Η αγορά των OSV – «Σκάφη Υποστήριξης Εξωχώριων Εγκαταστάσεων» παρουσίασε ισχυρή ανάκαμψη το 2024, αγγίζοντας ιστορικά υψηλά επίπεδα κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Ωστόσο, στη συνέχεια η δυναμική τους υποχώρησε, με τις εκτιμήσεις να δείχνουν περαιτέρω πτώση των ναύλων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025. Παρά τη μείωση των ναύλων, οι περιορισμοί από την πλευρά της προσφοράς (γήρανση του στόλου, περιορισμένη δυναμικότητα ναυπηγείων, μειωμένη χρηματοδότηση και έλλειψη νέων παραγγελιών) διατηρούν τη χωρητικότητα της αγοράς σε χαμηλά επίπεδα.

Σύμφωνα με τον αναλυτή Γιώργο Βίτσο του ναυλομεσιτικού οίκου της Intermodal “οι προοπτικές δεν δείχνουν άμεση ανακούφιση, καθώς οι περισσότερες νέες παραγγελίες που τοποθετήθηκαν στο τέλος του 2023 και καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024 αναμένεται να εισέλθουν σε εμπορική λειτουργία το 2026 ή το 2027. Παράλληλα, οι εξελίξεις στον τομέα του Offshore Oil & Gas και της Αιολικής Ενέργειας αναμένεται να διατηρήσουν τη ζήτηση για OSV σε ικανοποιητικά επίπεδα για τα επόμενα χρόνια”.

Στη συνέχεια προχώρησε στην ανάλυση της αγοράς.

Ανάλυση Περιφερειακών Αγορών

2.1. Βόρεια Θάλασσα

Η αγορά Spot στη Βόρεια Θάλασσα παρουσίασε ανάμεικτες τάσεις το 2024:

• Ο τομέας των AHTS (Anchor Handling Tug Supply) διατήρησε υψηλές αποδόσεις, εκμεταλλευόμενος την ισχυρή αγορά από το καλοκαίρι του 2023.

• Αντίθετα, η αγορά των PSV (Platform Supply Vessels) απογοήτευσε τους επενδυτές, καθώς οι ημερήσιοι ναύλοι μειώνονταν κάθε μήνα κατά τη διάρκεια του έτους.

Η τάση αυτή επιδεινώθηκε από τη μείωση της δραστηριότητας των Rigs στην περιοχή, καθώς πολλά απομακρύνθηκαν είτε για διάλυση είτε για μετεγκατάσταση. Σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές, ο αριθμός των Rigs στη Βόρεια Θάλασσα έχει μειωθεί πάνω από 50% την τελευταία δεκαετία, περιορίζοντας έτσι τις ευκαιρίες για τα PSV.

2.2. Δυτική Αφρική

Η Δυτική Αφρική αναδεικνύεται ως η πιο προσοδοφόρα αγορά για τους πλοιοκτήτες OSV:

• Ένα μεσαίου μεγέθους AHTS μπορεί να αποφέρει έως και 21.000 USD ημερησίως στη Spot αγορά και 17.000 USD ημερησίως σε συμβόλαια μακροχρόνιας ναύλωσης (έως 3 χρόνια).

• Σημαντικό πλεονέκτημα είναι η έλλειψη περιορισμών ηλικίας στα συμβόλαια, κάτι που επιτρέπει ακόμα και σε παλαιότερα πλοία (20+ ετών) να επιτυγχάνουν αποδόσεις που ξεπερνούν τη σημερινή τους αξία μέσα από πολυετή ναυλοσύμφωνα.

2.3. Περσικός Κόλπος & Ινδική Αγορά

• Ο Περσικός Κόλπος θεωρείται γενικά σταθερή αγορά για τα OSV. Ωστόσο, από τον προηγούμενο μήνα, η αγορά έχει αρχίσει να δείχνει σημάδια επιβράδυνσης. Παρόλο που εξακολουθούν να υπάρχουν κέρδη, τα περιθώρια έχουν γίνει πολύ στενότερα σε σύγκριση με τη Δυτική Αφρική, λόγω του υψηλού κόστους πληρωμάτων και συντήρησης που απαιτούνται από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες (majors).

• Αντίθετα, η αγορά της Ινδίας προσφέρει ευκαιρίες, καθώς η ONGC (Oil and Natural Gas Corporation) αναζητά OSV που μπορούν εύκολα να μεταφερθούν από τον Περσικό Κόλπο, αποφέροντας ικανοποιητικά κέρδη στους πλοιοκτήτες.

2.4. Άπω Ανατολή

Η περιοχή της Άπω Ανατολής παρουσιάζει έντονη δραστηριότητα στον τομέα των S&P (Αγοραπωλησίες Πλοίων), αλλά η ζήτηση για χρονοναυλώσεις (TC) έχει μειωθεί αισθητά τους τελευταίους μήνες.

• Οι ημερήσιοι ναύλοι για ένα μεσαίων προδιαγραφών AHTS (80 tbp) έχουν πέσει από τα 9.000 USD σε περίπου 6.500 – 6.800 USD.

• Ο κύριος λόγος είναι η μείωση των έργων που απαιτούν τέτοια πλοία, ενώ η κινεζική αγορά παραμένει κλειστή για νέες εισόδους. Οι περισσότερες ευκαιρίες προέρχονται από την Ινδονησία και τη Μαλαισία.

• Παρατηρείται αυξημένη κινητικότητα από πλοιοκτήτες, κυρίως από τη Σιγκαπούρη, οι οποίοι πούλησαν παλαιότερα assets τους προκειμένου να επενδύσουν σε νέα projects στον τομέα του subsea.

3. Συμπεράσματα & Προοπτικές

• Η αγορά OSV ξεκίνησε δυναμικά το 2024, αλλά οι ναύλοι σταδιακά υποχωρούν, ειδικά σε συγκεκριμένες περιοχές όπως η Βόρεια Θάλασσα και η Άπω Ανατολή.

• Η προσφορά θα παραμείνει περιορισμένη λόγω των καθυστερήσεων στις νέες παραγγελίες και της παλαιότητας του στόλου.

• Η Δυτική Αφρική προσφέρει τις υψηλότερες αποδόσεις αυτή τη στιγμή, με πιο ελκυστικές συνθήκες ναυλώσεων και μικρότερους περιορισμούς.

• Ο Περσικός Κόλπος εξακολουθεί να αποτελεί μια βιώσιμη αγορά, αν και τα περιθώρια κέρδους γίνονται στενότερα.

• Η Ινδία εμφανίζεται ως ανερχόμενη αγορά, καθώς η ONGC παραμένει ενεργός αγοραστής OSV.

• Στην Άπω Ανατολή, η μειωμένη ζήτηση TC ναυλώσεων πιέζει προς τα κάτω τις αποδόσεις, ενώ οι πωλήσεις παλαιότερων πλοίων αυξάνονται.

Συνολικά, η αγορά OSV βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο, με προοπτικές ανάπτυξης σε συγκεκριμένες περιφέρειες, αλλά και με προκλήσεις που αφορούν τη μείωση της δραστηριότητας σε άλλες.

Διαβάστε ακόμη 

Πόσο επηρεάζουν την κρουαζιέρα οι σεισμοί στη Σαντορίνη

Κομισιόν: Την Τρίτη η επιστολή προς τα κράτη μέλη για το σχέδιο εξοπλισμού της Ευρώπης

Γιατί τα αεροπορικά εισιτήρια θα συνεχίσουν να αυξάνονται και το 2025 (πίνακας) 

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα