Την ώρα που άλλοι τομείς όπως η ενέργεια, τα ακίνητα και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες αντλούν ενεργά κεφάλαια μέσω του ΧΑ, η ναυτιλία στρέφεται κυρίως σε διεθνείς λύσεις. Αντίθετα, το Oslo Børs έχει καθιερωθεί ως το κορυφαίο ευρωπαϊκό κέντρο για ναυτιλιακές εκδόσεις, προσελκύοντας επενδυτές και εκδότες με εξειδίκευση στον κλάδο. Το 1ο HAT CFO Forum, που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ανέδειξε την αντίφαση: η ναυτιλία
Ο Γιάννης Λέφας Vice President της Hellenic Association of Treasurers, υποστηρίζει ότι η Αθήνα έχει τα εχέγγυα για να αναπτύξει μια ανταγωνιστική αγορά ομολόγων για τη ναυτιλία, εφόσον γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές σε θεσμικό, επενδυτικό και τεχνικό επίπεδο. Το ερώτημα είναι αν η Ελλάδα θα καταφέρει να μετατρέψει την υποεκπροσώπηση σε στρατηγικό πλεονέκτημα και να αξιοποιήσει τη ναυτιλιακή της κληρονομιά για το μέλλον.
Ειδικότερα σε ανάλυση του επισημαίνει:
«Παρά την ηγετική θέση της Ελλάδας στη διεθνή ναυτιλία, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν περιορισμένη παρουσία στην εγχώρια αγορά εταιρικών ομολόγων. Αντιθέτως, άλλοι τομείς – όπως η ενέργεια, τα ακίνητα και οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες – αξιοποιούν ενεργά το Χρηματιστήριο Αθηνών για την άντληση κεφαλαίων. Την ίδια στιγμή, η αγορά του Oslo Børs έχει καθιερωθεί ως το κορυφαίο ευρωπαϊκό κέντρο για ναυτιλιακές εκδόσεις, προσελκύοντας σημαντικό αριθμό εκδοτών και επενδυτών με ναυτιλιακή εξειδίκευση» και προσθέτει:
«Η ελληνική αγορά έχει σαφείς δυνατότητες: ισχυρή λιανική επενδυτική βάση, λειτουργική επάρκεια του ΧΑ, εμπιστοσύνη στα ναυτιλιακά brands και γενικά ευνοϊκή μεταχείριση για εισοδήματα από τόκους. Όμως, για να καταστεί ανταγωνιστική για ναυτιλιακές εταιρείες με διεθνή χαρακτήρα και πολυεπίπεδες ανάγκες, απαιτούνται προσαρμογές και νέες προσεγγίσεις.»
Πέντε Πυλώνες για την ενίσχυση των ναυτιλιακών εκδόσεων στην Ελλάδα
1. Επέκταση της θεσμικής επενδυτικής βάσης
Η ελληνική αγορά βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε retailεπενδυτές, με ομόλογα ονομαστικής αξίας €1.000. Παρότι αυτό έχει προσφέρει σταθερή ζήτηση, η μεγαλύτερη συμμετοχή θεσμικών επενδυτών – μέσω διαφορετικής διανομής, υψηλότερων denominations και ευθυγράμμισης με τα ευρωπαϊκά formats – είναι απαραίτητη για να μπορέσει η αγορά να προσελκύσει μεγαλύτερες και πιο ποιοτικές εκδόσεις, με ρευστότητα και αναγνωρισιμότητα.
2. Προσαρμογές σε ρυθμιστικό και νομικό επίπεδο
Ναυτιλιακές εταιρείες συχνά έχουν περίπλοκες διεθνείς δομές και έσοδα σε USD. Το κανονιστικό και φορολογικό πλαίσιο πρέπει να προβλέπει ευελιξία για την εξυπηρέτηση αυτών των χαρακτηριστικών.
3. Ανάπτυξη ευέλικτων προϊόντων
Floating-rate ομόλογα, sustainability-linked τίτλοι και εκδόσεις σε USD ή με μηχανισμό μετατροπής από EUR σε USD είναι εργαλεία προσαρμοσμένα στα χρηματορροϊκά και ESGχαρακτηριστικά της σύγχρονης ναυτιλίας.
