Αποστολή στην Ιταλία:

Του Μηνά Τσαμόπουλου

Εντείνει μέσα στο φθινόπωρο τον ανταγωνισμό σε Αδριατική και Ελλάδα ο όμιλος Γκριμάλντι, με απώτερο στόχο να πιέσει οικονομικά τους ανταγωνιστές του. Ο κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι, στο περιθώριο του διεθνούς συνεδρίου που διοργάνωσε ο ιταλικός όμιλος, τoυ 17ου Euro-Med Convention «From Land to Sea» που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 24-27 Οκτωβρίου στο νησί Ισκια, στον κόλπο της Νάπολης, επεσήμανε: «Οι τράπεζες είναι οι ιδιοκτήτριες της ελληνικής ακτοπλοΐας. Το μάνατζμεντ το ασκούν άνθρωποι που δεν διαχειρίζονται τα δικά τους λεφτά, ούτε τους ανήκουν τα πλοία. Οσο οι τράπεζες χρηματοδοτούν την ελληνική ακτοπλοΐα δεν πρόκειται να υπάρξει λύση για τον κλάδο», ενώ στη συνέχεια πρόσθεσε: «Κανείς δεν βάζει τα λεφτά του στις εταιρείες. Δεν τις ενισχύουν οικονομικά οι μέτοχοι παρά μόνο οι τράπεζες».

Το χτύπημα από τον κ. Γκριμάλντι γίνεται σε δύο μέτωπα: στην Αδριατική ετοιμάζεται να εγκαινιάσει εντός του Νοεμβρίου τη γραμμή Ραβένα – Ηγουμενίτσα – Πάτρα, με σκοπό να ασκήσει πίεση στην ΑΝΕΚ, που έχει δύο πλοία στη Βενετία. Η απόσταση μεταξύ Ραβένας και Βενετίας είναι 130 χιλιόμετρα. Το πλοίο θα το μεταδρομολογήσει από το Μπρίντεζι. Στην περιοχή ο κ. Γκριμάλντι έχει μόνο ένα εσωτερικό δρομολόγιο, το Ραβένα – Μπρίντεζι – Κατάνια. Ο ιταλικός όμιλος έχει αποχωρήσει πια από τη Βενετία. Κατάφερε, μάλιστα, με την καθιέρωση τόσο του δρομολογίου Πάτρα – Τεργέστη όσο και του εσωτερικού Τεργέστη – Ανκόνα να εξοικονομήσει για τις Μινωικές Γραμμές 15 εκατ. ευρώ.

Ο Ιταλός πλοιοκτήτης, μιλώντας για τον ανταγωνισμό στην Αδριατική, υπογράμμισε ότι η αγορά δεν σηκώνει περισσότερα από 10 πλοία, καθώς η κίνηση έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια από τα 3 εκατομμύρια στο 1,5 εκατομμύριο επιβάτες. «Πρέπει να μειωθούν τα πλοία για να δυναμώσουν τα έσοδα. Θα πρέπει να αποχωρήσουν τα μεγαλύτερης ηλικίας και να πωληθούν για παλιοσίδερα», επισημαίνει, αναφέροντας ονομαστικά στα «Κρήτη I», «Κρήτη II» και «Ελευθέριος Βενιζέλος» της ΑΝΕΚ, και συμπληρώνει: «Μόνο μικρής ηλικίας πλοία θα μπορέσουν να αντέξουν τον ανταγωνισμό».

Ο ίδιος ξεχώρισε τις εταιρείες Blue Star και Minoan και πρόσθεσε: «Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι τι έγινε και να επαναπροσδιορίσουμε τη θέση μας ώστε να δούμε ποια είναι η πραγματική ζήτηση». Στη συνέχεια τόνισε ότι η Αδριατική πλήττεται από τις αεροπορικές εταιρείες που προσφέρουν ανταγωνιστικές τιμές στα εισιτήρια και μεταφέρουν τους τουρίστες κατευθείαν στον προορισμό τους και όχι μέσω των αεροδρομίων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης: «Μόνο 10 ολοκαίνουρια πλοία θα μπορέσουν να αντέξουν στην Αδριατική και στον ανταγωνισμό καλύπτοντας τις ανάγκες της αγοράς. Κάποιοι άνθρωποι δεν αντιλαμβάνονται ότι οι τουρίστες μπορούν να ταξιδέψουν αεροπορικώς, με φθηνό εισιτήριο, κατευθείαν στο νησί της επιλογής τους. Εμαθα ότι ταξιδεύουν αεροπορικώς από την Ιταλία για τα ελληνικά νησιά τουρίστες από πόλεις όπως το Ρίμινι, το Ριτσιόνε και άλλες μικρότερες, για τις οποίες δεν ήξερα καν ότι έχουν αεροδρόμιο. Αυτούς τους πελάτες δεν πρόκειται να τους ξαναπάρουμε πίσω για να ταξιδέψουν ακτοπλοϊκώς μέσω της Αδριατικής».

Διακαής πόθος

Η δρομολόγηση πλοίου της Minoan Lines στα Χανιά, μπαίνοντας σφήνα στην ΑΝΕΚ, είναι ο διακαής πόθος του Ιταλού πλοιοκτήτη. Η ηρακλειώτικη εταιρεία θα κάνει για τρίτη φορά την προσπάθεια να μπει στα Χανιά και φέρεται αποφασισμένη να μη χάσει. «Αργά ή γρήγορα θα μπούμε στα Χανιά», δήλωσε ο κ. Γκριμάλντι. Η αίτηση θα κατατεθεί μέσα στον Νοέμβριο, με τη Minoan Lines να μη ζητάει έκτακτη δρομολόγηση πλοίου αλλά τακτική και γι’ αυτό υπάρχει σιγουριά στην εταιρεία ότι θα γίνει δεκτή. Ο όμιλος Γκριμάλντι είχε επιχειρήσει άλλες δύο φορές ανεπιτυχώς να δρομολογήσει πλοίο στα Χανιά με έκτατη δρομολόγηση, καθώς τα αιτήματα απορρίφθηκαν από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

«Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί σε όλη την Ευρώπη μπορείς να δρομολογήσεις πλοίο σε όποια γραμμή θέλεις και στα Χανιά θα πρέπει να πάρεις την έγκριση του εκάστοτε υπουργού Ναυτιλίας», δήλωσε ο κ. Γκριμάλντι, ενώ στη συνέχεια ήταν ιδιαίτερα αιχμηρός: «Είναι περίεργο το γεγονός ότι πρέπει να πάρεις άδεια από τον υπουργό Ναυτιλίας. Λες και κάποιοι του λένε τι να κάνει. Δεν ξέρω για ποιον λόγο δεν εγκρίνουν το αίτημά μας. Εχουμε προσφύγει, μάλιστα, στην Ε.Ε.». Το αίτημα των Ιταλών της Minoan έγινε μόλις μία φορά δεκτό – και μάλιστα επτά μήνες μετά την κατάθεσή του.

Ωστόσο ο όμιλος Γκριμάλντι είχε ήδη ναυλώσει το πλοίο στο εξωτερικό και έτσι το δρομολόγιο δεν έγινε ποτέ. Το αίτημα που κατατέθηκε την περασμένη άνοιξη ήταν για την ετήσια δρομολόγηση του επιβατηγού – οχηματαγωγού πλοίου «Ικαρος Παλάς» στη γραμμή Πειραιάς – Χανιά από 1η Ιουλίου 2013. Ανθρωποι που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα στην ακτοπλοΐα τονίζουν ότι πίσω από την κόντρα μεταξύ των δύο εταιρειών κρύβεται η αντιπαλότητα για τον έλεγχο της γραμμής Πάτρα – Ανκόνα, όπου δραστηριοποιούνται η κοινοπραξία της ΑΝΕΚ με τον όμιλο Attica από τη μία πλευρά και ο όμιλος Γκριμάλντι μέσω της Minoan Lines από την άλλη. Ο κ. Γκριμάλντι έκανε ειδική αναφορά και στη ΝΕΛ, τονίζοντας ότι παρόλο που διαθέτει έναν στόλο που αποτελείται από πλοία ηλικίας κοντά στα 40 χρόνια, παίρνει επιδοτήσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ από το Ελληνικό Δημόσιο.

Επενδύσεις σε νεότευκτα με ζητούμενο την οικονομία καυσίμων

Στη διάρκεια του συνεδρίου ο κ. Γκριμάλντι έκανε έναν απολογισμό των πεπραγμένων του, ενώ αναφέρθηκε και στα σχέδια του ομίλου, ο οποίος δίνει ιδιαίτερο βάρος στη μείωση της κατανάλωσης των καυσίμων επενδύοντας σε νεότευκτα πλοία και χρησιμοποιώντας στα ήδη υπάρχοντα ειδική μπογιά σιλικόνης που μειώνει κατά 15% την κατανάλωση. Μέχρι τώρα έχουν παραληφθεί 25 νεότευκτα πλοία, ενώ άλλα 11 είναι υπό ναυπήγηση, εκ των οποίων ο όμιλος έχει παραλάβει το πρώτο και τα άλλα θα ακολουθήσουν ανά 6μηνο.

Ο ιταλικός όμιλος ενισχύει την παρουσία του σε πολλές γραμμές, με αποτέλεσμα στο πρώτο εννεάμηνο του 2013 να έχει μεταφέρει 150.000 φορτηγά και 200.000 περισσότερους επιβάτες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Οπως τόνισε μάλιστα ο πρόεδρός του, το 2012 σημειώθηκε η μεγαλύτερη κερδοφορία. Τα κέρδη ανήλθαν στα 164 εκατ. ευρώ από 100 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν, ενώ με ίδια κεφάλαια 2,4 δισ. ευρώ ο όμιλος εμφάνισε EBITDA αυξημένα κατά 18%, στα 520 εκατ. ευρώ. Για το τρέχον έτος ο κ. Γκριμάλντι περιμένει κέρδη στα ίδια επίπεδα αλλά βελτιωμένα EBITDA.

Ο χάρτης

Ο όμιλος Γκριμάλντι δραστηριοποιείται στην Αδριατική με τρία πλοία της θυγατρικής του Minoan Lines στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα – Τεργέστη, (το καλοκαίρι ήταν τέσσερα), και με δύο πλοία της Grimaldi Lines στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπρίντεζι.

Ο όμιλος Attica, από την πλευρά του, δραστηριοποιείται στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Ανκόνα με δύο πλοία και σε κοινοπραξία με ένα πλοίο της ΑΝΕΚ, ενώ στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Μπάρι με δύο πλοία. Επίσης, η ΑΝΕΚ έχει ένα πλοίο στη γραμμή της Ανκόνας σε κοινοπραξία με την Attica Group και δύο στη γραμμή Πάτρα – Ηγουμενίτσα – Βενετία, ενώ ένα της Hellenic Seaways δραστηριοποιείται στη γραμμή Μαργκέρα – Κόρινθος. Παράλληλα, στη γραμμή του Μπάρι εμφανίστηκε μόνο για ενάμιση μήνα το καλοκαίρι το «European Express» της ΝΕΛ, το οποίο εμφανιζόταν στο σύστημα κρατήσεων FORTHcrs να το διαχειρίζεται η Ventouris Ferries.