Τριγμούς στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία προκαλεί ο κορωνοϊός. Τα ναυπηγεία της Κίνας βρίσκονται σε καραντίνα και υπολειτουργούν αφού δεν έχουν προσωπικό με αποτέλεσμα να καθυστερούν οι επισκευές πλοίων και οι ναυπηγήσεις.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες βλέπουν τα πλοία τους να μένουν «παροπλισμένα» και να χάνουν τις προθεσμίες από τα ναυλοσύμφωνα και να βγαίνουν εκτός αγοράς με μεγάλες ζημιές. Επίσης, πολλά πλοία έχουν προγραμματιστεί για να βάλουν scrubbers κάτι που δεν θα συμβεί ενώ θα μεγαλώνει η λίστα αναμονής. Σύμφωνα με στελέχη των κινεζικών ναυπηγείων αναμένονται μεγάλες καθυστερήσεις. Η κατάσταση χειροτερεύει αφού δεν είναι εύκολο για κάποια εταιρεία που έχει εδώ και μήνες τις εργασίες σε κινεζικό ναυπηγείο να βρει άλλο γιαπωνέζικο ή κορεατικό αφού και αυτά είναι γεμάτα.

Οι Έλληνες αλλά και οι ξένοι που εργάζονται σε ναυτιλιακά γραφεία και βρίσκονταν στην Κίνα για επίβλεψη των επισκευών και ναυπηγήσεων έχουν εγκαταλείψει τη χώρα. Εταιρείες με service engineers, specialists etc έχουν απαγορέψει σε τεχνικούς να πηγαίνουν Κίνα.

Στα ναυπηγεία δουλεύουν μόνο οι ντόπιοι που μένουν στην περιοχή και δεν έφυγαν για την κινεζική πρωτοχρονιά.

Οι εορταστικές αργίες έχουν παραταθεί μέχρι τις 9 Φεβρουαρίου. Έλληνες εφοπλιστές στέλνουν πλοία τους στις κινεζικές γιάρδες για επισκευές κυρίως και όχι τόσο για να ναυπηγήσεις.

«Θα υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις στα projects και το κυριότερο είναι ότι αν συνεχιστεί η κατάσταση δεν θα πατάει κανείς στην Κίνα» επεσήμανε στο ΝΜ αρχιπλοίαρχος ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακής εταιρείας ο οποίος ζει την κατάσταση από κοντά και επέστρεψε Ελλάδα πριν από δύο μέρες: «Μιλάω με συναδέλφους και είναι έτοιμοι να φύγουν. Δεν υπάρχει περίπτωση να γυρίσω Κίνα αν δεν ξεκαθαρίσει το τοπίο. Τα ναύλα-φορτία για τα πλοία τύπου capes που τα ελέγχει η Κίνα έχουν βυθιστεί» και προσθέτει:

«Μέχρι και τις 24/1 μια μέρα δηλαδή πριν τις αργίες λόγω κινεζικής πρωτοχρονιάς τα πράγματα ήταν χαλαρά πολύ. Ούτε κι εμείς είχαμε αντιληφθεί την σοβαρότητα της κατάστασης. Στις 26/1 κινητοποιήθηκε όλος ο κινεζικός μηχανισμός, εκδόθηκαν οδηγίες και άρχισαν οι έλεγχοι και τα μπλόκα. Ήταν προετοιμασμένοι.Πιστεύω ότι ξέρανε από πριν την κατάσταση και αφήσανε να γίνουν όλες οι μετακινήσεις πληθυσμού για την κινεζική πρωτοχρονιά και μετά σταμάτησαν οι μετακινήσεις ώστε να τους έχουν υπό περιορισμό. Όλα στη Κίνα είναι υπό έλεγχο και δεν βγαίνει τίποτα προς τα έξω αν δεν έχει περάσει από λογοκρισία. Τα πάντα είναι υπό τον έλεγχο του κράτους» και κατέληξε:

«Με Κινέζους πάντως που μιλάω στο ναυπηγείο και τους ξέρω χρόνια, δείχνουν ψύχραιμοι και κατά κάποιο τρόπο καθησυχαστικοί. Ίσως γιατί έτσι πρέπει ή έχουν αυτές τις οδηγίες από υψηλά ιστάμενους».

Επιπτώσεις θα υπάρξουν και στις ελληνικές εταιρείες με ναυτιλιακό εξοπλισμό.

Οι παραγγελίες για νέα πλοία που δέχθηκαν τα ναυπηγεία της Κίνας το 2019 παρουσίασαν πτώση. Σύμφωνα με την China Association of the National Shipbuilding Industry τα κινεζικά ναυπηγεία δέχθηκαν παραγγελίες για πλοία συνολικής χωρητικότητας 9,49 εκατ. DWT τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2019, μείωση κατά 47,3% σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2018.

Η συγκεκριμένη κατακόρυφη πτώση οφείλεται, μεταξύ άλλων, στις μειωμένες παραγγελίες πλοίων που καταγράφονται παγκοσμίως καθώς και σε μία συνολικά αδύναμη εικόνα για την παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, σύμφωνα με την Cansi.

Ωστόσο την ίδια περίοδο τα ναυπηγεία της Κίνας κατάφεραν να παραδώσουν σε εταιρείες νεοναυπηγηθέντα πλοία συνολικής χωρητικότητας 13,25 εκατ. DWT, αύξηση κατά 13,3%, σε σχέση με πέρυσι.

Το συνολικό βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας ανερχόταν σε πλοία συνολικής χωρητικότητας 85,55 εκατ. DWT στα τέλη του περασμένου Απριλίου, μειωμένο κατά 8% σε σχέση με τα τέλη του 2018.