Toυ Μηνά Τσαμόπουλου

Επτά προτάσεις για την ανάκαμψη της ελληνικής ναυπηγικής  βιομηχανίας  που θα έχει ως αποτέλεσμα να εισρεύσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από μία πίτα στην Ελλάδα μόνο για κρουαζιερόπλοια της τάξεως των 34 δισεκατομμυρίων ευρώ παρουσίασε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Γιώργος Γράτσος στην ομιλία του στο   Ίδρυμα Ευγενίδου όπου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση κοπής της πίτας.

«Έχουν δοθεί σε ναυπηγεία της Ιταλίας, Γερμανίας, Γαλλίας και Φιλανδίας παραγγελίες για παράδοση από το 2009 έως το 2018 για 54 κρουαζιερόπλοια 140.611 κλινών  αξίας 34 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Σκεφτείτε μόνο, πέραν των ναυπηγείων, σε πόσες βιομηχανίες/βιοτεχνίες ξενοδοχειακών προϊόντων δίνουν δουλειά. Πρέπει η Ελλάδα να επαναδραστηριοποιηθεί στον σημαντικό τομέα της ναυπηγοεπισκευής αναμορφώνοντας το λειτουργικό πλαίσιο. Αν άλλες ευρωπαϊκές χώρες  μπορούν να κτίσουν πλοία, τότε κατά τον ίδιο τρόπο μπορούμε και μεις. Τα σχόλια  περιττεύουν. Το ζητούμενο είναι ανταγωνιστικότητα και συνέπεια»  επεσήμανε ο Γ.Γράτσος και προσέθεσε:

«Η ελληνική ακτοπλοΐα από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 και εν όψει της εναρμόνισής της  με την ευρωπαϊκή νομοθεσία παρήγγειλε τη ναυπήγηση 43 επιβατηγών πλοίων.
Κατασκευάστηκαν 10 στη Γερμανία, 8 στην Κορέα, 6 στην Ιταλία, 5 στη Σουηδία/Νορβηγία, 4 στην Αυστραλία, 3 στην Ολλανδία, 3 στη Γαλλία και 2 στη Φιλανδία. Δηλαδή 41 πλοία κτίστηκαν σε ευρωπαϊκές και άλλες χώρες με υψηλότερο  ακόμη και διπλάσιο , κατά κεφαλή εισόδημα από την Ελλάδα. Τα 2 πλοία που κτίστηκαν στην Ελλάδα ήταν το «Νήσος Μύκονος και το Νήσος Χίος».

Προκειμένου να ανακάμψει η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας το ΝΕΕ προτείνει:
1) Την άρση αντιπαραγωγικών και υπερβολικών διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας.
2) Την διασφάλιση του  δικαιώματος  της εργασίας όπως και της ελεύθερης επιλογής εργοδότη και εργαζόμενου.
3)   Τον εξορθολογισμό  αμοιβών και ασφαλιστικού κόστους.
4) Την αναμόρφωση όλων των διαδικασιών που αφορούν την ναυπήγηση και ναυπηγοεπισκευή ώστε να εξαλειφθούν οι περιττές γραφειοκρατικές διαδικασίες.
5) Την εκμίσθωση επισκευαστικών χώρων σε κοινοπραξίες επισκευαστών που θα αναλάβουν την διαχείριση των χώρων αυτών εφαρμόζοντας αυστηρές προδιαγραφές  ασφάλειας, καθαριότητας, αναβαθμίζοντας τις υλικοτεχνικές υποδομές κλπ. Οι εταιρείες αυτές δεν θα παρέχουν επισκευαστικό έργο.
6) Την καταβολή κάθε δυνατής προσπάθειας για την άρση του περιορισμού ναυπήγησης εμπορικών πλοίων από τα ελληνικά Ναυπηγεία.
7) Τον εκσυγχρονισμό των ναυπηγείων.