Του Μηνά Τσαμόπουλου

Εν μέσω παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η οποία έχει πλήξει και τη ναυτιλιακή βιομηχανία, και ενώ οι περισσότεροι εφοπλιστές βρίσκονται εγκλωβισμένοι στα δάνεια, ένας από τους πιο δραστήριους πλοιοκτήτες της γενιάς των 40άρηδων, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, κάνει μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία. Συγκεκριμένα, επενδύει μισό δισ. δολάρια για τη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και δεξαμενόπλοιων ενισχύοντας τον στόλο του ομίλου του. Εκμεταλλευόμενος τις χαμηλές τιμές κατασκευής πλοίων, στράφηκε στα ναυπηγεία της Ρουμανίας και της Κίνας, αναθέτοντάς τους παραγγελίες οι οποίες τον καθιστούν πρωταγωνιστή στον τομέα των ναυπηγήσεων μέσα στο 2013.

Τα δεξαμενόπλοια

Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών ναυλομεσιτικών κύκλων, ο κ. Μαρινάκης έχει επιβεβαιώσει την απόκτηση πλοίων. Πρόκειται για 4 δεξαμενόπλοια -product tankers- χωρητικότητας 52.000 τόνων το καθένα, καθώς και 4 ακόμη options για δύο ακόμη παρόμοιου τύπου πλοία, από το ναυπηγείο Guangzhou (GSI) της Κίνας.

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης διαθέτει περίπου 32 εκατ. για κάθε τάνκερ και θα παραλάβει τα πλοία από το ναυπηγείο Guangzhou το 2015 συν 4 ακόμη παρόμοιου τύπου πλοία. Επίσης, ο Ελληνας εφοπλιστής έχει συντάξει επιστολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος (letter of interest) για τον ίδιο αριθμό και τύπο πλοίων προς τη ναυπηγική μονάδα Samsung Ningbo, θυγατρική της Samsung Heavy Industries της Νότιας Κορέας (SHI). Κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι το συμβόλαιο με τη ναυπηγική μονάδα της Samsung Ningbo για τέσσερα ακόμη δεξαμενόπλοια μεσαίας εμβέλειας (MR) θα υπογραφεί τον επόμενο μήνα, με την παράδοση να αναμένεται στις αρχές του 2015.

Τα containerships

Παράλληλα με τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων ο Βαγγέλης Μαρινάκης εξελίσσεται σε έναν από τους διεθνείς πρωταγωνιστές στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η απόκτηση πλοίων τέτοιου τύπου είναι μια κίνηση εισαγωγής στην εν λόγω αγορά προκειμένου η εταιρεία να διαφοροποιήσει την πηγή εσόδων της. Η Capital Product Partners εισέρχεται λοιπόν στον κλάδο των εμπορευματοκιβωτίων διότι προσφέρει μεγαλύτερης διάρκειας ναυλώσεις και πιο ελκυστικά θεμελιώδη μεγέθη μακροπρόθεσμα, ενώ η συναλλαγή αυξάνει τη μέση διάρκεια των ναυλώσεων όλων των πλοίων της εταιρείας στα 5,1 χρόνια. Παράλληλα, η κίνηση αυτή παρέχει τη δυνατότητα στη διοίκηση της εταιρείας να διατηρήσει ή ακόμα και να αυξήσει τη μερισματική πολιτική της διανομής 0,93 δολάρια ανά μετοχή σε ετήσια βάση. Στο ναυπηγικό πρόγραμμα στο οποίο επενδύει μέσα στο 2013 ο Βαγγέλης Μαρινάκης προβλέπεται η κατασκευή δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 9.100 teu το καθένα, παραδοτέα μέσα στο 2015. Το κάθε πλοίο έχει κόστος κατασκευής περίπου 80 εκατ. δολάρια συν 2 options. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο εταιρείες έχουν ήδη υπογράψει συμβόλαιο με την Daewoo Mangalia, που είναι μία ναυπηγική μονάδα στην οποία είναι συνέταιροι η ρουμανική κυβέρνηση και τα ναυπηγεία DSME της Νότιας Κορέας