4. Τεχνική υποστήριξη και καθοδήγηση των εκδοτών
Χρειάζεται πρακτική στήριξη για τις εταιρείες που εξετάζουν το ΧΑ ως πλατφόρμα άντλησης κεφαλαίων. Το ΧΑ και η HATμπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην τεχνική προετοιμασία και δικτύωση με την αγορά.
5. Δημιουργία σταθερού διαύλου συνεργασίας
Ένα μόνιμο forum διαλόγου μεταξύ ΧΑ, HAT, εταιρειών, νομικών και χρηματοοικονομικών συμβούλων μπορεί να προσφέρει λύσεις σε τεχνικά εμπόδια και να συνδιαμορφώσει τη στρατηγική της αγοράς.
Γιατί τώρα
Όπως τονίζει η ανάγκη διαφοροποίησης των πηγών χρηματοδότησης ενισχύεται από τις παγκόσμιες γεωπολιτικές εξελίξεις και τον αυξανόμενο έλεγχο σε εξωευρωπαϊκές ροές κεφαλαίων και ναυπηγήσεις. Οι ελληνικές ναυτιλιακές – ιδιαίτερα όσες επενδύουν σε νέα πλοία τεχνολογίας ή με πράσινα χαρακτηριστικά – αντιμετωπίζουν υψηλές προκαταβολές και κεφαλαιακές απαιτήσεις πολύ πριν την παράδοση του πλοίου. Η δυνατότητα άντλησης κεφαλαίων με ομολογιακά εργαλεία σε επίπεδο εταιρικής πιστοληπτικής αξιολόγησης (unsecured) μπορεί να προσφέρει σημαντική ευελιξία και διαφάνεια.
Η ενσωμάτωση κριτηρίων ESG στις ναυτιλιακές εκδόσεις όχι μόνο διευρύνει τη βάση επενδυτών, αλλά και μπορεί να βελτιώσει το κόστος κεφαλαίου μέσω διαφοροποίησης και θεματικής στόχευσης.
Ο ρόλος των τραπεζών
Ο Γιάννης Λέφας επισημαίνει ότι οι ελληνικές τράπεζες, που διατηρούν ισχυρή ναυτιλιακή παρουσία, μπορούν να επεκτείνουν τον ρόλο τους πέραν του παραδοσιακού δανεισμού, λειτουργώντας ως επενδυτικοί σύμβουλοι, συντονιστές εκδόσεων και πάροχοι λύσεων διαχείρισης επιτοκιακού/συναλλαγματικού κινδύνου και προσθέτει:
«Παράλληλα, η ενισχυμένη παρουσία διεθνών οίκων αξιολόγησης στην Ελλάδα, με αυξημένο ενδιαφέρον για τον ναυτιλιακό τομέα,συμβάλλει στη διαφάνεια, τη διαφοροποίηση επενδυτών και την πρόσβαση των εκδοτών σε ένα ευρύτερο φάσμα αγορών. Η ύπαρξη rating μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα προς τη θεσμική επενδυτική κοινότητα.»
Ανακεφαλαιώνοντας ο Γιάννης Λέφας επισημαίνει: «Η Αθήνα διαθέτει την τεχνική ετοιμότητα, το ανθρώπινο κεφάλαιο και τη θεσμική στήριξη για να αναπτύξει μια ανταγωνιστική αγορά ομολόγων για τη ναυτιλία. Με τις σωστές προσαρμογές, μπορεί να αποτελέσει έναν ευρωπαϊκό, διαφανή και σταθερό χρηματοδοτικό προορισμό για ναυτιλιακές εταιρείες με διεθνές αποτύπωμα.
To Hellenic Association of Treasurers στηρίζει αυτή την προοπτική και είναι έτοιμη να συμβάλει με προτάσεις, τεχνική καθοδήγηση και συντονισμό πρωτοβουλιών που θα αναβαθμίσουν το ρόλο της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Διαβάστε ακόμη
«Κόκκινη κάρτα» στο πεντάστερο project των 148 εκατ. στη Ρόδο για το νερό
«Σύννεφο» τα καρφώματα για καταλήψεις, ναυαγοσώστες και παρανομίες σε παραλίες
«Αρωγή Θεσσαλίας»: Ανοίγει την «αυλαία» των πλειστηριασμών με νέο βαρύ σφυρί (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.