του Δημήτρη Παφίλα

Για τον επόμενο χρόνο μετατίθενται οι αλλαγές στην αγορά καυσίμων (μεγαλύτερες εισαγωγές από εταιρείας εμπορίας πετρελαιοειδών ) καθώς η κυβέρνηση θέλει να μεγιστοποιήσει τα έσοδα από την πώληση του ποσοστού που κατέχει στα Ελληνικά Πετρέλαια.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Newmoney.gr, ενώ η Τροϊκα έχει ζητήσει μεταρρυθμίσεις στην αγορά πετρελαιοειδών – εξ ου και οι αναφορές σε ξένα μέσα ενημέρωσης όπως η Wall Street Journal – η κυβέρνηση δεν θέλει να μειώσει την αξία του ποσοστού, μέσω των νέων ρυθμίσεων. Υπενθυμίζεται ότι, και τώρα επιτρέπονται οι εισαγωγές καυσίμων από τις εταιρείες εμπορίας, ωστόσο αυτές είναι χαμηλότερες, καθώς όπως υποστηρίζει η πλευρά των διυλιστηρίων οι τιμές είναι πιο ανταγωνιστικές.

Ωστόσο, οι μελέτες από ανεξάρτητους φορείς έχουν δείξει ότι, αν αυξηθούν οι εισαγωγές, τότε οι τιμές στην λιανική θα διαμορφωθούν σε χαμηλότερα επίπεδα, δεδομένου ότι με την ύπαρξη δυο διυλιστηρίων εξουδετερώνεται οποιαδήποτε δυνητική πίεση από ανταγωνιστές και ευνοεί να διαμορφώνεται συμπεριφορές συνενόησης.  Πάντως, για το 2013, η μοναδική ρύθμιση η οποία αναμένεται να δώσει ρευστότητα στην αγορά των πρατηρίων, είναι η κατάργηση της προπληρωμής του ΦΠΑ από τις εταιρείες κατά τον εκτελωνισμό των καυσίμων.

Οφέλη στις εταιρείες εμπορίας

Μέχρι σήμερα οι εταιρείες εμπορίας ( μεταξύ των οποίων και οι τρείς εισηγμένες Ελινοϊλ, Ρεβοϊλ, cyclon ) καθώς και οι εμπορικές των ΕΛ.ΠΕ- Motor Οιλ είναι αναγκασμένες να πληρώνουν κατά τον εκτελωνισμό τον ΦΠΑ, πριν ακόμη προχωρήσουν σε πωλήσεις. Η κατάργηση αυτή της διάταξης θα αυξήσει την ρευστότητα προς τις εταιρείες- και οι τελευταίες θα την διοχετεύσουν προς τα δίκτυα τους ( πρατήρια ) παραχωρώντας πιστώσεις. Η συνέπεια αυτή θα έχει ευεργετική επίδραση στα πρατήρια τα οποία πλήττονται από την ραγδαία πτώση της ζήτησης για βενζίνες και πετρέλαιο. Oι θετικές επιδράσεις στις  ίδιες τις εταιρείες θα είναι σημαντικές καθώς θα αυξηθούν οι πωλήσεις σε μια κρίσιμη περίοδο.  

Νομοθετικές ρυθμίσεις

Εν τω μεταξύ, το Υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε σε νομοθετικές ρυθμίσεις για την μείωση των τιμών. Ειδικότερα, θα γίνεται ξεχωριστή σύμβαση για τις περιπτώσεις «παροχής οικονομικών και χρηματοδοτικών ανταλλαγμάτων» από τις εταιρείες εμπορίας προς τα πρατήρια. Επίσης, θα ξεκαθαρίζεται με άλλο άρθρο η έννοια της τιμής χονδρικής πώλησης των καυσίμων καθώς υπάρχει και υποχρέωση της εταιρείας εμπορίας να γνωστοποιεί την τιμή στον πρατηριούχο. Επιπλέον, καθορίζονται οι εκπτώσεις που θα κάνουν οι εταιρείες εμπορίας προς τους πετρελαιοειδών.