Το 2011 ο ιδιοκτήτης της Capital Ship Management παρήγγειλε πέντε containerships των 5.000 teu το καθένα στη Hyundai Heavy Industries (HHI) με τιμή λίγο παραπάνω από 60 εκατ. δολάρια ανά πλοίο. Τα παραπάνω είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τύπου eco-efficient, δηλαδή οικολογικά, και δίνουν μια άλλη διάσταση στα επενδυτικά σχέδια του Ελληνα μεγαλοεφοπλιστή. Τα νεότευκτα αυτά έχουν παραδοθεί και είναι σε 12ετή ναύλωση στη Hyundai Merchant Marine (HMM) για 29.350 δολάρια την ημέρα.

Οπως είχε αποκαλύψει πριν από δύο μήνες το «ΘΕΜΑ», τα πλοία αυτά ναυπηγούνται με πρωτοποριακή σχεδίαση και τεχνολογία η οποία είναι φιλική στο περιβάλλον.

Τα σχέδια για την κατασκευή των μηχανών έγιναν αποκλειστικά για την Capital σε συνεργασία με τον Lloyd’s Register και τα ναυπηγεία HHI Gunsan. Παράλληλα η Capital αγόρασε ακόμη 2 κοντέινερ, μεταφορικής ικανότητας 8.000 εμπορευματοκιβωτίων, από τη MISC (Ναυτιλιακή Εταιρεία της Μαλαισίας).

Και τα δύο πλοία είναι ναυλωμένα στην A.P. Moller-Maersk A.S. (Maersk Line), με μέσο ημερήσιο μικτό ναύλο 34.000 δολ. το ένα μέχρι τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο του 2015 αντίστοιχα. «Οταν υπογράφαμε τα συμβόλαια για τη ναυπήγηση της σειράς αυτής των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, δώσαμε ιδιαίτερη προσοχή ώστε να πετύχουμε ένα σχέδιο μηχανών που προσφέρουν υψηλή απόδοση προκειμένου να επιτευχθεί η ευελιξία ταχύτητας με την καλύτερη δυνατή κατανάλωση καυσίμου και μειωμένες εκπομπές άνθρακα», δήλωνε τότε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Βαγγέλης Μαρινάκης. Ο Ελληνας πλοιοκτήτης εισήλθε στον τομέα των containerships το 2010 όταν απέκτησε το γερμανικής κατασκευής «Amorito», πρώην «Neermoor», μεταφορικής ικανότητας 1.700 teu, και το «Miltiadis Junior III», πρώην «Driever», ναυπηγημένο το 2009. Η συνολική αξία κτίσης των δύο πλοίων ανήλθε στα 46 εκατ. δολάρια.

«Ενωμένοι οι Ελληνες, πανίσχυροι στις διαπραγματεύσεις»

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης είναι από τους επιχειρηματίες που λένε λίγα λόγια και καλά. Δείχνει στην πράξη ότι διακρίνεται από πνεύμα ομαδικό με στόχο το συμφέρον της ελληνικής ναυτιλίας. «Εάν πηγαίναμε όλοι οι Ελληνες εφοπλιστές με κοινό εκπρόσωπο έναν δικηγόρο σε ένα ναυπηγείο που κτίζουμε πλοία μας, θα πετυχαίναμε καλύτερες συνθήκες για ακυρώσεις παραγγελιών, αλλά και μείωση τιμών. Σε πολλά ναυπηγεία οι παραγγελίες των Ελλήνων αντιπροσωπεύουν το 50% των συμβολαίων», είχε πει στην κορύφωση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης τον Οκτώβριο του 2008 μπροστά σε διεθνές ακροατήριο για να προσθέσει: «Οσο περισσότερες ακυρώσεις συμβολαίων ναυπήγησης πλοίων γίνουν τόσο περισσότερο θα ανακάμψει η ναυλαγορά. Πρέπει να προστατευτεί η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία», ενώ συμπλήρωσε: «Αν δεν πουληθούν πλοία για scrap και δεν ακυρωθούν παραγγελίες πλοίων, δεν πρόκειται να ανακάμψει η ναυλαγορά». Είναι γεγονός ότι την περίοδο 2008-2009 έγιναν πάρα πολλές ακυρώσεις και τα τελευταία δύο χρόνια είχαμε ρεκόρ σε αριθμό πλοίων που πήγαν για scrap, γεγονός που βοηθάει στην αναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς στη ναυτιλία.

Οικονομικοί αναλυτές

Μπορεί οι οικονομικοί αναλυτές να προβλέπουν ένα δύσκολο 2013 κυρίως γιατί θα πέσουν στο νερό 40 ακόμη containerships, όμως «το μυστικό των επενδύσεων είναι να παίρνεις θέση εκεί που οι άλλοι δεν βλέπουν άμεσο κέρδος», επισημαίνουν κύκλοι της Ακτής Μιαούλη. Η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου containerships έφτασε τα 16,34 εκατ. teu την 1η Ιανουαρίου 2013, σημειώνοντας αύξηση κατά 6% σε σχέση με το 2012. Πέρσι έπεσαν στη θάλασσα 207 νέα πλοία συνολικής χωρητικότητας 1,25 εκατ. teu, ενώ αποσύρθηκαν 200 πλοία μικρής όμως χωρητικότητας, 351.000 teu. Οσο για το tonnage που βρίσκεται σε αδράνεια, έφτασε τα 810.000 teu τον Ιανουάριο του 2013 από 595.000 teu το αντίστοιχο περσινό διάστημα. To 2011 αγοράστηκαν 92 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής αξίας 2,1 δισ. δολαρίων, το 2012 ο αριθμός τους έφτασε τα 141, αξίας 1,02 δισ., ενώ μέσα στο 2013 έχουν αγοραστεί 27 πλοία, αξίας 1,4 δισ. δολαρίων. Τους τρεις πρώτους μήνες του 2013 οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει οκτώ πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Capital Ship management Corporation – Ενας υπερσύγχρονοςστόλος 45 πλοίων

Η Capital Ship management Corporation ελέγχει στόλο που αποτελείται από 45 συνολικά πλοία, εκ των οποίων 31 είναι δεξαμενόπλοια, 5 φορτηγά και 9 κοντέινερ.

Τα τελευταία 12 χρόνια η Capital δραστηριοποιείται έντονα σε ναυπηγήσεις πλοίων, έχοντας παραλάβει μέχρι σήμερα 44 νεόκτιστα πλοία από ναυπηγεία της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, επενδύοντας πάνω από 2 δισ. δολάρια.

Στον στόλο περιλαμβάνονται και τα πλοία της εισηγμένης στον Nasdaq εταιρείας του ομίλου Capital Product Partners L.P., η οποία σήμερα ελέγχει στόλο από 25 πλοία, χωρητικότητας 2 εκατ. τόνων με μέσο όρο ηλικίας τα 5,7 έτη. Πρόκειται για τέσσερα δεξαμενόπλοια τύπου Suezmax, 18 δεξαμενόπλοια μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου (MR Product), ένα φορτηγό τύπου Capesize και τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (container). Η Capital Product Partners L.P., με κεφαλαιοποίηση που ανέρχεται στα 650 εκατ. δολάρια, είναι η εταιρεία δεξαμενόπλοιων ελληνικών συμφερόντων με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση στο Αμερικανικό Χρηματιστήριο.

Τα καθαρά αποτελέσματα της εταιρείας για το πρώτο τρίμηνο του 2013 ήταν κέρδη 25 εκατ. δολάρια, συμπεριλαμβανομένων 17,7 εκατ. δολαρίων κέρδους από την αγορά των πλοίων M/V «Hyundai Premium» και M/V «Hyundai Paramount».

Το μέρισμα ανά μετοχή για το πρώτο τρίμηνο του 2013 είναι 0,2325 δολάρια και 0,21375 δολάρια ανά τίτλο Β. Η ποιότητα των πλοίων που διαθέτει ο όμιλος, τα οποία είναι υπερσύγχρονα και κατασκευασμένα σύμφωνα με την τελευταία λέξη της ναυπηγικής τεχνολογίας, έχει ως αποτέλεσμα να τα προτιμούν για ναύλωση πολυεθνικές εταιρείες-κολοσσοί τόσο πετρελαϊκές όσο και εμπορικές.