του Μηνά Τσαμόπουλου

Ο Συμεών Παληός χαράζει το δικό του αποτύπωμα στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Είναι επικεφαλής της εισηγμένης στη χρηματιστηριακή αγορά Diana Shipping, η οποία διαθέτει στόλο από 46 φορτηγά πλοία, αλλά και της επίσης εισηγμένης, από το 2010, Diana Containerships με τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τους δύο τελευταίους μήνες τα φώτα της δημοσιότητας, τα οποία αποφεύγει στη λογική του «παν μέτρον άριστον», έπεσαν επάνω του δύο φόρες.

Τον περασμένο Δεκέμβριο τιμήθηκε με το Βραβείο Επιτεύγματος Ζωής ( Lloyd’s List / Propeller Club Lifetime Achievement Award) για την επί 50 χρόνια παρουσία του στη ναυτιλιακή βιομηχανία. «Αυτό το βραβείο δεν ανήκει σε εμένα, αλλά σε όλους τους συνεργάτες μου σε θάλασσα και στεριά με τους οποίους πορεύτηκα και πορεύομαι σε μία πολύ δύσκολη αλλά ευχάριστη δουλειά. Οι χρηματιστηριακές αγορές στις οποίες έχουμε εισέλθει χαρακτηρίζονται από τρεις λέξεις: διαφάνεια, σαφήνεια και πειθαρχία. Χρειάζεται πειθαρχία στη ναυτιλία αν θέλουμε να συνεχίσουμε και να πάμε μακρύτερα», είχε δηλώσει μετά τη βράβευση.

Ένα μήνα αργότερα αργότερα, 16 πλοία της Diana Shipping πέτυχαν να λάβουν την πιστοποίηση Qualship 21, την οποία δίνει, μετά από πολύ αυστηρούς ελέγχους, η Αμερικανική Ακτοφυλακή. Το συγκεκριμένο πιστοποιητικό καταδεικνύει την υψηλή ποιότητα των πλοίων και βάζει τις πλοιοκτήτριες εταιρείες στην ελίτ της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η οικονομική κρίση που έπληξε την παγκόσμια ναυτιλία τα τελευταία 10 χρόνια -και ειδικά τη φορτηγό- ήταν μία πολύ σκληρή δοκιμασία για πολλούς πλοιοκτήτες. Ανταγωνιστές του Συμεών Παληού χρεοκόπησαν βλέποντας τους κόπους μιας ζωής να βυθίζονται, ενώ άλλοι αναγκάστηκαν να πουλήσουν την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας τους κυρίως σε ξένα funds. Η Diana Shipping, όμως, κατάφερε να περάσει τον δύσκολο κάβο και να βρει πιο ήρεμες θάλασσες έχοντας στο τιμόνι τον ιδρυτή της.

Eνας από τους ελάχιστους στενούς φίλους που έχει ο Συμέων Παληός τον περιέγραψε στο «business stories» με τις εξής λέξεις: «Εξαιρετικός άνθρωπος, έξυπνος, δεν μαλώνει, σκέφτεται πολύ και συμβουλεύει τους νέους για τα επόμενα βήματά τους».

Το 2016 είχε να αντιμετωπίσει την αρνητική πορεία της ναυλαγοράς. Τα οικονομικά αποτελέσματα ήταν ζημιογόνα ενώ οι προβλέψεις των χρηματιστηριακών αναλυτών ήταν απαισιόδοξες.

Ο Συμεών Παληός, όμως, ανέβηκε στη γέφυρα, έπιασε το τιμόνι, και δεν έφυγε ποτέ από το πόστο του μέχρι να βρει απάγκιο λιμάνι. Κινήθηκε κόντρα σε κάθε εις βάρος του πρόβλεψη, ίσως και κόντρα στην επιχειρηματική λογική, σύμφωνα με τα τότε δεδομένα. Άλλωστε ο τολμών νικά. Πρώτα εξασφάλισε χρηματοδότηση 75,7 εκατ. δολαρίων από την The Export-Import Bank of China για τρία υπό κατασκευή φορτηγά πλοία.

