«Η Maran Gas, με 45 πλοία μεταφοράς LNG στο νερό και 12 υπό ναυπήγηση, εκ των οποίων τα 10 είναι ήδη χρονοναυλωμένα, αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία παγκοσμίως στον κλάδο αυτόν. Αυτό σημαίνει ότι οι ναυλωτές είναι εδώ», επεσήμανε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αγγελικούση, Σβάινουνγκ Γ.Σ. Στόλε, μιλώντας στη διάρκεια της δεύτερης ημέρας του 23ου World LNG Summit & Awards, που διεξάγεται στην Αθήνα.

Η τοποθέτησή του ήταν ολιστική και συγκέντρωσε το ενδιαφέρον των παρευρισκόμενων, αφού αποτύπωσε τη σημερινή κατάσταση της ναυτιλίας, με δύο πολέμους σε εξέλιξη, τις αλλαγές στο μοτίβο του παγκόσμιου εμπορίου ενέργειας, τα προβλήματα με τη διώρυγα του Παναμά που αναγκάζει τα πλοία προς την Άπω Ανατολή να πηγαίνουν όχι από τον Ειρηνικό, αλλά από τον Ατλαντικό, αυξάνοντας τις ημέρες ταξιδιού και εκτοξεύοντας το μεταφορικό κόστος, ενώ προέβλεψε ότι το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα είναι λαμπρό, τονίζοντας ότι σε 10 χρόνια δεν θα επαρκεί ο παγκόσμιος στόλος για την εξυπηρέτηση της παγκόσμιας μεταφορικής αλυσίδας.

«Σε 10 χρόνια θα έχουμε μετανιώσει γιατί δεν ναυπηγήσαμε περισσότερα πλοία», είπε χαρακτηριστικά και προσέθεσε: «Για τα επόμενα πέντε χρόνια η αγορά για τα LNG Carriers θα είναι δυνατή, αν και θα υπάρξουν και περίοδοι μεταβλητότητας». Ας παρακολουθήσουμε τις άκρως ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις του ανά θέμα.

Ο παγκόσμιος στόλος των LNG Carriers: «Ανέρχεται σήμερα στα 628 πλοία και σε πέντε χρόνια υπολογίζεται ότι θα έχει ξεπεράσει τα 900, αγγίζοντας τα 1.000. Τα 230 είναι με το παλαιότερο σύστημα πρόωσης. Πρόκειται αφενός για παλιά πλοία και αφετέρου για μικρότερης χωρητικότητας, σε σύγκριση με εκείνα της νέας γενιάς.

Τα μισά και παραπάνω από αυτά, τα 230 πλοία θα έχουν αποσυρθεί με τον έναν ή τον άλλον τρόπο τα επόμενα χρόνια. Η διάρκεια «ζωής» τους φτάνει νομοτελειακά στο τέλος τους, ειδικά με τους νέους κανονισμούς για την απανθαρκοποίηση της ναυτιλίας, οπότε θα αποσυρθούν από την αγορά και δεν θα υπάρξει υπερπροσφορά χωρητικότητας».

Ναυπηγήσεις: «Το βιβλίο παραγγελιών για ναυπηγήσεις LNG Carriers έχει φτάσει σε ιστορικά ύψη, αφού στις γιάρδες κατασκευάζονται 300 πλοία. Παρόλα αυτά, η ναυλαγορά είναι σε μία ισορροπία γιατί υπάρχει ζήτηση.

Όσον αφορά τις τιμές των πλοίων, το 2008-2009 ένα LNG Carrirer μεταφορικής ικανότητας 175.000 κυβικών μέτρων κόστιζε 275 εκατομμύρια δολάρια. Σήμερα η τιμή είναι ίδια για πιο σύγχρονα και μεγαλύτερα πλοία.

Γεωστρατηγικές εξελίξεις: «Οι δύο πόλεμοι που βρίσκονται σε εξέλιξη, στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή προκαλούν ανησυχίες. Ο πόλεμος στην Ουρανία άλλαξε το μοτίβο του παγκόσμιου εμπορίου ενέργειας. Το περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο και τα παράγωγά του πήγαιναν στην Ευρώπη. Τώρα η Ρωσία το εξάγει στην Άπω Ανατολή και στην Αφρική.

Πλέον οι αποστάσεις που καλύπτει ένα πλοίο για να το μεταφέρει, τα τονομίλια, έχουν αυξηθεί, άρα έχουν ανέβει και οι τιμές των ναύλων. Όμως, και η Ευρώπη αναγκάστηκε μετά τις κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας να φέρνει πετρέλαιο και τα παράγωγα από μακρινότερες χώρες, άρα με μεγαλύτερο μεταφορικό κόστος. Η ναυλαγορά πετρελαίου πάει καλά και θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία.

Όσον αφορά τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή, εάν επεκταθεί τότε θα υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις και για την αγορά του LNG. Προς το παρόν η ναυλαγορά LNG είναι σταθερή. Το ερώτημα βέβαια είναι πόσο θα διαρκέσει η κατάσταση αυτή, τόσο στην Ουκρανία όσο και στη Μέση Ανατολή.

Η διώρυγα του Παναμά: «Το πρόβλημα με τη διώρυγα του Παναμά και το μικρό βύθισμά της είναι μεγάλο. Πριν από αυτό περνούσε ένα LNG Carrier ημερησίως. Σήμερα είναι ζήτημα να περνάνε 4-5 LNG carriers τον μήνα. Οι εναλλακτικοί δρόμοι για να μεταφερθεί δια θαλάσσης LNG προς την Άπω Ανατολή είναι από τον Ατλαντικό, μέσω είτε της διώρυγας του Σουέζ, είτε κάνοντας τον περίπλου του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Η διάρκεια του ταξιδιού αυξάνει κατά 50% και για να μεταφέρεις ίδια ποσότητα σε συγκεκριμένο χρόνο με αυτή που μετέφερες από τη διώρυγα του Παναμά, θα πρέπει να προσθέσεις ένα ακόμη πλοίο στο δρομολόγιο. Το ερώτημα είναι πού θα βρεθούν τα επιπλέον πλοία.

Ναυπηγεία Κορέας-Κίνας: Για τις χώρες που ναυπηγεί πλοία, ο Όμιλος Αγγελικούση έβαλε στη μεγάλη εικόνα μαζί την Κορέα και την Κίνα. «Παραδοσιακά, ο όμιλος ναυπηγεί πλοία στις γιάρδες της Κορέας. Εμείς ναυπηγούμε μεγάλης χωρητικότητας LNG Carriers και δεξαμενόπλοια, υπερσύγχρονης τεχνολογίας και αυτό έχει τη σημασία του, γιατί υπάρχουν άλλες απαιτήσεις από ένα ναυπηγείο.

Υπήρχε μεγάλη διαφορά σε θέματα ποιότητας, κόστους και χρόνου κατασκευής ενός πλοίου μεταξύ των κορεατικών ναυπηγείων και κινεζικών. Σιγά-σιγά τα κινεζικά ναυπηγεία έχουν μειώσει την απόσταση αυτή. Το θέμα είναι ότι τα κορεατικά ναυπηγεία δεν μπορούν να επεκταθούν, γιατί έχουν έλλειψη καταρτισμένου σε νέες τεχνολογίες προσωπικού, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση. Η Κίνα μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτό.

Πρόσφατα δώσαμε οκτώ παραγγελίες για ναυπήγηση suezmax σε κινεζικό ναυπηγείο. Θα κτίζουμε πλοία και σε κορεατικά και σε κινέζικα ναυπηγεία. Και άλλες χώρες προσπάθησαν να αναπτύξουν τη ναυπηγική τους τεχνολογία, όμως δεν τα κατάφεραν. Χρειάζονται μεγάλα κεφάλαια και προσπάθεια να πείσεις την αγορά ότι μπορείς να είσαι ανταγωνιστικός σε ποιότητα, κόστος και ασφάλεια.

Η ναυτιλία σε 10 χρόνια: Για το πώς θα είναι η ναυτιλιακή βιομηχανία προέβλεψε ότι «το μέλλον της διαγράφεται λαμπρό. Σε 10 χρόνια η ναυτιλία θα βρίσκεται στο ύψιστο σημείο προσφοράς χωρητικότητας. Τότε θα μετανιώσουμε, ως ναυτιλιακή βιομηχανία, που δεν ναυπηγήσαμε περισσότερα πλοία. Τα πλοία σε 10 χρόνια θα έχουν πολύ λιγότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα είναι κατασκευασμένα με ακόμη καλύτερα ποιοτικά, αλλά και αποτελεσματικότερα, όσον αφορά τη λειτουργία και την επίδρασή τους στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα».

Διαβάστε ακόμη

Επαγγελματίες: Ποιοι πληρώνουν και ποιοι γλιτώνουν τεκμήριο το 2024

Στα «κάγκελα» οι ξενοδόχοι για το τέλος ανθεκτικότητας και τα «Αirbnb» (πίνακας)

Η Ένωση Ελληνικών Ναυτιλιακών Μεσιτικών Γραφείων «υιοθέτησε» 10 σχολεία στις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