Του Μηνά Τσαμόπουλου

Δυναμική είσοδο στο λιμάνι του ΟΛΠ φαίνεται ότι σχεδιάζει ο κινεζικός κολοσσός Cosco, με επενδυτική πρόταση ύψους περίπου ενός δισ. ευρώ που φέρεται να κατέθεσε.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Ημερησίας, οι Κινέζοι, οι οποίοι ενδιαφέρονται τόσο για το λιμάνι, όσο και για την ίδια την εισηγμένη εταιρεία, περιμένουν την οριστικοποίηση των όρων αποκρατικοποίησης των δύο μεγαλύτερων λιμανιών της χώρας, ήτοι του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Η πρόταση των Κινέζων φέρεται να αφορά έναν συνδυασμό καταβολής τιμήματος και ανάληψης επενδυτικών δράσεων. Σύμφωνα με  πληροφορίες, ο κινεζικός όμιλος θα ενδιαφερόταν να αποκτήσει στον ΟΛΠ ένα ποσοστό της τάξεως του 60%, ενώ ήδη το 25% των μετοχών του βρίσκεται στο Χρηματιστήριο.

Πριν από περίπου ένα μήνα, πολυμελής αντιπροσωπία του Κινεζικού Οργανισμού Διαχείρισης Κεφαλαίων Μεγάλων Επιχειρήσεων της SASAC (κύριος μέτοχος της Cosco), είχε επισκεφθεί τα γραφεία του ΟΛΠ και είχε συζητήσει με τη διοίκησή του τα επενδυτικά σχέδια για τα ελληνικά λιμάνια.

Το τελευταίο διάστημα, η Cosco εκδηλώνει έντονο ενδιαφέρον για τον Πειραιά, καθώς μεταφέρει συνεχώς νέα φορτία στον εμπορευματικό του σταθμό.

Το 2012 διακίνησε μέσω της προβλήτας της 2,1 εκατ. κοντέινερ. Για το 2013 έχει θέσει ένα στόχο της τάξεως των 2,5 εκατ. κοντέινερ, ενώ προετοιμάζεται ώστε την 1η Ιουνίου του τρέχοντος έτους να εγκαινιάσει τη νέα της επένδυση στο λιμάνι η οποία αφορά την πρώτη φάση της προβλήτας ΙΙΙ. Με αυτό τον τρόπο, ο Πειραιάς μετατρέπεται για την Cosco στη βασική πύλη για την προώθηση των φορτίων της προς τις αγορές της Ευρώπης.
Η λιμενική πολιτική της κυβέρνησης προβλέπει τα λιμάνια να αποκρατικοποιηθούν μέσω παραχωρήσεων, ωστόσο, ειδικά για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ έχει γίνει ένας διαχωρισμός λόγω της σημασίας τους.

Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται πάντως να καταθέσει το Φεβρουάριο τις τελικές του προτάσεις για τα λιμάνια της χώρας, ενώ σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας, έχει ήδη εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός επενδυτές για περίπου δώδεκα λιμενικές δραστηριότητες, οι οποίες σήμερα ασκούνται από τους δημόσιους οργανισμούς.Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται πάντως να καταθέσει το Φεβρουάριο τις τελικές του προτάσεις για τα λιμάνια της χώρας, ενώ σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας έχει ήδη εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός επενδυτές για περίπου δώδεκα λιμενικές δραστηριότητες οι οποίες σήμερα ασκούνται από τους δημόσιους οργανισμούς.

Πάντως, και η ναυτιλιακή κοινότητα έχει τεθεί υπέρ της πλήρους αποχώρησης του Δημοσίου από τα μεγάλα λιμάνια, καθώς θεωρεί ότι τέτοιες βιομηχανίες θα πρέπει να απαγκιστρωθούν από τους “δημοσιοϋπαλληλικούς’ρυθμούς.