Σε κατάσταση αυξημένου συναγερμού βρίσκονται οι μεγαλύτεροι εμπορικοί λιμένες της Ευρώπης, καθώς η αναστάτωση στο παγκόσμιο εμπόριο και η μετατόπιση φορτίων από την Ασία, σε συνδυασμό με απεργιακές κινητοποιήσεις και πολιτική αβεβαιότητα, δημιουργούν εκρηκτικές πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες της ηπείρου.

Σύμφωνα με την ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List, η κατάσταση ενδέχεται να επιδεινωθεί ραγδαία μέχρι τα μέσα Ιουνίου, με τον κίνδυνο «εμφράγματος» στα terminals να είναι πλέον ορατός. Ήδη, το λιμάνι Αμβέρσας–Μπριζ, που ξεπέρασε το Ρότερνταμ στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στις αρχές του 2025, αντιμετωπίζει σοβαρές καθυστερήσεις με περισσότερα από 100 πλοία να περιμένουν για εκφόρτωση ή αγκυροβόληση.

Η εκτροπή μεγάλου όγκου φορτίων από την Κίνα προς την Ευρώπη, λόγω των εντάσεων μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, έχει ως αποτέλεσμα να διοχετεύονται στην ευρωπαϊκή αγορά εμπορεύματα που υπό κανονικές συνθήκες θα κατευθύνονταν στις ΗΠΑ. Ο επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, Πίτερ Σαντ, προειδοποιεί ότι «αν συνεχιστεί αυτή η τάση, οι συνέπειες για την Ευρώπη θα είναι δραματικές τις επόμενες έξι εβδομάδες».

Στο ήδη πιεσμένο περιβάλλον, προστίθενται οι απεργίες των εργαζομένων σε βασικά λιμάνια όπως της Αμβέρσας και του Μπρέμερχαβεν, καθώς και προβλήματα στα λιμάνια του Ρότερνταμ, του Αμβούργου και στα βρετανικά λιμάνια του Λονδίνου και του Σαουθάμπτον, όπως επισημαίνουν οι ναυτιλιακοί κολοσσοί Maersk και HMM.

Η πολιτική αβεβαιότητα στις ΗΠΑ εντείνει την αστάθεια. Οι φόβοι για επαναφορά δασμών από μια ενδεχόμενη νέα κυβέρνηση Τραμπ, αλλά και η λήξη της προσωρινής αναστολής δασμών τον Ιούλιο, οδηγούν επιχειρήσεις και μεταφορείς σε στρατηγικές επανατοποθέτησης, εντείνοντας τον φόρτο στους ευρωπαϊκούς λιμένες.

Το επόμενο δίμηνο χαρακτηρίζεται κρίσιμο από αναλυτές και εταιρείες logistics, που καλούν σε άμεσο συντονισμό μεταξύ λιμενικών αρχών, μεταφορέων και κυβερνήσεων. Η αποσυμφόρηση των terminals και η διατήρηση της ροής στις εφοδιαστικές αλυσίδες κρίνεται ζωτικής σημασίας για να αποφευχθεί ένα ντόμινο καθυστερήσεων που θα επηρεάσει τιμές, παραδόσεις και την οικονομική δραστηριότητα συνολικά.

Η Ευρώπη, αντιμέτωπη ήδη με πληθωριστικές πιέσεις και ελλείψεις σε βασικά προϊόντα, καλείται να διαχειριστεί μια δυνητική κρίση logistics που αντανακλά τις νέες γεωοικονομικές ισορροπίες στον παγκόσμιο χάρτη του εμπορίου.

Διαβάστε ακόμη

Ελεγχος των αυθαιρέτων με δορυφόρους και drones μέσω Ταμείου Ανάκαμψης

Ποια είναι η ινδική IndiGo Αirlines που θέλει να προσγειωθεί στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» (pic)

Κόνι Λοΐζος (StrictlyVC) στο newmoney: Η Ελλάδα πρέπει να διαφημίσει περισσότερο τις επιτυχίες της (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα