Του Μηνά Τσαμόπουλου

Ο γόρδιος δεσμός με την καταχρεωμένη ελληνική ακτοπλοία αποτελεί αντικείμενο πρώτων αναλύσεων από τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι όποιες αλλαγές γίνουν θα έχουν χρονικό ορίζοντα το 2017 και μετά.

«Δεν θα αιφνιδιάσουμε κανέναν. Τον σχεδιασμό που υπάρχει για το 2015 και για το 2016 θα τν σεβαστούμε. Δεν μπορείς να τον ανατρέψεις γιατί θα υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις» τόνισε ο ΥΝΑ και προσέθεσε: «Οργανώνουμε βελτιωτικές παρεμβάσεις. Θα αρχίσουμε διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες, τις εταιρείες και τους εργαζόμενους για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου».

Η σημερινή κυβέρνηση πρέπει να διαχειριστεί τις προκλήσεις των υπερχρεωμένων εταιρειών της ακτοπλοΐας που έχουν συσσωρεύσει πάνω από 900 εκατομμύρια και τον μειωμένο προϋπολογισμό για τις άγονες γραμμές ύψους 70 εκατομμυρίων ευρώ, σε σύγκριση με τα 130 εκατομμύρια ευρώ.

«Καθόμαστε πάνω σε μία βόμβα που δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει» επισημαίνουν στο newmoney.gr κύκλοι του κλάδου. Με εξαίρεση τα δύο νεότευκτα του Ομίλου Attica που παραδόθηκαν δύο χρόνια μετά την έναρξη της κρίσης, το Blue Star Delos, το 2011 και το Blue Star Patmos, το 2012, δεν υπάρχει καμία νέα προσθήκη στον στόλο.

Ειδικότερα, οι τέσσερις εισηγμένες εταιρείες ΑΝΕΚ, Attica, Minoan Lines, NEL και η μη εισηγμένη Hellenic Seaways έχουν πουλήσει στη διάρκεια της κρίσης συνολικά 16 πλοία με αποτέλεσμα ο στόλος τους να μειωθεί στα 65 πλοία έναντι 81 το 2008.

H ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες σε ολόκληρη την Ευρώπη. Εντός της Ευρώπης, μάλιστα, η Ελλάδα είναι μαζί με την Ιταλία η χώρα με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση μέσω ακτοπλοϊκών γραμμών, με 45 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, καλύπτοντας το 25% της συνολικής διακίνησης επιβατών ακτοπλοΐας στην Ευρώπη. Είναι αξιοσημείωτο πως ο Πειραιάς είναι το δεύτερο σημαντικότερο σε όρους επιβατικής κίνησης λιμάνι της Ευρώπης, με μερίδιο που υπολογίζεται στο 3%. Εντός Ελλάδας, οι ακτοπλοϊκές μεταφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% της συνολικής υπεραστικής διακίνησης επιβατών ανεξαρτήτων μέσου.