Στη συνέχεια, και μέσα στο 2016, παρέκαμψε τις αντιδράσεις των πιστωτών και αγόρασε μεταχειρισμένα πλοία σε χαμηλές τιμές, ενώ εκκρεμούσε η σκληρή διαπραγμάτευση με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση των δανείων της εταιρείας. Επιδέξιος διαπραγματευτής αλλά και φανερά αποφασισμένος να ξεπεράσει τα προβλήματα, κατέληξε σε συμφωνία με τους δανειστές της Diana πετυχαίνοντας, μεταξύ άλλων, την αναβολή των πληρωμών χρεολυσίων και την τροποποίηση των χρηματοοικονομικών όρων. Πέραν της έντονης δραστηριότητας στην αγοραπωλησία πλοίων, κατάφερε να αυξήσει τα έσοδα από τις ναυλώσεις πλοίων της Diana. Το επιχειρηματικό καράβι του Συμεών Παληού άρχισε να σταθεροποιείται.

f24.jpg

Ο Συμεών Παληός σε παιδική ηλικία σε πλοίο του πατέρα του

 

Η εταιρεία, ενώ το τρίτο τρίμηνο του 2017 είχε ζημίες ύψους 24,5 εκατ. δολαρίων, πέτυχε το πρώτο τρίμηνο του 2018 να επιστρέψει στην κερδοφορία με καθαρά κέρδη 14,8 εκατ. δολαρίων. Τα καθαρά έσοδα για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2018 ανήλθαν στα 16,6 εκατ. δολάρια ενώ το 2017 είχε καθαρή ζημία ύψους 511,7 εκατ., συμπεριλαμβανομένης ζημίας από την απομείωση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων -μείωση αξίας των πλοίων της- ύψους 422,5 εκατ. δολαρίων. Τα έσοδα από χρονοναύλωση των πλοίων ανήλθαν σε 226,2 εκατ. το 2018 , έναντι 161,9 εκατ. δολαρίων το 2017.

Η Diana Shipping

Η Diana Shipping Inc. εδρεύει στην Καλλιθέα. Διαθέτει στόλο 46 φορτηγών πλοίων, ενώ άλλα δύο έχουν πουληθεί και αναμένεται να παραδοθούν στους νέους ιδιοκτήτες τους τον Απρίλιο και τον Ιούνιο του 2019 αντίστοιχα. Οι μετοχές της από το 2005 μέχρι και σήμερα διαπραγματεύονται δημόσια μέσω του Χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης (NYSE). Τα πλοία της διαχειρίζονται η εξ ολοκλήρου θυγατρική της Diana Shipping Services S.A. και η κοινοπραξία 50-50 με τη Wilhelmsen Ship Management, δηλαδή την Diana Wilhelmsen Management. Η εταιρεία κατέχει περίπου το 1/4 της Diana Containerships, που είναι και αυτή εισηγμένη στο NASDAQ.

Το μεγαλύτερο μερίδιο στην Diana Shipping διατηρεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Συμεών Παληός, ο οποίος στις 31 Ιανουαρίου του 2019 αγόρασε αντί 1,06 εκατ. δολαρίων 10.675 νέες προνομιούχες μετοχές, καθεμιά από τις οποίες του δίνει 1.000 δικαιώματα ψήφου σε οποιαδήποτε ψηφοφορία μετόχων της Diana Shipping. Ητοι, απέκτησε δηλαδή επιπλέον 10,675 εκατομμύρια δικαιώματα ψήφου. Οι νέες μετοχές ήταν απαραίτητες για να παραμείνει συνεπής η εταιρεία ως προς τις ρήτρες σε δανειακές συμφωνίες της, οι οποίες ορίζουν ότι ο Συμεών Παληός οφείλει να έχει ένα ελάχιστο επίπεδο ποσοστό δικαιωμάτων ψήφου.

Επίσης τον Ιανουάριο η Franklin Templeton Investments, ένας από τους μεγαλύτερους μετόχους της Diana Shipping, με ποσοστό 12,1%, πούλησε περίπου 1,3 εκατομμύρια μετοχές της εταιρείας. Πλέον κατέχει 11,5 εκατομμύρια μετοχές, που ανέρχονται σε ποσοστό 10,7%.

Τον Ιούλιο του 2018 η εταιρεία υπέγραψε νέα δανειακή σύμβαση ύψους 75 εκατ. με την BNP Paribas. Το δάνειο αυτό μαζί με διαθέσιμα μετρητά χρησιμοποιήθηκαν για την αποπληρωμή παλαιότερου δανείου από την τράπεζα, ύψους 130 εκατ., που είχε ημερομηνία λήξης στις 24 Ιουλίου 2020.

Η νέα δανειακή διευκόλυνση είχε ως αποτέλεσμα την αποδέσμευση των υποθηκών σε 17 από τα πλοία της εταιρείας, τα οποία σε περίπτωση πώλησής τους θα αυξήσουν την ταμειακή ροή της Diana Shipping.

Τον Νοέμβριο του 2018 η Diana Shipping στράφηκε στην αγορά του Οσλο για την έκδοση ενός ομολόγου ύψους 100 εκατ. δολαρίων , με επιπλέον 25 εκατ. δολάρια διαθέσιμα στο μέλλον. Αξιοποίησε τα χρήματα που άντλησε για την εξαγορά όλων των εκκρεμών ομολόγων (Senior Notes 8,50%, λήξεως 2020) σε συνολικό αρχικό ποσό ύψους 63,25 εκατ. δολ. που είχε εκδώσει το 2015 στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με το σχέδιο της Diana Shipping, θα εισαγάγει τα νέα πενταετή ομόλογα, με ημερομηνία λήξης ως 2023, στο Χρηματιστήριο του Οσλο. Την έκδοση του ομολόγου, με κουπόνι 9,50%, τρέχουν από κοινού οι Fearnley Securities και Nordea.

Η επόμενη γενιά

Οι κόρες του Συμεών Παληού, Σεμίραμις και Αλίκη, αποτελούν την επόμενη γενιά της οικογένειας. Η Σεμίραμις, με σπουδές στη Μηχανολογία στο Imperial College του Λονδίνου και μεταπτυχιακό στη Ναυπηγική στο University College, ασχολείται με την τεχνική διαχείριση, τις εξαγορές και τα πληρώματα.

F23.jpg

Η Αλίκη και η Σεμίραμις Παληού

Άρχισε την καριέρα της το 1996 από την Lloyd’s Register of Shipping και για δύο χρόνια εργαζόταν ως ασκούμενη επιθεωρήτρια πλοίων. Στη συνέχεια μεταπήδησε σε εταιρείες συμφερόντων της οικογένειάς της, όπως η Diana Shipping Agencies, με δραστηριότητα στον τομέα των ναυλώσεων. Ακολούθησε η Alpha Sigma Shipping, ενώ από τον Μάιο του 2018 η γενική συνέλευση των μετόχων της Diana Shipping Inc. αποφάσισε την εκλογή της στο διοικητικό συμβούλιο. Από τον Αύγουστο του ίδιου έτους είναι Γενική Επιχειρησιακή Διευθύντρια (COO) της Diana Shipping Inc. Η αδελφή της Αλίκη είναι η πρόεδρος της Alpha Sigma Shipping Corp. Η εταιρεία ανήκει στις κόρες του Συμεών Παληού και δραστηριοποιείται στην πλοιοκτησία και διαχείριση πλοίων. H Diana Containerships Inc. έχει έναν στόλο αποτελούμενο από τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία διαχειρίζεται η θυγατρική της εταιρεία Unitized Ocean Transport Limited.

Τον Ιούνιο του 2011 άντλησε από το NASDAQ 121,5 εκατ. δολάρια.

Δεινός ψαροντουφεκάς

Ο Συμεών Παληός, όπως τον περιγράφουν οι λιγοστοί στενοί φίλοι του, αγαπάει, πέρα από την οικογένειά του, δύο πράγματα: τη δουλειά και το ψάρεμα. «Είναι εργασιομανής. Οταν έχει χρόνο πηγαίνει για υποβρύχιο ψάρεμα. Είναι δεινός ψαροντουφεκάς!».

Τα καλοκαίρια συνηθίζει να επισκέπτεται το νησί του, τη Χίο, με τη θαλαμηγό του, που την oνόμασε «Semirali» από τα ονόματα των θυγατέρων του. Ομως τον περισσότερο χρόνο των διακοπών του τον περνάει στο Ιόνιο επισκεπτόμενος με τη σύζυγό του Ζέτα και την παρέα του όλα τα Επτάνησα.

f25.jpg

Με τον στενό του φίλο, καπετάν Παναγιώτη Τσάκο

Στενός του φίλος είναι ο επίσης Χιώτης, καπετάν Παναγιώτης Τσάκος. Αλλωστε ο Σίμος, όπως τον φωνάζουν οι φίλοι, Παληός είναι μέλος του ιδρύματος «Μαρία Τσάκος – Διεθνές Κέντρο Ναυτικής Ερευνας και Παράδοσης». Επίσης, βοηθάει το Ιδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών στη σύναψη συνεργασιών υψηλού επιπέδου, όπως με το Χάρβαντ ή άλλα σπουδαία πανεπιστήμια.