Η Ελλάδα, μέσω του Shortsea Promotion Center Greece, ανέλαβε φέτος για πρώτη φορά την προεδρία του European Shortsea Network (ESN) και φιλοξένησε το ετήσιο συνέδριό του στην Αθήνα, υπό τον τίτλο «Walking in a New Era».
Από το βήμα, ο Χαράλαμπος Σημαντώνης, Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), απηύθυνε ένα ισχυρό μήνυμα για το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, τονίζοντας:
- την κρίσιμη καμπή στην οποία βρίσκεται ο κλάδος ενόψει των αποφάσεων του ΙΜΟ για το Net-Zero Framework,
- την ανάγκη η Ευρώπη να εναρμονιστεί με τις διεθνείς αποφάσεις και να αποφύγει την πολυπλοκότητα πολλαπλών κανονισμών,
- τη σημασία της πραγματικής επανεπένδυσης των εσόδων από τα περιβαλλοντικά ταμεία στην ίδια τη ναυτιλία,
- αλλά και την επιτακτική ανάγκη τεχνοκρατικής, ρεαλιστικής νομοθέτησης, που θα βασίζεται σε εφαρμόσιμες πράσινες τεχνολογίες.

«Η shortsea ναυτιλία είναι κάτι περισσότερο από έναν τρόπο μεταφοράς αγαθών και ανθρώπων», τόνισε ο κ. Σημαντώνης, χαρακτηρίζοντάς την εργαλείο κοινωνικής και εδαφικής συνοχής για τα νησιωτικά και απομακρυσμένα τμήματα της Ευρώπης.
Η σημασία της ενισχύεται περαιτέρω μέσα από την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και τον νέο Κανονισμό 1679/2024, που καθιστούν τις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων βασικό πυλώνα της διατροπικότητας και της πράσινης ευρωπαϊκής εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ωστόσο, όπως επεσήμανε, αυτή η μετάβαση πρέπει να στηρίζεται σε ρεαλισμό και τεχνική τεκμηρίωση:
«Η Ευρώπη οφείλει να εναρμονιστεί με τις αποφάσεις του ΙΜΟ και να κατανοήσει ότι η ναυτιλία δεν μπορεί να λειτουργήσει με περιορισμούς περιφερειακού χαρακτήρα. Ο κλάδος είναι παγκόσμιος και χρειάζεται ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο.»

Σύγκλιση με τον ΙΜΟ και αποτελεσματική αξιοποίηση
Ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ τόνισε τη συγκλίνουσα στάση της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία εκπροσωπείται στον ΙΜΟ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, υπέρ της πλήρους ευθυγράμμισης του ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου με το IMO Net-Zero Framework.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ύπαρξη πολλαπλών κανονισμών θα οδηγήσει σε αναποτελεσματικότητα και καθυστερήσεις, ενώ επεσήμανε ότι:
«Πρέπει να διασφαλιστεί πως σημαντικό μέρος των εσόδων του νέου Ταμείου Net-Zero του ΙΜΟ θα κατευθύνεται αποκλειστικά στη ναυτιλία, με αυστηρούς μηχανισμούς εποπτείας και διαφάνειας.
Οι πέντε μεγάλες προκλήσεις
Ο κ. Σημαντώνης απαρίθμησε πέντε κομβικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ευρωπαϊκή shortsea ναυτιλία:
- Υποδομές – Ανάγκη για εκσυγχρονισμό των λιμένων, διασυνδέσεις με σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα και υιοθέτηση πράσινων τεχνολογιών.
- Κανονιστική πολυπλοκότητα – Η υπερβολική γραφειοκρατία και η έλλειψη εναρμόνισης καθυστερούν έργα και επενδύσεις.
- Χρηματοδότηση – Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση στα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία συχνά δεν καλύπτουν τα πλοία.
- Ψηφιοποίηση – Η πρόοδος προς ένα διασυνδεδεμένο σύστημα logistics παραμένει αργή σε σχέση με τους διεθνείς ανταγωνιστές.
- Ναυτικό δυναμικό – Η έλλειψη νέων ναυτικών απειλεί τη βιωσιμότητα του κλάδου, καθιστώντας κρίσιμη τη βελτίωση των όρων εργασίας και εκπαίδευσης.
Σε μια ιδιαίτερα αιχμηρή αποστροφή, ο κ. Σημαντώνης υπογράμμισε ότι οι αποφάσεις πρέπει πλέον να λαμβάνονται τεχνοκρατικά και όχι πολιτικά:
«Ο ΙΜΟ και η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να νομοθετήσουν με γνώμονα τη βιωσιμότητα του θαλάσσιου τομέα, βασισμένοι σε εφαρμόσιμες πράσινες τεχνολογίες. Μόνο έτσι θα επιτύχουμε μια πραγματική και δίκαιη πράσινη μετάβαση.»
Η επιτυχία της μετάβασης, όπως είπε, εξαρτάται από το αν τα κεφάλαια που εισέρχονται στη ναυτιλία επανεπενδυθούν στην ίδια τη ναυτιλία, με σαφείς όρους και στόχους.

Κλείνοντας, ο κ. Σημαντώνης στάθηκε στη δυναμική του διαλόγου και της συνεργασίας:
«Η Ευρώπη είναι ισχυρή όταν συνενώνει φωνές και απόψεις. Οι προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας δεν αντιμετωπίζονται από έναν μόνο κλάδο ή μία χώρα, αλλά απαιτούν κοινό όραμα και συντονισμένη δράση.»
Αναφερόμενος στο European Shortsea Network (ESN), τόνισε τον ρόλο του ως γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ των ευρωπαϊκών θεσμών και των επιχειρηματικών φορέων:
«Το ESN είναι η φωνή που μεταφέρει στις Βρυξέλλες τις πραγματικές ανάγκες της ναυτιλίας. Δεν περιοριζόμαστε σε ευχολόγια — φέρνουμε στο τραπέζι χειροπιαστές προτάσεις.»
Ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ υπενθύμισε τη συμμετοχή του Δικτύου στον Στρατηγικό Διάλογο για τη Ναυτιλία που ξεκίνησε στις Βρυξέλλες υπό τον Επίτροπο Απόστολο Τζιτζικώστα, όπου τέθηκαν οι προτεραιότητες για την ενεργειακή απόδοση των πλοίων και την υιοθέτηση άμεσα εφαρμόσιμων τεχνολογιών.
Ολοκληρώνοντας, διαβεβαίωσε πως το ESN «θα συνεχίσει να συνεργάζεται στενά με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη-μέλη και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε η shortsea ναυτιλία να κατακτήσει τη θέση που της αξίζει στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής πολιτικής για τις μεταφορές».
Το συνέδριο του European Shortsea Network “Walking in a New Era”, που φιλοξενήθηκε στην Αθήνα, συγκέντρωσε στελέχη ναυτιλίας, λιμένων, σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών, καθώς και εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας και των ευρωπαϊκών θεσμών, με στόχο την ανταλλαγή γνώσης, βέλτιστων πρακτικών και προτάσεων πολιτικής.
Τα συμπεράσματα της συνάντησης θα κατατεθούν επίσημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενισχύοντας τη θέση της Ελλάδας ως θεσμικού εταίρου στη χάραξη πολιτικής για τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων.
Διαβάστε ακόμη:
H Google σχεδιάζει data center $15 δισ. στη μεγαλύτερη επένδυση της στην Ινδία
Νέες κορυφές για χρυσό και ασήμι – Ευάλωτο το risk sentiment (γραφήματα)
Αλλάζει ραγδαία η ασφαλιστική αγορά: Οι επενδύσεις, τα deals, οι κίνδυνοι
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.