Αποστολή στη Θεσσαλονίκη
Του Μηνά Τσαμόπουλου

Για το όραμα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αλλά και για όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα μίλησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Σωτήρης Θεοφάνης στη διάρκεια συνέντευξης τύπου που πραγματοποιήθηκε στη συμπρωτεύουσα. Δίπλα του είχε τον οικονομικο διευθυντή Henrik M. Jepsen και τον αναπληρωτή διευθύνων σύμβουλο Rui Pinto.

Σύμφωνα με τον Σωτήρη Θεοφάνη το όραμα είναι:

• Μεγάλο Κέντρο Συνδυασμένων Μεταφορών στη ΝΑ Ευρώπη & τα Βαλκάνια με ενεργή παρουσία στη Βαλκανική Ενδοχώρα

• Κέντρο Εφαρμογής των πλέον τεχνολογικά προηγμένων λύσεων στην Εφοδιαστική, τα Λιμάνια και τις Μεταφορές στην ευρύτερη περιοχή. Βασικό μέρος της πολιτικής μας.

• Λιμάνι ουσιαστικός μοχλός οικονομικής ανάπτυξης για Β. Ελλάδα, τη Βαλκανική και τη ΝΑ Ευρώπη. Δεν βλέπουμε μόνο το οικονομικό ωφελος των μετόχων μας και αυτό μάς διαφοροποιεί από άλλες ιδιωτικοποίησεις λιμανιών. Το λιμάνι μοχλός ανάπτυξης της ευρύτερης κοινωνίας μας.

Τι πετύχαμε / Που βρισκόμαστε

• Υπερβήκαμε μία εξαιρετικά δύσκολη από άποψη εξοπλισμού, διαδικασιών και εξυπηρέτησης πελατών κατάσταση

• Πετύχαμε, στο πρώτο έτος της παρουσίας μας στο λιμάνι, άκρως ικανοποιητικά οικονομικά αποτελέσματα

• Προωθήσαμε και ολοκληρώσαμε σημαντικές άμεσες επενδύσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ ενώ άλλες βρίσκονται είτε σε τελική φάση υλοποίησης (MHC), είτε σε εξέλιξη. Ήταν σημαντικό να τρέξουν αυτές οι πρώτες επενδύσεις.

• Προχωρήσαμε στην αναδιοργάνωση της Εταιρείας από διοικητική και οργανωτική άποψη, με νέο στελεχιακό δυναμικό και εκπαίδευση των εργαζομένων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αποδείξαμε ότι ο πιο ασφαλής,σήμερα, τρόπος για εξασφάλιση θέσεων εργασίας είναι η ανάπτυξη της εταιρείας και οι εργαζόμενοι συστρατεύονται με αυτή την προσπάθεια.

• Παρά τη δυσχερή κατάσταση, αυξήσαμε δραστικά το επίπεδο εξυπηρέτησης των πελατών του λιμανιού, αυξάνοντας, παράλληλα, την παραγωγικότητα και μειώνοντας το κόστος της παραγωγής λιμενικών υπηρεσιών. Ολα αυτά έχουν ιδιαίτερη αξία. Μας εμπιστεύονται πλέον οι πελάτες μας.

• Προχωρήσαμε σημαντικά στην κατεύθυνση αναδιοργάνωσης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (προετοιμασία Απόθεσης Ε/Κ προς εξαγωγή κλπ). Είναι η κυρία πηγή εσόδων της εταιρείας το ΣΕΜΠΟ με καινόυργιο εξοπλισμό. Λειτουργήσαμε συλλογικά.

• Οργανώσαμε σε εντελώς νέα βάση τη συντήρηση του Εξοπλισμού και των Εγκαταστάσεων του λιμανιού. Νέες αντιλήψεις από το εξωτερικό σε συνδυασμό με την υπάρχουσα τεχνογνωσία.

• Πραγματοποιήσαμε σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση ωρίμανσης των Υποχρεωτικών Επενδύσεων (ανάδειξη Ανεξάρτητου Μηχανικού, επικαιροποίηση μελετών κλπ). Είμαστε σε σχετικά καλύτερη κατάσταση από/πάλλουσα ανταγωνιστές. Επέκταση της προβλητας 6. Σύντομα θα ξεκινησουμε αυτά τα έργα και θα δώσουμε ακόμη περισσότερη δύναμη και αφοσίωση στον σκοπό μας.

• Προωθήσαμε σημαντικά τη θέση μας στη Βαλκανική & τη ΝΑ Ευρώπη με άνοιγμα σε νέους πελάτες, νέες Αγορές (Κόσοβο), διεύρυνση δραστηριότητας πελατών και στρατηγικές συμμαχίες. Έχουμε ακόμη πολύ δουλεία να κάνουμε και σε αυτόν τον τομέα. Έχουμε πολύ δουλειά δικιά μας να βελτιώσουμε τις αδυναμίες μας.

• Η άμεση έναρξη υλοποίησης των Υποχρεωτικών Επενδύσεων & ιδιαίτερα της Επέκτασης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και η έγκαιρη ολοκλήρωσή τους

• Η διεύρυνση της παρουσίας μας στη ΝΑ Ευρώπη & τη Βαλκανική με την υλοποίηση του στόχου «Beyond the Port Activities» & η αντιμετώπιση του Ανταγωνισμού

hgjhgh.JPG

Η αντιμετώπιση των Προκλήσεων

• Η δρομολόγηση των υπόλοιπων Επενδύσεων και ιδιαίτερα αυτών που σχετίζονται με το Συμβατικό Λιμάνι. Αρχές του 2023 θα έχουμε έτοιμη την επέκταση του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων.

• Η περαιτέρω αναδιοργάνωση των διαδικασιών και του επιπέδου εξυπηρέτησης, η ανάπτυξη συστήματος παρακολούθησης των επιδόσεων, η ουσιαστική δημιουργία Κέντρων Κόστους και η τεχνολογική πρωτοπορία του λιμανιού. Επέκταση της προβλήτας 6 και συνένωση προβλητών 4 και 5.

• Η ανάπτυξη της Κρουαζιέρας. Δεν πάμε να ανταγωνιστούμε αλλά λιμάνια αλλά αναζητώντας τη θέση μας στον κλάδο αυτόν.

• Η έγκαιρη ανάδειξη του λιμανιού σε κορυφαίο «παίκτη» στους τομείς των Μεταφορών και της Εφοδιαστικής στην Περιοχή μας με έγκαιρη οικοδόμηση στρατηγικών συμμαχιών.

Η Στρατηγική

• Άμεση έναρξη υλοποίησης των Υποχρεωτικών Επενδύσεων και όσων επενδύσεων έχουν στρατηγικό χαρακτήρα για το λιμάνι.

• Επενδύσεις, συμμετοχή σε επενδύσεις ή και στρατηγικές συμμαχίες σε λιμάνια, εμπορευματικούς σταθμούς και συνδυασμένες μεταφορές στην Ελλάδα, Βαλκανική & ΝΑ Ευρώπη

• Ανάδειξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε ουσιαστική πρωτοποριακή Οικονομική Δομή για την περιοχή μας με Όραμα, Πλάνο και Συνέργειες

• Ανάδειξη σε λιμάνι καινοτομίας, τεχνογνωσίας και τεχνολογικής ανάπτυξης στις λιμενικές λειτουργίες και την Εφοδιαστική.

ol.JPG

Ο οικονομικός διευθυντής Henry M. Jepsen αναφέρθηκε στα οικον9μικα αποτελέσματα.

– Το λιμάνι της Θεσσαλονικης αντιμετωπισε προκλήσεις. Το 2018 ήταν μια καλή χρόνια. Είμαστε στον σωστό δρόμο. Τα containers ήταν χαμηλότερος από το 2017 αλλά είχε αυξηθεί ο όγκος τους. Αυξήθηκε ο αριθμός των πλοιων γενικού φορτίου το 2018. Η επιβατική κίνηση είναι μια πρόκληση είμαστε στα επίπεδα του 2016.

-Αυξηση κινησης στα 363.138 κουτιά από 348.503 το 2018.

-Από 30 κινήσεις ανα ώρα των γερανών φθάσαμε να βελτιώσουμε την παραγωγικότητα κατά 100% και από 30 πήγαμε στις 60.

-Λογω παλαιότητας του εξοπλισμού ερώτημα αποτελεί το αν μπορούμε να αυξήσουμε την παραγωγηκοτητα.

-Μειωσαμε στο μισό τον χρόνο αναμονής από 20ωρες στις 13 και ακόμα μεγαλύτερη μείωση στις αρχές το6 2019. Ανακτήσαμε την εμπιστοσύνη των ακτοπλοϊκών γραμμών.

– Το 70% του όγκου των φορτίων είναι από την Ελλάδα.

– Τα transit – διερχόμενα φορτία αυξήθηκαν από 50.000 πανω από 60.000 το 2018.

– Στο συμβατικό φορτίο φθάσαμε τα 3,8 εκατομμύρια τόνους. Ανακτούμε την εμπιστοσύνη των γραμμών των πλοίων.

– Η επιβατική κίνηση αποτελεί σημαντικό μέρος του εισοδηματος του ΟΛΘ.

– Τα 2/3 του τζιρου είναι από τα containers και το 1/3 από το συμβατικό λιμάνι.

Αυξήσαμε το εισόδημα κατά τέσσερα εκατομμύρια ευρώ και αυξήσαμε τα μικτά μας κέρδη κατά 5 εκατομμύρια ευρώ. Είναι ένα σημαντικό βήμα προς την αύξηση του εισοδήματος και την κερδοφορια του λιμανιου.

Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ Rui Pinto δήλωσε

-Είχαμε αύξηση κατά 6% του όγκου εμπορευματοκιβωτίων και ανάλογης θα ειναι η αύξηση και το 2019 για το ΟΛΘ. Είναι ενα υγιές ποσοστό ανάπτυξης. Μας επιλέγουν πλεον οι γειτονικές χώρες γιαντην εξυπηρέτηση τους. Η Θεσσαλονίκη παραμένει ως προτιμώμενο επιλογή των γειτονικών χωρών για τα φορτια τους. Περνάμε το μήνυμα ότι είναι μια νέα εποχή για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Θα έρθουν και νέα φορτία

-Το φορτίο διαμετακόμισης έχει αυξηθεί κατά 40%

-Ανοίγονται και άλλες περιοχές Κόσοβο, νότια Βουλγαρία και Σερβία.

-Για πρώτη φορά υπηρεσία ro-ro προς Κύπρο και Ισραήλ.

Μεταφέραμε πάνω από 500 οχήματα στις ΗΠΑ.

Έχουμε επενδύσει 50 εκατομμύρια ευρώ μέσα σε 38 μήνες της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ.

Οικονομικά στοιχεία για τη χρήση του 2018

Η προσέγγιση της σημερινής διοικητικής ομάδας στηρίχθηκε στην ανάπτυξη πελατο-κεντρικής κουλτούρας, στον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού μεταφοράς φορτίων και στη διοικητική αναδιοργάνωση της εταιρείας. Η στρατηγική που επιλέχθηκε κρίνεται επιτυχής καθώς, σύμφωνα τα οικονομικά στοιχεία της ΟΛΘ Α.Ε. για τη χρήση 2018, σημειώθηκε σημαντικά βελτιωμένη κερδοφορία:

– Ο κύκλος εργασιών της Εταιρείας αυξήθηκε κατά 7,9%. (€ 58,5εκατ. το 2018 έναντι 54,2εκατ. το 2017)

– Τα λειτουργικά κέρδη, EBITDA (Κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων), σημείωσαν αύξηση 46,4%, καθώς διαμορφώθηκαν στα € 27,6εκατ. το 2018, έναντι € 18,85εκατ. του 2017, με το σχετικό περιθώριο να διαμορφώνεται στο 47,2%, επί του κύκλου εργασιών.

– Τα κέρδη προ φόρων σημείωσαν σημαντική αύξηση 98,2%, καθώς διαμορφώθηκαν στα € 24,7εκατ. το 2018, έναντι € 12,5εκατ. του 2017, με το σχετικό περιθώριο επί του κύκλου εργασιών να διαμορφώνεται στο 42%.

– Τα κέρδη μετά από φόρους, σημείωσαν υπερδιπλασιασμό και αύξηση κατά 136,8%, καθώς διαμορφώθηκαν στα € 17,15εκατ. το 2018, έναντι € 7,2εκατ. του 2017, με το σχετικό περιθώριο να διαμορφώνεται στο 29,3%, επί του κύκλου εργασιών.

– Τα έσοδα ανά λειτουργικό τομέα διαμορφώθηκαν στα € 37,9εκατ. για τον Σταθμό των Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ), στα € 18,9εκατ. για τον Συμβατικό Λιμένα, στις €223χιλ. για την Επιβατική Κίνηση και στα € 1,49εκατ. για την Εκμετάλλευση Χώρων που αντιστοιχούν στο 2,5% του κύκλου εργασιών.

– Η ΟΛΘ Α.Ε. εξακολουθεί και παρουσιάζει μηδενικό δανεισμό, υποστηριζόμενη σε ιδιαίτερα ισχυρή ταμειακή βάση, με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα την 31.12.2018 να ξεπερνούν τα € 91εκατ.

– Το προτεινόμενο μέρισμα από τα κέρδη της χρήσης του 2018 είναι € 0,57 ανά μετοχή, προς έγκριση από την Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση.

Το επενδυτικό σχέδιο της ΟΛΘ ΑΕ

Τους πρώτους 14 μήνες η σημερινή διοικητική ομάδα, σύμφωνα με τη στρατηγική επιλογή των μετόχων για άμεση αντικατάσταση του εξοπλισμού της εταιρείας και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, ολοκλήρωσε τις παρακάτω επενδύσεις:

– Απόκτηση 12 νέων Straddle Carriers (ΟΣΜΕ). Στόλος 24 μηχανημάτων διαθέσιμος σήμερα.

– Απόκτηση 3 Spreaders για Γ/Γ και 2 για αυτοκινούμενους γερανούς, ήδη σε λειτουργία.

– Ολοκλήρωση ενός πλήρους προγράμματος ανακατασκευής των Γ/Γ & Straddle Carriers (ΟΣΜΕ), βελτιώνοντας σημαντικά τη διαθεσιμότητα του εξοπλισμού.

– Επέκταση του χώρου στοιβασίας κατά 2.5Ha.

– Επέκταση χωρητικότητας Ε/Κ ψυγείων, από 300 σε 400 πρίζες.

– Ασφαλτόστρωση της πλατείας εναπόθεσης εντός του Σ.ΕΜΠΟ.

– Εγκατάσταση νέου συστήματος φωτισμού στον Σ.ΕΜΠΟ.

– Διαπλάτυνση του δρόμου που οδηγεί στην Πύλη 16, από 3 σε 6 λωρίδες.

– Δημιουργία χώρου στάθμευσης (Pre-Port Parking) κοντά στην Πύλη 16 για στάθμευση φορτηγών που πρέπει να ολοκληρώσουν τις τελωνειακές τους διαδικασίες.

Σύμφωνα με το επενδυτικό σχέδιο της ΟΛΘ Α.Ε., το ύψος των επενδύσεων τους πρώτους 33 μήνες, μετά την ανάληψη της διοίκησης της εταιρείας από το νέο επενδυτικό σχήμα, εκτιμάται ότι θα είναι ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι το τέλος του 2020 αναμένονται να ολοκληρωθούν οι παρακάτω επενδύσεις:

– Απόκτηση 2 νέων Γ/Γ, διπλής ανύψωσης, 18 σειρών (ικανών να εξυπηρετούν πλοία χωρητικότητας έως 9.000 TEU). Εκτιμάται ότι ο εξοπλισμός θα παραδοθεί στις αρχές του 2021.

– Απόκτηση νέου Αυτοκινούμενου Γερανού, με ικανότητα ανύψωσης 140 τόνων και εκτιμώμενο χρόνο παράδοσης το τέλος του 2019. Αναμένεται να χρησιμοποιηθεί στο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων και στο Σταθμό Συμβατικού Λιμένα.

– Διαγωνισμός και ανάθεση για νέο λογισμικό TOS για τη διαχείριση της επιχειρησιακής λειτουργίας του Σ.ΕΜΠΟ