Της Ελένης Στεργίου

Η δημιουργία 800.000 θέσεων εργασίας τα επόμενα δέκα χρόνια στην Ευρώπη και 7.000 στην Ελλάδα θα είναι μερικά από τα οφέλη της διάδοσης της ηλεκτροκίνησης, όπως τόνισε ο υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης, σε ημερίδα του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) για την προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων σε Δήμους και επιχειρήσεις που διεξήχθη την Πέμπτη.

Ο υπουργός τόνισε και τις συντονισμένες ενέργειες που κάνει η χώρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, για το στρατηγικό  ρόλο της ΔΕΗ ( κοινοτικό πρόγραμμα Green e-Motion), αλλά και το ρυθμιστικό πλαίσιο που προωθείται. Αναφέρθηκε, επίσης,  και στα περιβαλλοντικά και αναπτυξιακά οφέλη, καθώς μπορεί να συνεισφέρει στην εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Από την πλευρά του ο Γεώργιος Πατούλης, ∆ήµαρχος Αµαρουσίου και πρόεδρος Κ.Ε.∆.Ε, τόνισε ότι είναι πολύ σημαντικό να είναι εθνικός στόχος η προστασία και η υγεία του πολίτη, υπογραμμίζοντας ότι πρόσφατα όλοι οι Δήμαρχοι από την Ευρώπη, περίπου  5.600 μεταξύ των οποίων και 90 από την Ελλάδα, υπέγραψαν ένα σύμφωνο ότι μέχρι το 2020 θα περιορίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 20%  βελτιώνοντας τις συνθήκες στα αστικά κέντρα και πυκνοκατοικημένες περιοχές.

 

Πωλήσεις στην Ευρώπη και στην  Ελλάδα

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 77% στην Ευρώπη. Πρωτιά κατέγραψε η Νορβηγία, στην οποία σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων κατά 302%. Η Γαλλία είναι στη δεύτερη θέση, όσο αφορά το ποσοστό αύξησης. Σημαντικές πωλήσεις παρατηρήθηκαν σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία,  Ελβετία, Αυστρία,  Βέλγιο, Ολλανδία και Σουηδία. Μέχρι το 2050 οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων θα αντιπροσωπεύουν το 60% των πωλήσεων, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία.

Η Ελλάδα έχει μείνει πίσω στην ανάπτυξη της εν λόγω αγορά, αφού κυκλοφορούν σήμερα μόνο 25 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ μαζί με τις παραγγελίες της ΔΕΗ θα φτάνουν συνολικά τα 40. Πολλές επιχειρήσεις και δημόσιοι φορείς προσανατολίζονται στην αγορά των οικονομικών αυτών αμαξιών.

Σύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ θα υπάρξει ένας ελάχιστος αριθμός σημείων επαναφόρτισης ανά χώρα, ενώ θα καθιερωθεί ένα κοινό βύσμα, ώστε οι οδηγοί να μπορούν να επαναφορτίσουν τα οχήματά τους οπουδήποτε στην Ένωση. Στην Ελλάδα θα δημιουργηθούν 13.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως το 2020 εκ των οποίων το 10% θα είναι σε δημόσιους χώρους, αλλά και σε χώρους στάθμευσης κλπ.  Εξάλλου, η ΔΕΗ, ήδη είναι σε πορεία υλοποίησης το δίκτυο των 15 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε λειτουργία βρίσκονται ήδη τέσσερα πρατήρια φόρτισης, επί των οδών Χαλκοκονδύλη (κεντρικά γραφεία ΔΕΗ), Μεσογείων (υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας), Καλλιρρόης (κεντρικά γραφεία ΔΕΔΔΗΕ) και Πειραιώς (γραφεία ΡΑΕ), ενώ άλλα έξι λειτουργούν πλέον στην πόλη της Κοζάνης. Αργότερα, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων μπορούν να προμηθευτούν από τις εταιρείες την αντίστοιχη κάρτα με προπληρωμένες κιλοβατώρες (prepaid card).

Σύμφωνα στοιχεία της αγοράς, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έχουν χαμηλό κόστος χρήσης καθώς με τα ισχύοντα τιμολόγια της ΔΕΗ η κατανάλωση κυμαίνεται στο 1 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα-ως δέκα φορές λιγότερο σε σχέση με ένα μέσο βενζινοκίνητο. Η αυτονομία μετά από πλήρη φόρτιση κυμαίνεται στα 150 με 200 χιλιόμετρα ενώ ο χρόνος φόρτισης μπαταρίας ξεκινά από μισή ώρα, με ειδικούς φορτιστές, και φθάνει μέχρι τις 10 ώρες από την πρίζα του σπιτιού.

Αναλυτικά, τα ηλεκτρικά οχήματα, είτε με συσσωρευτές είτε επαναφορτιζόμενα υβριδικά, παρουσιάζουν, σε σύγκριση με τα συμβατικά, μια σειρά πλεονεκτήματα:

– καταναλώνουν, με βάση τα ισχύοντα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας, περίπου 1 ευρώ ανά 100χλμ. Το αντίστοιχό κόστος καυσίμου για ένα μέσο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο είναι έως και δεκαπλάσιο

– είναι περισσότερο ενεργειακά αποδοτικά (ο βαθμός απόδοσης των συμβατικών οχημάτων είναι 20%-30%, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν βαθμό απόδοσης έως και 80%-85%)

– έχουν τη δυνατότητα να επαναφορτιστούν από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μειώνοντας  τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου

– είναι οικονομικότερα όσον αφορά το κόστος συντήρησης

– εκπέμπουν ελάχιστο θόρυβο (ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες).