Η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση τα τελευταία χρόνια. Εταιρείες έχουν κλείσει,  περισσότερα από 20 πλοία έχουν αποδρομολογηθεί από τις ελληνικές θάλασσες, ενώ οι ζημιές τα δύο τελευταία χρόνια, των  τεσσάρων ακτοπλοϊκών εταιρειών  που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ΑΝΕΚ, Attica Group, Minoan Lines και Nel Lines έγραψαν συνολικές ζημιές άνω των 425 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, η επιβατική κίνηση στις βασικές γραμμές του Αιγαίου και ειδικότερα από Πειραιά για Κυκλάδες, Κρήτη, Ικαρία, Σάμο, Μυτιλήνη έχει μειωθεί κατά 25%  σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Επίσης, σε ό,τι αφορά τα Ι.Χ., η κίνηση έχει μειωθεί κατά 30% περίπου, ενώ στα φορτηγά η πτώση της κίνησης είναι στα επίπεδα του 11%.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στην Αδριατική, όπου η κίνηση εμφανίζεται μειωμένη κατά 26,28% στους επιβάτες, κατά 26,04% στα Ι.Χ., και 17,03% στα φορτηγά.

Το αποτέλεσμα είναι να συρρικνώνεται η ακτοπλοΐα, να απολύεται  κόσμος, αφού δεν υπάρχουν θέσεις εργασίας, ενώ και όσοι δουλεύουν να παίρνουν με καθυστέρηση τους μισθούς τους.
Επιπλέον ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ναυλώνουν πλοία με ξένη σημαία γιατί έχουν χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.

Ήρθε ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου,  Κωστής Μουσουρούλης και στο πολυνομοσχέδιο προσπαθεί να κάνει πιο ευέλικτο το πλαίσιο λειτουργίας της ακτοπλοΐας με στόχο να πάρουν ανάσα οι εταιρείες και να μην εξαφανιστεί ο κλάδος από τον χάρτη και μαζί όλοι οι εργαζόμενοι σε ξηρά και θάλασσα.

Μειώνεται η οργανική σύνθεση των επιβατηγών και επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων για τη χειμερινή περίοδο, όπου δεν υπάρχει επιβατική κίνηση, μειώνεται κατά 50% η σύνθεση πληρώματος  σε θαλαμηπόλους, επίκουρους και τραπεζοκόμους, επιτρέπεται με απόφαση του υπουργού η αντικατάσταση πλοίου με άλλο μικρότερο σε μία γραμμή, ενώ μειώνεται ο χρόνος δρομολόγησης των ταχύπλοων πλοίων, επιτρέπεται η δρομολόγηση ενός ακόμη πλοίου από τον ίδιο πλοιοκτήτη σε γραμμή που εξυπηρετεί επί 12μηνο.

Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις  διαμαρτύρονται για τις αλλαγές αυτές και προχωράνε σε κινητοποιήσεις διεκδικώντας τη διατήρηση των κεκτημένων.

Το θέμα είναι ότι, αν δεν γίνουν οι αλλαγές, δεν θα υπάρχουν πλοία ή θα υπάρχουν πλοία με ξένη σημαία που απαιτούν λιγότερους ναυτικούς από ό,τι  η ελληνική. Μονόδρομος – και η αιτία είναι η έλλειψη ρευστότητας που έχει γονατίσει όλη την αγορά και τα νοικοκυριά μειώνοντας το μεταφορικό έργο.   

Οι συνθήκες έχουν αλλάξει και όλοι πρέπει να προσαρμοστούν, ώστε να μπορέσουν να δώσουν τον αγώνα τους από μέσα και όχι να κοιτάνε απ’ έξω κοιτώντας τα τρένα να περνούν και τις εξελίξεις να τους αφήνουν αμέτοχους.