Η παγκόσμια αγορά ξηρού φορτίου παρακολουθεί με προσοχή την εντυπωσιακή επάνοδο της Βραζιλίας ως βασικού εξαγωγέα σιδηρομεταλλεύματος, με την Vale να καταγράφει παραγωγικά ρεκόρ στο δεύτερο τρίμηνο του 2025. Οι αυξημένες ροές φορτίου προς την Κίνα, σε συνδυασμό με περιορισμένη προσφορά πλοίων, οδηγούν σε σταθερά υψηλούς ναύλους στα δρομολόγια Βραζιλία–Κίνα και Αυστραλία–Κίνα. Παράλληλα, η ήπια εξασθένιση στα Panamax routes δεν ανατρέπει την ευρύτερη εικόνα ενός δυναμικού και ρευστού ναυτιλιακού περιβάλλοντος, με έντονες διαφοροποιήσεις ανά μέγεθος και γεωγραφική περιοχή.
Σύμφωνα με την εβδομαδιαία έκθεση της αναλύτριας Μαρίας Μπερτζελέτου της Signal OCEAN η φετινή χρονιά συνεχίζει να καταγράφει ισχυρή άνοδο στις αποστολές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία, με κάθε μήνα από το τέλος του πρώτου τριμήνου να ξεπερνά τα επίπεδα των προηγούμενων ετών. Το πρώτο τρίμηνο του 2025 έκλεισε με περίπου 70 εκατομμύρια τόνους αποστολών, ενώ το δεύτερο τρίμηνο έφτασε τα 80 εκατομμύρια τόνους, έναντι των 50 εκατομμυρίων και 67 εκατομμυρίων τόνων αντίστοιχα για το 2021.
Το θετικό κλίμα ενισχύθηκε περαιτέρω από την πρόσφατη έκθεση της Vale για την παραγωγή του Q2, η οποία κατέγραψε 83,6 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σημειώνοντας αύξηση 3,7% σε ετήσια βάση. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στη νέα παραγωγική κορύφωση στο ορυχείο S11D στη βόρεια Βραζιλία —το μεγαλύτερο της Vale— και στη σταθερή απόδοση του ορυχείου Brucutu στα νοτιοανατολικά της χώρας.
Με την παραγωγή να ενισχύεται και τις ροές φορτίου να αυξάνονται, παρατηρείται ανοδική πίεση στους ναύλους της διαδρομής C3 (Βραζιλία–Κίνα). Οι ναύλοι έχουν ξεπεράσει τα $20/τόνο στη C3 και τα $10/τόνο στην αντίστοιχη διαδρομή C5 (Αυστραλία–Κίνα). Η άνοδος αυτή φαίνεται να οφείλεται τόσο σε περιορισμένη διαθεσιμότητα πλοίων όσο και σε αυξημένες προσδοκίες μελλοντικής ζήτησης. Ειδικά στη C3, η ενίσχυση των ναύλων δείχνει να έχει χαρακτήρα προσδοκιών, καθώς δεν καταγράφεται ακόμη αισθητή μείωση στον αριθμό των πλοίων που κινούνται προς τον Νότιο Ατλαντικό.
Panamax: Ηπιότερες τάσεις από την ECSA προς την Άπω Ανατολή
Στην κατηγορία Panamax, τα spot rates από την Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής (ECSA) προς την Άπω Ανατολή παρουσίασαν ήπια υποχώρηση από τα μέσα Ιουλίου, μετά την κορύφωσή τους. Παρ’ όλα αυτά, οι τιμές διατηρούνται κατά 9% υψηλότερα σε σχέση με έναν μήνα πριν, ενισχυμένες και από την αισιοδοξία για τη θερινή συγκομιδή των ΗΠΑ.
Η προσφορά πλοίων τύπου Panamax στην ECSA ακολουθεί πτωτική πορεία από τον Μάρτιο, ενώ οι ημερήσιοι όγκοι φορτώσεων παραμένουν σταθερά υψηλοί. Σημειώνεται υποχώρηση των ναύλων Supramax από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς την Άπω Ανατολή στα $40/τόνο, πτώση 8% σε εβδομαδιαία βάση. Παρόμοια εικόνα και στο δρομολόγιο ECSA–Άπω Ανατολή, όπου οι τιμές έπεσαν στα $37/τόνο, παραμένοντας ωστόσο 20% υψηλότερες από τον προηγούμενο μήνα.
Ανάλυση διαθεσιμότητας πλοίων
Capesize: Σφιχτή διαθεσιμότητα στον Ατλαντικό, με την περιοχή του Ειρηνικού (κυρίως την Αυστραλασία) να παρουσιάζει αυξημένη παρουσία ballast πλοίων. Στον Ινδικό Ωκεανό και τη Νότια Αφρική, σημειώθηκε εβδομαδιαία μείωση 6%.
Panamax: Υπερπροσφορά στον Ατλαντικό, ενώ οι αριθμοί ballast πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό και την Αυστραλασία μειώθηκαν κατά 6% και 10% αντίστοιχα.
Supramax: Σημαντική αύξηση προσφοράς ballast πλοίων και στις δύο λεκάνες. Στον Ατλαντικό, οι αυξήσεις έφτασαν το 20% στο Βορρά και το 10% στο Νότο. Στον Ειρηνικό, οι αυξήσεις έφτασαν το 25% στον Ινδικό Ωκεανό και το 20% στην Αυστραλασία.
Handysize: Συνεχής υπερπροσφορά τόσο στον Ειρηνικό όσο και στον Βόρειο Ατλαντικό. Οι αριθμοί ballast πλοίων αυξήθηκαν κατά 24% στον Βόρειο Ατλαντικό και 17% στη Βόρεια Ασία (Far East/NOPAC).
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση συνεχίζεται με αυξανόμενη ένταση στο Huanghua, σε επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί εδώ και έναν χρόνο. Ο τομέας Supramax δέχεται τις μεγαλύτερες πιέσεις λόγω αυξημένου αριθμού πλοίων σε κατάσταση αναμονής. Αν και ο τυφώνας Wipha επηρέασε κυρίως τη Νότια Κίνα, σημειώθηκαν και έντονες βροχοπτώσεις στην Ανατολική και Βόρεια Κίνα. Η περιοχή Bohai Sea, κοντά στο Huanghua, πιθανόν να επηρεάζεται έμμεσα, δημιουργώντας καθυστερήσεις και συσσώρευση φορτίων.
Η κατάσταση παρακολουθείται στενά, προκειμένου να διαπιστωθεί αν πρόκειται για προσωρινό φαινόμενο ή για μακροπρόθεσμη τάση.
Διαβάστε ακόμη
Φοιτητική Στέγη 2025: Οι τιμές μίσθωσης σε 21 πόλεις της περιφέρειας
Ο Τραμπ δεν απολύει (ακόμα) τον Πάουελ αλλά συνεχίζει τις πιέσεις για τα επιτόκια
Σεβάτ Ακσόι (EBRD): Γιατί η Ελλάδα βρίσκεται στον «πάτο» της τηλεργασίας στην Ευρώπη (πίνακες)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.