Το Ιούνιο του 2025, η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ (HKC) αναμένεται να τεθεί σε ισχύ, καθορίζοντας ένα κανονιστικό πλαίσιο για τους πλοιοκτήτες και τα ναυπηγεία προκειμένου να επιτευχθεί η ανακύκλωση πλοίων με περιβαλλοντικά ασφαλή και υγιή τρόπο.

Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου INTERMODAL αναφέρουν: «Παρά το γεγονός ότι η σύμβαση υιοθετήθηκε αρχικά το 2009, τα κριτήρια για την είσοδό της σε ισχύ πληρούνται τον Ιούνιο του 2023, μετά την επικύρωσή της από το Μπανγκλαντές και τη Λιβερία. Εν συντομία, τα κριτήρια αυτά περιλαμβάνουν (i) τουλάχιστον 15 κράτη μέλη, (ii) τουλάχιστον το 40% του παγκόσμιου εμπορικού ναυτιλιακού στόλου σε ακαθάριστο τόνο να εκπροσωπείται από τα κράτη που επικύρωσαν τη σύμβαση και (iii) ικανότητα ανακύκλωσης πλοίων όχι μικρότερη από το 3% του ακαθάριστου τόνου του συνδυασμένου εμπορικού ναυτικού στόλου των κρατών μελών. Δύο χρόνια μετά την εκπλήρωση αυτών των όρων, η επίσημη είσοδος σε ισχύ θα γίνει στις 26 Ιουνίου 2025» και συνεχίζουν:

«Η HKC θα ισχύει για τα πλοία με τουλάχιστον 500 GT, τα οποία φέρουν σημαία κράτους μέλους, καθώς και για τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης πλοίων που λειτουργούν υπό τη δικαιοδοσία κράτους μέλους. Ένα σημαντικό απαιτούμενο για τα πλοία θα είναι το Μητρώο Επικίνδυνων Υλικών (IHM). Τα νέα πλοία θα πρέπει να τηρούν το IHM, το οποίο εντοπίζει τα επικίνδυνα υλικά που βρίσκονται εντός του πλοίου ή περιέχονται στη δομή του, όπως επικίνδυνα υγρά, υψηλής ευφλεκτότητας βαφές και άλλες τοξικές ουσίες. Τα υφιστάμενα πλοία θα έχουν πέντε χρόνια για να συμμορφωθούν με αυτήν την απαίτηση ή πριν από την αποστολή τους για ανακύκλωση, όποιο έρθει πρώτο.

Επιπλέον, κάθε κράτος μέλος πρέπει να καθορίσει πρότυπα για τα ναυπηγεία ανακύκλωσης πλοίων που είναι εξουσιοδοτημένα να λειτουργούν σύμφωνα με τις απαιτήσεις της HKC, εξασφαλίζοντας τη φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση των υλικών και των αποβλήτων καθώς και τις ασφαλείς συνθήκες εργασίας. Τα εξουσιοδοτημένα ναυπηγεία θα πρέπει επίσης να προετοιμάσουν ένα Σχέδιο Ανακύκλωσης Πλοίου για κάθε συγκεκριμένο πλοίο που θα ανακυκλωθεί, το οποίο θα περιγράφει πώς θα αποσυναρμολογηθεί το πλοίο και ένα Σχέδιο Εγκατάστασης Ανακύκλωσης Πλοίων σύμφωνα με τους κανονισμούς της HKC, αντιμετωπίζοντας ζητήματα όπως η ασφάλεια των εργαζομένων, η προστασία της ανθρώπινης υγείας, η εκπαίδευση του προσωπικού, η ασφαλής και περιβαλλοντικά σωστή διάθεση επικίνδυνων υλικών και τα συστήματα διαχείρισης για την εξασφάλιση της συμμόρφωσης με τα πρότυπα της HKC».

Η εφαρμογή της HKC παρουσιάζει προκλήσεις για πολλά ναυπηγεία στην Ινδική υποήπειρο, ιδιαίτερα στο Μπανγκλαντές και το Πακιστάν, τα οποία θα χρειαστεί να επενδύσουν σε αναβαθμίσεις για να ανταποκριθούν στα νέα κανονιστικά πρότυπα. Αντίθετα, τα ναυπηγεία της Ινδίας φαίνονται πιο προηγμένα όσον αφορά τη συμμόρφωση με την HKC, γεγονός που θα μπορούσε να τους δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά. Πολλά ναυπηγεία στην Ινδική υποήπειρο αναμένεται να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην κάλυψη αυτών των δαπανών αναβάθμισης λόγω διαφόρων παραμέτρων. Αυτές περιλαμβάνουν την κακή γενική οικονομική κατάσταση, την υποτίμηση των τοπικών νομισμάτων έναντι του δολαρίου ΗΠΑ και την αδύναμη αγορά χάλυβα που πλήττεται από τις εισαγωγές από την Κίνα. Συνολικά, αυτά τα ζητήματα περιορίζουν τη δύναμη αγοράς των ανακυκλωτών και την ικανότητά τους να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές ανακύκλωσης στους πλοιοκτήτες, κάτι που ενδέχεται να μειώσει τη συνολική δραστηριότητα στην αγορά.

Αναφορικά με τον τομέα της διάλυσης, η δραστηριότητα μειώθηκε το 2024 με 368 μονάδες να διαλύονται, έναντι 449 και 414 μονάδων το 2023 και 2022 αντίστοιχα. Όσον αφορά το 2025, πέρα από τη συμμόρφωση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία στην υποήπειρο και τα θεμελιώδη του χάλυβα, η γεωπολιτική αναμένεται να παίξει καθοριστικό ρόλο στην προοπτική της αγοράς.

Μια πιθανή επίλυση των συνεχιζόμενων αναταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να τροποποιήσει τις εμπορικές διαδρομές, οδηγώντας σε μείωση των τονιμέτρων και αύξηση της ενεργής χωρητικότητας. Αυτό μπορεί να συμβάλει στη μείωση των ναύλων, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει τους πλοιοκτήτες να εξετάσουν τη διάλυση παλαιότερων πλοίων. Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα και η πλήρης έκταση αυτών των αλλαγών παραμένουν αβέβαια. Ακόμα και αν οι Χούθι σταματήσουν τις επιθέσεις όπως ανακοινώθηκε, η πλήρης επαναλειτουργία του εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα ενδέχεται να μην πραγματοποιηθεί πριν από τα μέσα του 2025. Εφόσον οι αναταραχές στο εμπόριο της Ερυθράς Θάλασσας επιλυθούν και λαμβάνοντας υπόψη το υψηλό βιβλίο παραγγελιών σε τομείς όπως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς LNG, καθώς και την σταδιακή αύξηση της ηλικίας των πλοίων σε πολλούς τομείς, όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον στην αγορά που θα ευνοήσει την αυξημένη δραστηριότητα διάλυσης το 2025.

Τέλος, ένας ακόμη παράγοντας που αναμένεται να συμβάλει στην αύξηση των υποψήφιων πλοίων για ανακύκλωση είναι η επίδραση των ανακοινωθέντων κυρώσεων, που ενδέχεται να οδηγήσουν στη διάλυση παλαιότερων μονάδων που συνδέονται με το εμπόριο πετρελαίου υπό κυρώσεις.

Διαβάστε ακόμη

UBS για Ελλάδα: Ανάπτυξη 2,8% το 2025 – «Βλέπει» στο 2,5% το πρωτογενές πλεόνασμα

Μητσοτάκης από Ασκληπιείο: Η δημόσια υγεία αλλάζει βήμα-βήμα (pics)

Reuters: Ο Πούτιν ανησυχεί όλο και περισσότερο για την οικονομία της Ρωσίας, ενώ ο Τραμπ πιέζει για Ουκρανία (γράφημα)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα