Με κοινό μήνυμα την ανάγκη για ρεαλισμό, συνεργασία και ισορροπία μεταξύ περιβαλλοντικών στόχων και ανταγωνιστικότητας, πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα το ετήσιο συνέδριο της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) υπό τον τίτλο «Walking into a new era».

Η συζήτηση ανέδειξε την ευρωπαϊκή διάσταση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ναυτιλία μικρών αποστάσεων, μέσα από τις παρεμβάσεις της Gesine Meissner, Ευρωπαίας Συντονίστριας για τον Ευρωπαϊκό Θαλάσσιο Χώρο, του Γιάννη Ξυλά, Προέδρου της Intercargo και Ταμία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), και του Guido Grimaldi, Προέδρου του European Shortsea Network (ESN).

Το συνέδριο, που συγκέντρωσε υψηλόβαθμους εκπροσώπους του κλάδου, ευρωπαϊκούς θεσμούς και ναυτιλιακούς οργανισμούς, αποτύπωσε το σημείο καμπής στο οποίο βρίσκεται η ευρωπαϊκή ναυτιλία, μεταξύ της πράσινης μετάβασης και της ανάγκης διατήρησης της διεθνούς ανταγωνιστικότητας.

Gesine Meissner

Η Gesine Meissner, εκπροσωπώντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως Συντονίστρια για τον Θαλάσσιο Χώρο, έδωσε το στίγμα της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τον τομέα, υπογραμμίζοντας ότι το short sea shipping αποτελεί κεντρικό κρίκο στην αλυσίδα μεταφορών και βασικό μοχλό για την επίτευξη των στόχων του Green Deal.

«Η Ευρώπη δεν μπορεί να πετύχει τους στόχους της για μηδενικές εκπομπές χωρίς τη συμβολή της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων. Οφείλουμε να εξασφαλίσουμε ότι ο κλάδος θα έχει τα μέσα και την υποστήριξη για να κάνει τη μετάβαση», ανέφερε.

Η κ. Meissner αναγνώρισε ότι η πράσινη μετάβαση φέρνει μεγάλες τεχνικές και οικονομικές προκλήσεις, ωστόσο τόνισε ότι αποτελεί μονόδρομο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη διατήρηση της ευρωπαϊκής πρωτοκαθεδρίας στη ναυτιλία.

Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη συντονισμού πολιτικών μεταξύ Βρυξελλών, εθνικών κυβερνήσεων και ναυτιλιακού κλάδου, καθώς και στη σημασία της χρηματοδότησης μέσω ευρωπαϊκών μηχανισμών όπως το CEF Transport και το Innovation Fund.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας. Η Ελλάδα είναι ναυτιλιακή υπερδύναμη και ο ρόλος της στην υλοποίηση των νέων πολιτικών είναι καθοριστικός», σημείωσε, αποσπώντας θερμό χειροκρότημα.

Η Ευρωπαία Συντονίστρια υπογράμμισε ότι η Ευρώπη χρειάζεται να επενδύσει περισσότερο σε λιμένες, ηλεκτροδότηση από ξηράς και δίκτυα logistics, προκειμένου να στηρίξει τη μεταφορά φορτίων από τη στεριά στη θάλασσα, μειώνοντας τις εκπομπές και την κυκλοφοριακή επιβάρυνση.

«Το short sea shipping μπορεί να γίνει το πιο καθαρό, αποδοτικό και ευρωπαϊκό μέσο μεταφοράς. Αλλά αυτό απαιτεί συνεργασία και πολιτική βούληση σε όλα τα επίπεδα».

Γιάννης Ξυλάς

Από ελληνικής πλευράς, ο Γιάννης Ξυλάς, Πρόεδρος της Intercargo και Ταμίας της ΕΕΕ, έθεσε στο τραπέζι τον ρεαλισμό. Προειδοποίησε ότι η Ευρώπη κινδυνεύει να «πνίξει» τη ναυτιλία της με υπερβολική γραφειοκρατία και πολυπλοκότητα, εάν δεν εξασφαλίσει τη συνέργεια με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).

«Η απανθρακοποίηση είναι κοινός στόχος, αλλά οι τρόποι επίτευξής της πρέπει να είναι τεχνικά εφαρμόσιμοι και οικονομικά βιώσιμοι. Δεν μπορούμε να επιβάλλουμε όρια που η τεχνολογία δεν μπορεί ακόμη να καλύψει», τόνισε.

Ο κ. Ξυλάς επεσήμανε ότι η ναυτιλία μικρών αποστάσεων μπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών, εφόσον υπάρξει στήριξη για επενδύσεις σε νέα πλοία και πράσινα καύσιμα.

Παράλληλα, έθιξε την ανάγκη ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού, τονίζοντας ότι η μετάβαση δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο σε τεχνολογία:

«Οι ναυτικοί είναι το πολυτιμότερο κεφάλαιο της ναυτιλίας. Πρέπει να τους δώσουμε τα κίνητρα να μείνουν και να εξελιχθούν μέσα στο επάγγελμα».

Τέλος, αναφέρθηκε στον κίνδυνο ρυθμιστικού κατακερματισμού μεταξύ ευρωπαϊκών και διεθνών κανόνων:

«Η πολυνομία δεν βοηθά. Αν κάθε περιφέρεια εφαρμόζει διαφορετικά πρότυπα, η ναυτιλία θα χάσει την ευελιξία και την αποδοτικότητά της».

Guido Grimaldi

Στην τοποθέτησή του, ο Guido Grimaldi, επικεφαλής του European Shortsea Network και στέλεχος του ομώνυμου ιταλικού ομίλου, υπερασπίστηκε με πάθος τον ρόλο του short sea shipping ως «πυλώνα της πράσινης μετάβασης της Ευρώπης», υπογραμμίζοντας ότι οι πολιτικές των Βρυξελλών πρέπει να είναι πρακτικές και δίκαιες.

«Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων δεν χρειάζεται τιμωρητικές πολιτικές. Χρειάζεται χρηματοδοτικά εργαλεία, πρόσβαση σε πράσινα καύσιμα και λιμένες που μπορούν να στηρίξουν τη νέα εποχή», δήλωσε.

Ο κ. Grimaldi υπογράμμισε ότι ο ευρωπαϊκός στόλος μεταφέρει πάνω από 40% των εμπορευμάτων εντός της Ένωσης, συμβάλλοντας καθοριστικά στη μείωση της οδικής κυκλοφορίας και των εκπομπών CO₂. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις του κλάδου αντιμετωπίζουν ασφυκτικές πιέσεις από το αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης και την έλλειψη ρευστότητας για επενδύσεις σε νέα πλοία.

«Δεν μπορούμε να ζητάμε από τους πλοιοκτήτες να επενδύσουν εκατομμύρια χωρίς σαφήνεια στους κανόνες. Χρειαζόμαστε σταθερότητα, ευρωπαϊκή υποστήριξη και ενιαία γραμμή δράσης», πρόσθεσε.

Το συνέδριο της ΕΕΝΜΑ κατέληξε σε ένα κοινό συμπέρασμα: η μετάβαση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων προς ένα πιο βιώσιμο και ψηφιακό μέλλον είναι αναπόφευκτη, αλλά πρέπει να είναι δίκαιη, εφαρμόσιμη και συντονισμένη.

Η Ευρώπη, όπως επεσήμανε η κ. Meissner, «δεν μπορεί να επιτύχει τους κλιματικούς της στόχους χωρίς τη ναυτιλία». Οι Έλληνες εφοπλιστές, από την πλευρά τους, υπενθύμισαν ότι ο κλάδος παραμένει πρωτοπόρος στην καινοτομία, αρκεί να του δοθεί χώρος και σταθερότητα να επενδύσει.

Με τη φράση της Meissner να συνοψίζει το πνεύμα της εκδήλωσης:

«Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων είναι η ραχοκοκαλιά της Ευρώπης — και τώρα πρέπει να τη στηρίξουμε να γίνει και η ραχοκοκαλιά της πράσινης μετάβασης».

Διαβάστε ακόμη

Ταχύτερη αποκλιμάκωση πληθωρισμού στην Ελλάδα με τρία ρίσκα στον ορίζοντα

Αλλάζει ραγδαία η ασφαλιστική αγορά: Οι επενδύσεις, τα deals, οι κίνδυνοι

Πλωτά αιολικά πάρκα: Δύο νέα ορόσημα για τα υπεράκτια έργα στην Ευρώπη (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα