Σε μια λαμπρή εκδήλωση στις Βρυξέλλες, στην έδρα της, η Ένωση Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA) γιόρτασε την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2025 τα 60 χρόνια από την ίδρυσή της. Στην επέτειο παρευρέθηκαν Ευρωπαίοι Επίτροποι, μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εκπρόσωποι διεθνών ναυτιλιακών οργανισμών, κοινωνικοί εταίροι και υψηλόβαθμα στελέχη της ευρωπαϊκής και διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Την εναρκτήρια ομιλία απηύθυνε ο Γενικός Γραμματέας της ECSA, Σωτήρης Ράπτης, ο οποίος έκανε έναν απολογισμό της 60ετούς πορείας της Ένωσης ενώ παράλληλα έστειλε μήνυμα ενότητας, συνεργασίας και ρεαλιστικής αντιμετώπισης των μεγάλων προκλήσεων του κλάδου.

O γγ. της ECSA Σωτήρης Ράπτης

Ο κ. Ράπτης ξεκίνησε υπογραμμίζοντας ότι η ναυτιλία αποτελεί μια κατεξοχήν διεθνή βιομηχανία, χτισμένη πάνω στην ευελιξία, την προσαρμογή και κυρίως στους ανθρώπους της.

«Η ναυτιλία είναι όλα όσα χτίζουν κοινότητες», τόνισε. «Είναι οι άνθρωποι που έχουν βαθιά σχέση με τον κλάδο, που νοιάζονται για αυτόν και επενδύουν προσωπικά. Αυτή η ταυτότητα δημιουργεί συνέχεια και μακροπρόθεσμη προοπτική στη χάραξη πολιτικής».

Ο Γενικός Γραμματέας υπενθύμισε ότι, παρά το μικρό μέγεθος της Ευρώπης μόλις 5% του παγκόσμιου πληθυσμού και 15% του παγκόσμιου ΑΕΠ τα κράτη-μέλη αποτελούν τη βάση του 35% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, επιβεβαιώνοντας την πρωταγωνιστική θέση της ΕΕ στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού.

Από το 1965, η ECSA λειτουργεί ως ο βασικός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ Ευρωπαίων πλοιοκτητών και ευρωπαϊκών θεσμών. Σύμφωνα με τον κ. Ράπτη, ο ρόλος αυτός είναι πιο κρίσιμος από ποτέ, καθώς ο κλάδος βρίσκεται μπροστά στην πιο φιλόδοξη αλλά και απαιτητική μετάβαση στην ιστορία του.

Από αριστερά: Φίλιππος Φίλης, πρώην πρόεδρος της ECSA, o γγ. της ECSA Σωτήρης Ράπτης, η απερχόμενη πρόεδρος Kαρίν Orcel και ο νυν αντιπρόερδρος της Ένωσης και από 1-1- 2026 νέος πρόεδρος Mikky Koskanen

«Το Ευρωπαϊκό Green Deal θέτει ιστορικής κλίμακας στόχους, όμως χρειαζόμαστε παράλληλα μια ισχυρή βιομηχανική πολιτική, γιατί η Ευρώπη χάνει έδαφος στην παγκόσμια κούρσα της καινοτομίας και της ανταγωνιστικότητας», σημείωσε.

H πρόεδρος της ECSA -European Shipowners Karin Orsel με την πρόεδρο της WISTA International Έλπη Πετράκη.

Αναφέρθηκε επίσης σε μεγάλες νομοθετικές πρωτοβουλίες, όπως:

  • Maritime Safety Packages
  • Fit for 55 για τις οποίες η ECSA έφερε «ρεαλιστικές και τεκμηριωμένες προτάσεις», με στόχο όπως είπε «να προωθηθεί η απανθρακοποίηση χωρίς να πληγεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».

Ο κ. Ράπτης στάθηκε ιδιαίτερα στη στρατηγική επιλογή της ECSA να επεκτείνει τις συνεργασίες της σε όλο το φάσμα της βιομηχανίας αλλά και πέρα από αυτήν.

Από αριστερά: Βασίλης Παπαγιαννόπουλος μέλος του ΔΣ της Ένωσης, ο γγ. Σωτήρης Ράπτης και ο Νικόλαος Βενιάμης μέλος του ΔΣ

Ανέφερε χαρακτηριστικά:

  • την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Ναυτικών Δεξιοτήτων (European Maritime Skills Forum)
  • την Clean Maritime Fuels Platform
  • τη συνεργασία με τον ναυπηγικό κλάδο
  • νέες συμμαχίες με την αεροπορία και τον ενεργειακό τομέα
  • αλλά και με περιβαλλοντικές οργανώσεις και ναυτεργατικά σωματεία

«Δεν μπορούμε να πετύχουμε μόνοι μας», είπε χαρακτηριστικά. «Η μετάβαση απαιτεί πολυεπίπεδη συνεργασία και κοινές λύσεις».

Δύο πρώην πρόεδροι της ECSA-Γιάννης Λύρας και Εμάνουελ Γκριμάλντι με τον Μηνά Τσαμόπουλο δημοσιογράφο του newmoney

Ιδιαίτερη μνεία έγινε και στο European Shipping Summit, το οποίο άρχισε το 2015 ως European Shipping Week και από το 2023 αποτελεί όπως τόνισε «το κορυφαίο σημείο συνάντησης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας με τους θεσμούς, τη βιομηχανία, τα συνδικάτα και την κοινωνία των πολιτών». Ο θεσμός, είπε, «συνδιαμορφώνει το μέλλον της ναυτιλίας χρόνο με τον χρόνο».

Ο Γενικός Γραμματέας επεσήμανε ότι η ECSA παραμένει μοναδική καθώς εκπροσωπεί «διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα και συμφέροντα» μιλώντας όμως πάντα με μία φωνή.

H Κική Μητρούση επικεφαλής των εξωτερικών υποθέσεων της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο πρέσβης Ιωάννης Βράιλας Permanent Representative of Greece to the EU / Ambassador, ο Εμάνουελ Γκριμάλντι πρώην πρόεδρος της ECSA, ο Νικόλαος Βενιάμης μέλος του ΔΣ της ECSA και η Κατερίνα Πέππα διευθύντρια της ΕΕΕ.

Απέδωσε δε τα εύσημα στα μέλη αλλά και στη μόνιμη ομάδα της Ένωσης στις Βρυξέλλες: «Καμία επιτυχία δεν θα ήταν δυνατή χωρίς τη δέσμευση των μελών μας και την αφοσιωμένη ομάδα της ECSA. Τα επιτεύγματα αυτών των έξι δεκαετιών είναι συλλογικά». Ο κ. Ράπτης έκλεισε την ομιλία του με μήνυμα αισιοδοξίας και υπευθυνότητας: «Κοιτάζοντας πίσω, βλέπω έναν οργανισμό που εξελίχθηκε σταθερά. Κοιτάζοντας μπροστά, βλέπω έναν οργανισμό έτοιμο να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του μέλλοντος».

Με ένα ποτήρι στην υγειά της επόμενης ημέρας της ναυτιλίας, η βραδιά ολοκληρώθηκε με τη δέσμευση ότι η Ευρώπη θα συνεχίσει να αποτελεί πυλώνα της παγκόσμιας ναυτιλίας, επενδύοντας στους ανθρώπους, τη συνεργασία και την καινοτομία.

Προτεραιότητα η ανταγωνιστικότητα της Ναυτιλίας

Ο Επίτροπος Απόστολος Τζιτζικώστας στη διάρκεια της ομιλίας του έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα: η ανταγωνιστικότητα αποτελεί την απόλυτη προτεραιότητά του για όλους τους τομείς των μεταφορών, και ιδιαίτερα για τη ναυτιλία. Τόνισε ότι λαμβάνει πολύ σοβαρά τις ανησυχίες του κλάδου σχετικά με την υπερβολική ρύθμιση, δηλώνοντας ότι συμφωνεί πλήρως πως ένα μεγάλο μέρος των κανονισμών δημιουργεί περιττό διοικητικό βάρος που δεν συνδέεται με την ασφάλεια. Για τον λόγο αυτό δεσμεύτηκε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται εντατικά για απλοποίηση και απορρύθμιση όπου είναι εφικτό, έτσι ώστε η ναυτιλιακή βιομηχανία να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά και χωρίς εμπόδια.

Σχετικά με το ζήτημα της απανθρακοποίησης, επεσήμανε ότι αν και όταν το IMO καταλήξει σε συμφωνία για το Net Zero Framework, ο ίδιος θα επιδιώξει πλήρη ευθυγράμμιση των ευρωπαϊκών πολιτικών με το παγκόσμιο πλαίσιο. Υπογράμμισε ότι η ΕΕ δεν μπορεί να επιτύχει πραγματική πράσινη μετάβαση χωρίς ένα ενιαίο και διεθνώς αποδεκτό σύστημα κανόνων, καθώς διαφορετικά η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα χάσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.

*Κεντρική φωτογραφία Από αριστερά: Tomas Rehder o Γερμανός πρώην πρόεδρος της ECSA, ο Εμανουέλ Γκριμάλντι πρώην πρόεδρος, Φίλιππος Φιλής, τέως πρόεδρος, o γγ. Σωτήρης Ράπτης, η Kαρίν Orcel και ο νυν αντιπρόερδρος της Ένωσης και από 1-1- 2026 νέος πρόεδρος Mikky Koskanen, ο Ajuan Riva, Ισπανός πρώην πρόεδρος, και ο Γιάννης Λύρας, πρώην πρόεδρος.

Διαβάστε ακόμη

Ελαιόλαδο: Οι προοπτικές της αγοράς για το 2025 – 2026

Διχασμένη η Fed: Η πιο αμφιλεγόμενη συνεδρίαση των τελευταίων ετών για τα επιτόκια Πόσοι θα διαφωνήσουν στη μείωση

Τριπλή κίνηση από τη Snappi: Δάνεια, επενδυτικά προϊόντα και hub στην Κοραή

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα