Το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου εισέρχεται στο τελευταίο τρίμηνο του 2025 με αυξανόμενες πιέσεις από γεωπολιτικές κρίσεις και περιορισμούς στην παραγωγή.
Σύμφωνα με την έκθεση της Allied Quantumsea Research, τα συνολικά «tonne-miles» (η μέτρηση που συνδυάζει ποσότητα φορτίου και απόσταση μεταφοράς) μειώθηκαν αισθητά φέτος, φτάνοντας τα 12,2 τρισεκατομμύρια, σημαντικά χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2024.
Το αργό πετρέλαιο εξακολουθεί να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο, περίπου 70% του συνόλου, με τα καθαρά πετρελαϊκά προϊόντα (CPP) να ακολουθούν με 20%.
Ανά κατηγορίες πλοίων έχουμε τα ακόλουθα:
VLCC: Οι «γίγαντες» του στόλου σε υποχώρηση
Τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια (VLCC) καταγράφουν έντονη πτώση. Από 7,5 τρις tonne-miles το 2024, η δραστηριότητα μειώθηκε φέτος στα 5,6 τρις, δηλαδή 25% χαμηλότερα. Πρόκειται για το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας, γεγονός που αντικατοπτρίζει τόσο τη μειωμένη ζήτηση από την Ασία όσο και την αναδιάταξη των εμπορικών ροών λόγω κυρώσεων.
Suezmax: Μείωση μεταφορικού έργου κατά 26%
Τα πλοία τύπου Suezmax εμφανίζουν παρόμοια εικόνα. Το 2025 οι μεταφορές υποχώρησαν στα 1,96 τρις tonne-miles, 26% λιγότερα από πέρυσι. Το αργό πετρέλαιο αποτελεί σχεδόν 91% των φορτίων, γεγονός που δείχνει τη στενή εξάρτηση του κλάδου από τις εξαγωγές αργού.
Aframax & LR2: Από την ανάπτυξη στην κάμψη
Τα Aframax και LR2 πλοία είχαν παρουσιάσει σταθερή άνοδο την τελευταία δεκαετία, αλλά φέτος η εικόνα αντιστράφηκε. Από 3,05 τρις tonne-miles το 2024, οι μεταφορές έπεσαν στα 2,26 τρις, μείωση 26%. Τα φορτία είναι πιο μοιρασμένα: 56% αργό, 29% καθαρά προϊόντα, και 10% μαζούτ.
Panamax & LR1: Σταθερή πτωτική πορεία
Στην κατηγορία Panamax, το μεταφορικό έργο συρρικνώθηκε για ακόμη μία χρονιά. Από 855 δισ. tonne-miles το 2018, ο δείκτης έπεσε στα 529 δισ. το 2025, με συνεχή πτώση τα τελευταία χρόνια. Κυρίαρχα φορτία παραμένουν τα καθαρά πετρελαϊκά προϊόντα (68%).
MR (Medium Range): Οι «μικροί» αντέχουν, αλλά πιέζονται
Τα MR1 και MR2 πλοία διατήρησαν υψηλές επιδόσεις την τελευταία δεκαετία, όμως και εδώ το 2025 έφερε πτώση. Από 2,3 τρις tonne-miles πέρυσι, το σύνολο περιορίστηκε στα 1,7 τρις, μειωμένο κατά 26%. Τα καθαρά προϊόντα αποτελούν σχεδόν 75% του συνόλου, δείχνοντας τη σημασία του εμπορίου βενζίνης και ντίζελ.
Ο OPEC+ διατηρεί συντηρητική στάση, αυξάνοντας την παραγωγή κατά μόλις 137.000 βαρέλια ημερησίως τον Νοέμβριο, όσο και τον Οκτώβριο. Η παγκόσμια ζήτηση σύμφωνα με τον IEA αναμένεται να αυξηθεί μόλις κατά 700.000 βαρέλια/ημέρα μέσα στο 2025 — σαφώς χαμηλότερα από τα προηγούμενα έτη.
Η Μόσχα επέκτεινε την απαγόρευση εξαγωγών βενζίνης έως το τέλος του 2025, ενώ επέβαλε μερικούς περιορισμούς στο ντίζελ για να σταθεροποιήσει την εγχώρια αγορά. Οι απαγορεύσεις αφορούν κυρίως μεσάζοντες και εμπόρους, όχι τα ίδια τα διυλιστήρια.
Οι εισαγωγές μαζούτ στον Κόλπο των ΗΠΑ έφτασαν τα 541.000 βαρέλια ημερησίως τον Σεπτέμβριο — το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών. Η αύξηση σχετίζεται με τη μειωμένη ροή πετρελαίου από τη Βενεζουέλα, λόγω κυρώσεων και τεχνικών προβλημάτων στα εκεί τερματικά.
Το τελευταίο τρίμηνο του 2025 βρίσκει την αγορά πετρελαίου σε φάση επιβράδυνσης. Οι διεθνείς ροές περιορίζονται, οι παραγωγοί κρατούν συντηρητική στάση, και οι μεταφορείς αντιμετωπίζουν πτώση στους δείκτες μεταφορικού έργου. Η επόμενη χρονιά θα κριθεί από το αν η ζήτηση καταφέρει να ανακάμψει και αν οι εμπορικές ανισορροπίες επανέλθουν σε πιο σταθερή πορεία.
Διαβάστε ακόμη
SoftBank: Εξαγοράζει τη μονάδα ρομποτικής της ABB έναντι 5,4 δισ. δολαρίων
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.