Της Μαριάννας Τζάννε
 
Την ανησυχία τους για την πορεία των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων αλλά και για τους συνεχείς ελέγχους στα έργα, εκφράζουν οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, λίγες μέρες μετά την αιφνιδιαστική παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις κατασκευαστικές εταιρείες και το «ξεψάχνισμα» μεγάλων συμβάσεων.

Την ώρα που η κυβέρνηση δια του αρμόδιου υπουργείου επιχειρεί να εξωρραίσει το δυσμενές οικονομικό κλίμα στον τεχνικό κόσμο της χώρας που βρίσκεται στα όρια της κατάρρευσης, εξαγγέλλοντας για το επόμενο τετράμηνο 81 νέα έργα συνολικού ύψους 2,4 δις. ευρώ, ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών Ανωτέρων Τάξεων (ΣΤΕΑΤ), κρούει το καμπανάκι.  

Σε επιστολή του προς τον υπουργό και αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης κυρίους Κωστή Χατζηδάκη και Σταύρο Καλογιάννη, κάνει λόγο για μεγάλες καθυστερήσεις, πολυδαίδαλες και γραφειοκρατικές διαδικασίες που εμποδίζουν την υπογραφή συμβάσεων και ζητά συντονισμό των υπηρεσιών, πολιτική βούληση και συγχώνευση διαδικασιών για να μην χαθούν άλλοι πόροι.

«Συνεχώς καθιερώνεται κάποιος νέος έλεγχος ή διαδικασία, που έρχεται να προστεθεί στα προηγούμενα, με αποτέλεσμα τις τεράστιες καθυστερήσεις στην υπογραφή των συμβάσεων» και στα εν εξελίξει έργα. Αν και ο Σύνδεσμος δεν αναφέρει πουθενά την παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η αναφορά σε «νέους ελέγχους», φωτογραφίζει την δυσφορία και για τις πρόσφατες εξελίξεις.

Από το ύφος της επιστολής αποδεικνύεται ότι οι κατασκευαστικές εταιρείες προβληματίζονται ιδιαίτερα για τα σταματημένα οδικά έργα καθώς το χρονοδιάγραμμα του κ. Χατζηδάκη για την επανέναρξη των συμβάσεων παραμένει ασαφές και μετέωρο παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις. Ο υπουργός Ανάπτυξης υποστηρίζει ότι ο στόχος που έχει τεθεί για έναρξη εργασιών τον Απρίλιο δεν έχει αλλάξει, γεγονός όμως που αμφισβητείται ανοιχτά από τις τεχνικές εταιρείες που βλέπουν οι μήνες να κυλούν αλλά τα εργοτάξια να παραμένουν νεκρά. Ή το υπουργείο έχει κάτι στο μυαλό του που δεν το έχει ανακοινώσει στις εταιρείες ή φόβοι των εταιρειών θα επαληθευτούν.  

Ακόμη και ο επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κ. Β. Χόγερ, η οποία συνδράμει τους αυτοκινητόδρομους με δάνεια και έχει ανακοινωθεί από την κυβέρνηση ότι θα έχει ενεργό ρόλο στον νέο κύκλο χρηματοδότησης των έργων εξακολουθεί να μιλά για πολύπλοκα προβλήματα.

Παρουσιάζοντας τις προηγούμενες μέρες την ετήσια έκθεση της ΕΤΕπ στις Βρυξέλλες, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που υπάρχουν, τονίζοντας ότι θα επιστρέψει στα έργα μόλις επιλυθούν ζητήματα νομικού χαρακτήρα. Aκόμη όμως και στελέχη των ελληνικών τραπεζών θεωρούν πολύ δύσκολη την άμεση εκταμίευση πόρων εάν δεν προχωρήσουν όλες οι διαδικασίες για τα έργα και αν δεν βάλουν χρήματα τόσο το δημόσιο, όσο και οι παραχωρησιούχοι.

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με βάση τις ανακοινώσεις του κ. Χατζηδάκη τον περασμένο Δεκέμβριο για τους αυτοκινητόδρομους, θα αναλάβει να καλύψει μέσω δανείου, το υπόλοιπο της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου στα έργα (όπου υπάρχει τρύπα) και την υποκατάσταση των τραπεζών που θα εγκαταλείψουν την χρηματοδότηση.

Οι εργολάβοι θεωρούν φιλόδοξο το στόχο και για τα νέα έργα από τη στιγμή που όπως λένε «παρεμβάλλονται, πέραν των διαδικασιών των διακηρύξεων επάλληλοι και αλληλοκαλυπτόμενοι έλεγχοι και κρίσεις, όπως του Κοινοβουλίου (αρμόδια Διαρκής Επιτροπή) για συμβάσεις ύψους άνω των 20 εκατ. ευρώ, του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Διοικητικού Εφετείου, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στην οποία καταλήγουν πολλές καταγγελίες και της Διαχειριστικής Αρχής».

Τέλος οι τεχνικές εταιρείες σημειώνουν ότι «μόνο η ταχύτατη ολοκλήρωση των συμβασιοποιήσεων και ο παραμερισμός των εμποδίων που σταματούν τα έργα, θα ενισχύσει την πραγματική οικονομία με τρόπο άμεσο και αποτελεσματικό».