Του Δημήτρη Παφίλα

Κρήτη, 1954. Η πικρή για τους Έλληνες μετανάστευση μαραζώνει τη χώρα. Εκτός από τους μετανάστες, σε όλες τις οικογένειες υπάρχουν και άνθρωποι που πρέπει να σπουδάσουν, καθώς πίσω στην Ελλάδα η οικογένεια υπομένει με στερήσεις. Σε ηλικία 20 ετών ο Μιλτιάδης Καράτζης, γιος ενός κτηνοτρόφου από το Μελιδοχώρι Ηρακλείου, φθάνει στην Αυστρία για σπουδές, ωστόσο οι οικονομικές δυσκολίες στην πατρίδα δεν του επιτρέπουν να συνεχίσει το πανεπιστήμιο. Η οικογένειά του δεν είναι απλώς πολύτεκνη: έχει 13 αδέλφια, 11 αγόρια και 2 θηλυκές, όπως λένε χαρακτηριστικά στην Κρήτη.

Μοιραία, οι σπουδές διακόπτονται. Η οικονομική ανέχεια δεν τον καταβάλλει. Πηγαίνει, λοιπόν, να δουλέψει ως εργάτης σε μια αυστριακή εταιρεία συσκευασίας και γρήγορα γίνεται ένας από τους πιο επιτυχημένους πωλητές της. Η επιχείρηση κατασκευάζει, μεταξύ άλλων, τα πρώτα κλιπ στις συσκευασίες σαλαμιών. Τότε πηγαίνει στο αφεντικό του και του προτείνει να συμμετάσχει στη νέα εταιρεία. Ο γηραιός Αυστριακός, λόγω ηλικίας, αρνείται, αλλά του επιτρέπει να ξεκινήσει την εταιρεία, με τον όρο να μη φύγει από την Αυστρία. Η καινοτομία στο προϊόν φέρνει επιτυχία και εκείνη η επιχείρηση πωλείται το 1960 αντί του θηριώδους ποσού για την εποχή των 3 εκατ. μάρκων. Με τα χρήματα ανά χείρας επιστρέφει στην Κρήτη τη δεκαετία του 1970 και με τις εμπειρίες του εξωτερικού ξεκινά μια επιχείρηση διχτυών η οποία σήμερα, κυριολεκτικά, τα έχει απλώσει σε όλο τον κόσμο. Λίγα χρόνια αργότερα αγοράζει την έκταση στο Μελιδοχώρι, όπου στήθηκε η πρώτη μονάδα της Καράτζης Α.Ε. για την παραγωγή διχτυών συσκευασίας για κρέατα και πουλερικά. Στην προσπάθεια αυτή ο πατέρας των σημερινών μετόχων δεν ήταν μόνος του, αλλά είχε τη γυναίκα του και την οικογένεια. Η τυπική, δηλαδή, δομή των περισσότερων ελληνικών επιχειρήσεων, όπου όλη η οικογένεια ρίχνεται στη σκληρή δουλειά. Εκείνη η πρώτη μονάδα σιγά-σιγά εξελίχθηκε. Υστερα από δέκα χρόνια περίπου, το 1982, η οικογένεια αγοράζει το οικόπεδο στη Χερσόνησο, όπου σήμερα βρίσκεται το ξενοδοχείο «Nana Beach». Διορατικός ο πατριάρχης Καράτζης, βλέπει τη στροφή στον τουρισμό και επενδύει με προσεκτικά βήματα. Επί τρία χρόνια η οικογένεια πραγματοποιεί έρευνα στον τουρισμό και στο τέλος πρωτοπορεί. Το ξενοδοχείο ξεκινά το 1985 αρχικά με 150 κρεβάτια. Το «Nana Beach» είναι το πρώτο που εφαρμόζει στην Ελλάδα το σύστημα All Inclusive, όπου οι τουρίστες φορούν τα γνωστά πλαστικά βραχιολάκια και απολαμβάνουν όλες τις υπηρεσίες τουρισμού εντός της μονάδας. Η εφαρμογή του συστήματος, αλλά και η ορθολογική διαχείριση του ξενοδοχείου, σε συνεργασία με ξένα πρακτορεία, έχουν καταστήσει τη σημερινή μονάδα μία από τις μεγαλύτερες στην Κρήτη. Σήμερα το ξενοδοχείο είναι πεντάστερο 500 δωματίων και καταγράφει πάνω από 200.000 διανυκτερεύσεις ετησίως. Εναν χρόνο μετά, η εταιρεία αποκτά και δεύτερη μονάδα για την κατασκευή διχτυών, για την κάλυψη αναγκών πακεταρίσματος της αγοράς τροφίμων.

Από τη φωτιά σε εξαγορές-κέρδη από τις ΗΠΑ

Η οικογένεια περνά την πιο δύσκολη περίοδό της το 1994, όταν ξεσπά φωτιά στο εργοστάσιο στο Μελιδοχώρι. Οι εγκαταστάσεις δεν ήταν όλες ασφαλισμένες και οι ζημίες είναι τεράστιες για την επιχείρηση. Παρά την άτυχη έκβαση, η οικογένεια στέκεται και πάλι στα πόδια της. Ενώ οι επενδυτές ζαλίζονται από την τεράστια άνοδο στο Χρηματιστήριο, η Καράτζης Α.Ε. προχωρεί σε εξαγορές ανταγωνιστών. Αγοράζει μαζικά τον εξοπλισμό τους και τον τοποθετεί σε ένα εργοστάσιο στη Λάρισα, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο οικονομίες κλίμακας. Το 2000 η εταιρεία εισάγει τις μετοχές της στο Χρηματιστήριο και με τα αντλούμενα κεφάλαια προχωρεί σε νέα επέκταση στους κλάδους των διχτυών και του τουρισμού. Εκ του αποτελέσματος, σήμερα, φαίνεται ότι η διοίκηση της κρητικής εταιρείας δεν χρησιμοποίησε τα κεφάλαια για προσωπικό πλουτισμό, αλλά για επενδύσεις, εξαγορές εταιρειών στο εξωτερικό, έρευνα και ανάπτυξη. Ετσι την ίδια χρονιά εξαγοράζει τη γερμανική εταιρεία Mesh Pack, η οποία παράγει μια ευρεία γκάμα προϊόντων διχτυών συσκευασίας. Παράλληλα, η Καράτζης αγοράζει νέες εκτάσεις σε Λάρισα και Γερμανία και δημιουργεί αποθηκευτικούς χώρους που την ενισχύουν καθώς καλύπτουν τις ανάγκες της αγοράς στην Κεντρική Ευρώπη. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ σήμερα οι ώριμες αγορές έχουν πιάσει τα όριά τους, η Καράτζης αντισταθμίζει τις απώλειες από τις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Ανατολικής Ευρώπης (Πολωνία, Τσεχία, Ουγγαρία). Tα επόμενα χρόνια η εταιρεία προχώρησε σε εξαγορές στο εξωτερικό. Η Καράτζης ίδρυσε συνεργασία με την αμερικανική Fabpro, ενώ ίδρυσε και την Κaratzis USA LLC, η οποία πωλήθηκε με σημαντικό κέρδος. Αργότερα αποκτήθηκε και ισπανική εταιρεία ενώ διευρύνθηκε και το ενεργειακό χαρτοφυλάκιο με συλλέκτες ισχύος 240 MW. 
     
Προτάσεις για εξαγορά

Χαμηλών τόνων, τα αδέλφια Καράτζη, ο Αντώνης και η Μαρίτα, δεν έχουν άλλο χόμπι παρά μόνο την εργασία τους. Δίχως «φασαρίες» επανεπενδύουν όσα χρήματα κερδίζουν στην εταιρεία. Απώτερος σκοπός της οικογένειας είναι να εργάζονται περισσότεροι άνθρωποι στις δουλειές τους. Τους δίνει χαρά και συνάμα ευθύνη. Οπως λένε τα αδέλφια, προσπαθούν να μην κάνουν λάθη κατά τη διαχείριση των εταιρειών. Η ευθύνη που νιώθουν για τους εργαζομένους επιστρέφει πίσω με κέρδη στην εταιρεία, ενώ οι ίδιοι είναι ιδιαίτερα αγαπητοί, καθώς το προσωπικό πίνει νερό στο όνομά τους, όπως λένε άνθρωποι που τους γνωρίζουν. Ο κ. Καράτζης, 36 χρόνων σήμερα, σε αντίθεση με άλλους επιχειρηματίες δεν ασχολείται με τη μετοχή του. Εδώ και δύο χρόνια δεν την κοιτάζει, ωστόσο η αναγνώριση γίνεται από την ίδια την αγορά. Η Καράτζης διαθέτει χαμηλό δανεισμό και σε όλα τα χρόνια της λειτουργίας της για τις επενδύσεις της επιδοτήθηκε με λίγα χρήματα. «Εμείς δεν ζητάμε καμία υποστήριξη. Θέλουμε… αντικίνητρα και να μη μας βάζουν εμπόδια. Το φορολογικό καθεστώς, λ.χ., είναι ασανσέρ», τονίζει αναφερόμενος στον φόρο που υιοθέτησε το υπουργείο Οικονομικών για τα φωτοβολταϊκά.

Νέα επένδυση και διακρίσεις στον τουρισμό

Πρόσφατα το ξενοδοχείο βραβεύτηκε από το γερμανικό δίκτυο ταξιδιωτικών γραφείων RTK και αναδείχθηκε μεταξύ των 100 κορυφαίων ξενοδοχείων που συνεργάζονται με βάση την ποιότητα των υπηρεσιών φιλοξενίας που παρέχουν. Οι επενδύσεις στον τουρισμό όμως δεν σταματούν εδώ, καθώς η εταιρεία διαθέτει έκταση 15 εκταρίων στην Ιεράπετρα, στην οποία σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα πολυτελές θέρετρο 700 κλινών και συγκρότημα μπανγκαλόου δίπλα στη θάλασσα, με σκοπό να προσφέρει υπηρεσίες υψηλής ποιότητας στους καλεσμένους.

Ποιος είναι σήμερα ο όμιλος Καράτζη

Τέσσερις δεκαετίες μετά το πρώτο εργοστάσιο, ο όμιλος Καράτζη είναι πλέον παγκόσμιος ηγέτης στον κλάδο των διχτυών συσκευασίας, έχοντας ταυτόχρονα προχωρήσει σε ουσιαστικές παραγωγικές επενδύσεις στον χώρο της ενέργειας και του τουρισμού. Με κύκλο εργασιών 62,7 εκατ. ευρώ το 2011, λειτουργικά κέρδη 12,3 εκατ. ευρώ και καθαρή κερδοφορία 5,6 εκατ. ευρώ, η Καράτζης παραμένει μια υγιής ελληνική εταιρεία που λειτουργεί ακόμη και στην αρνητική συγκυρία. Το προσωπικό έχει ξεπεράσει τους 600 εργαζομένους και η ετήσια παραγωγική δυναμικότητα ανήλθε σε 20.000 τόνους ετησίως. Το χαρτοφυλάκιο προϊόντων περιλαμβάνει από δίχτυα άχυρου και παλετοποίησης μέχρι δίχτυα για χριστουγεννιάτικα δέντρα, δίχτυα οδοποιίας και δίχτυα συσκευασίας κρεάτων και αλλαντικών.

Πρωτιές σε πολλά προϊόντα

Ο όμιλος Καράτζη είναι 1ος στον κόσμο στην παραγωγή σακιών σε ρολό για αυτόματο πακετάρισμα φρέσκων προϊόντων.
2ος προμηθευτής διχτυών αχύρων διεθνώς.
1ος στον κόσμο στην παραγωγή ελαστικών διχτυών συσκευασίας κρεάτων.
1ος στην Ευρώπη στα δίχτυα σκίασης για τον έλεγχο του μικροκλίματος σε κήπους, θερμοκήπια και φυτώρια.
1ος στην παραγωγή διχτυών για χριστουγεννιάτικα δέντρα.
1ος στον κόσμο που ανέπτυξε δίχτυα σκίασης τα οποία επιτρέπουν τον έλεγχο του κλίματος, του φωτισμού και της ροής αέρα μέσα σε κήπους και θερμοκήπια.
1ος που προχώρησε στην παραγωγή διχτυών οδοποιίας με φθορίζουσες ταινίες ορατές στο σκοτάδι.