 137.000 βαρέλια ημερησίως από τον Νοέμβριο ενισχύει περαιτέρω τις προοπτικές προσφοράς και δείχνει ότι οι θαλάσσιες ροές θα παραμείνουν ισχυρές και στο τέταρτο τρίμηνο του έτους, διατηρώντας υψηλή τη ζήτηση για πλοία μεγάλης χωρητικότητας (VLCC) στις διαδρομές West-to-East.

Ινδία

Στον ορίζοντα διαφαίνεται ενίσχυση των ροών προς την Ινδία, καθώς οι εισαγωγές ρωσικού αργού σε προνομιακές τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται. Τον Σεπτέμβριο, οι αφίξεις έφτασαν τα 55,9 εκατ. βαρέλια, σημειώνοντας αύξηση 17,38% σε μηνιαία βάση, αν και μειώθηκαν κατά 1,87% σε ετήσια.

Τα πρώτα δεδομένα του Οκτωβρίου δείχνουν περαιτέρω άνοδο, με τον κινητό μέσο όρο επταημέρου να φτάνει τα 2,0 εκατ. βαρέλια ημερησίως στις 8 Οκτωβρίου, από 1,0 εκατ. βαρέλια στις αρχές Σεπτεμβρίου. Οι εκπτώσεις Urals διευρύνονται ξανά, με τις φορτώσεις Νοεμβρίου να τιμολογούνται $2–$2,50/βαρέλι κάτω από το Dated Brent, έναντι περίπου $1/βαρέλι τους μήνες Ιούλιο–Αύγουστο.

Στην αγορά των VLCCs, οι ναύλοι παρουσίασαν διόρθωση στις αρχές Οκτωβρίου, μετά το ισχυρό ράλι του τρίτου τριμήνου:

Ωστόσο, τα μέσα επίπεδα του τριμήνου παραμένουν σημαντικά υψηλότερα, με την MEG–China να εμφανίζει άνοδο 39% και την MEG–USG 47% σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, στοιχείο που υποδηλώνει σφιχτή προσφορά χωρητικότητας και υψηλή αξιοποίηση στόλου.

Στα Suezmax, οι κινήσεις ήταν μικτές:

Η συμφόρηση VLCCs στα κινεζικά λιμάνια εκφόρτωσης έχει μειωθεί σημαντικά, με 32 πλοία κατά μέσο όρο, έναντι 47 στο ανώτατο σημείο του Νοεμβρίου 2024. Παρ’ όλα αυτά, παραμένει υψηλότερη από τα 20 πλοία που είχαν καταγραφεί στις αρχές του έτους.

Στον Αραβικό Κόλπο, η αποσυμφόρηση είναι ακόμη πιο αισθητή: ο αριθμός των πλοίων έχει υποχωρήσει από 60 σε μόλις 31, γεγονός που δείχνει βελτίωση στους χρόνους φόρτωσης και αποτελεσματικότερη διαχείριση των λιμενικών υποδομών.

Η αγορά των δεξαμενοπλοίων βρίσκεται σε φάση δυναμικής ισορροπίας, με τους ισχυρούς ρυθμούς παραγωγής και εξαγωγών να ενισχύουν την απασχόληση στόλου, ενώ οι διακυμάνσεις στους ναύλους αντικατοπτρίζουν τις συνεχείς προσαρμογές προσφοράς και ζήτησης.

Η ανάλυση της SIGNAL δείχνει ότι, εφόσον η παραγωγή παραμείνει υψηλή και οι ροές από τη Σαουδική Αραβία, τις ΗΠΑ και τη Ρωσία διατηρηθούν, η ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων θα συνεχίσει να κινείται σε ισχυρή τροχιά προς το τέλος του 2025.

Διαβάστε ακόμη

MAPEI Hellas: Νέο εργοστάσιο στη Βόρεια Ελλάδα – Εξαγωγικός κόμβος για τα Βαλκάνια (pics)

Κυβέρνηση: Βουλευτικό καμπανάκι για την απώλεια του «μαγνήτη» του 48% που έδωσαν στη ΝΔ οι αγρότες

The Ilisian: Η μεγάλη επιστροφή ενός θρύλου – Η Αθήνα αποκτά ξανά το πιο κομψό της σαλόνι (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version