Toυ Μηνά Τσαμόπουλου

Την εκτίμηση ότι η ελληνική κρουαζιέρα θα σημειώσει αύξηση κατά 15% σε αριθμό επιβατών  το 2015 κάνουν οι έλληνες επιχειρηματίες που ζουν από τον κλάδο και δραστηριοποιούνται σε  παράκτιους και νησιωτικούς προορισμούς που επιλέγουν οι εταιρείες κρουαζιέρας.

Με βάση τα στοιχεία που έχουν προκύψει μέχρι σήμερα, στελέχη του κλάδου, περιμένουν   περίπου 200.000 περισσότερους επιβάτες κατά τη διάρκεια του επόμενου έτους, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός τους να αυξηθεί σε 2,3 εκατ. επιβάτες, έναντι των 2,1 εκατομμυρίων   που αναμένονται φέτος. Το 2014  ο αριθμός προβλέπεται να παραμείνει αμετάβλητος έναντι του 2013, καθώς οι περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν επικεντρώσει τα φετινά τους δρομολόγια προς τις ΗΠΑ και άλλους παραδοσιακούς προορισμούς και λιγότερο προς την Ευρώπη και τη Μεσόγειο, κυρίως λόγω της αρνητικής οικονομικής συγκυρίας που επικράτησε στη Γηραιά Ήπειρο κατά το 2013.

Την οπτική γωνία των επιχειρηματιών και τις θέσεις τους ώστε να αποκτήσουν μεγαλύτερη πίτα από την κρουαζιέρα οι τοπικές κοινωνίες και οικονομίες  αποτυπώνει ο Γιώργος Μπενέτος πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά και πρόεδρος  του  INSULEUR-Δίκτυο Νησιωτικών Επιμελητηρίων της ΕΕ- ενός  ευρωπαϊκού θεσμού που  παρεμβαίνει στην Ε.Ε. πετυχαίνοντας την εφαρμογή πολιτικών για τα νησιά.

«Η εικόνα της κρουαζιέρας  θα βελτιωθεί άρδην το 2015, καθώς οι αισιόδοξες προοπτικές  της ευρωπαϊκής οικονομίας έχει ήδη οδηγήσει στην επιστροφή των εταιρειών στην αγορά της Μεσογείου και της Ελλάδας ειδικότερα, βοηθούσης και της ανάκαμψης που καταγράφεται στην ελληνική οικονομία. Άλλωστε, όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα της Cruise Lines International Association (CLIA), το 2013, η ελληνική αγορά αναδείχθηκε τρίτη δημοφιλέστερη της Ευρώπης, πίσω μόνο από την Ιταλία και την Ισπανία. Κατά κύριο λόγο η Ελλάδα θα παραμείνει προορισμός διέλευσης για την κρουαζιέρα (transit) και όχι προορισμός έναρξης δρομολογίων κρουαζιέρας (home porting)» τονίζει ο Γιώργος Μπενέτος:

«Αξίζει να σημειωθεί ότι η τεράστια προσπάθεια που έχει καταβληθεί τα τελευταία χρόνια στον Πειραιά , τον κατατάσσει τέταρτο σε  επισκεψιμότητα λιμάνι στην Ευρώπη με δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης όταν ολοκληρωθούν  τα έργα που έχουν προγραμματισθεί» ενώ στη συνέχεια κάνει αναφορά στις αλλαγές που πρέπει να γίνουν ώστε να τονωθεί η κρουαζιέρα στην Ελλάδα:

«Το ζητούμενο είναι να επιμηκυνθούν τα δρομολόγια transit, δηλαδή τα κρουαζιερόπλοια που περνούν από την Ελλάδα να μη σταματούν μόνο σε 3-4 λιμάνια και προορισμούς, αλλά σε περισσότερα. Για παράδειγμα, αν ένα πλοίο πραγματοποιεί κρουαζιέρα μεγαλύτερης διάρκειας στην Ελλάδα, π.χ., μιας εβδομάδας και προσεγγίζει πολύ περισσότερα λιμάνια, θα αποφέρει σαφώς περισσότερα έσοδα για τις τοπικές κοινωνίες, απ’ ό,τι σήμερα, που η μέγιστη διάρκεια ενός ταξιδιού δεν ξεπερνά τις τέσσερις ημέρες» και συμπληρώνει: 

«Για να γίνει αυτό, απαιτείται η αναβάθμιση των υποδομών λιμένων σε μια σειρά από δημοφιλή νησιά, αλλά και σε νησιά που σήμερα απουσιάζουν εξολοκλήρου από τον «χάρτη» της κρουαζιέρας. Η κατάσταση πάντως βελτιώνεται σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ενώ για το 2015 είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθούν μια σειρά από βελτιωτικά έργα σε πληθώρα λιμανιών ανά την επικράτεια».

Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΕΠ και του INSULEUR «ο επιχειρηματικός κόσμος, ελπίζει στην ανάκαμψη όσο το δυνατόν γρηγορότερα  και γι’ αυτό το λόγο  τα Επιμελητήρια και ειδικότερα τα Νησιωτικά καθώς  επιστημονικοί και άλλοι φορείς με τους οποίους συνεργαζόμαστε καταθέτοντας προτάσεις προς την Κυβέρνηση και στην Ε.Ε. αξιοποιώντας την εμπειρία που υπάρχει και τα πλεονεκτήματα που έχουμε λόγω γεωγραφικής θέσης. Αν δουλέψουμε σωστά και γρήγορα πιστεύουμε ότι μπορούμε να αντιστρέψουμε την ύφεση που άρχισε να φαίνεται  το 2008 , να καλύψουμε  τα κενά που δημιουργήθηκαν και να δούμε τη χώρα μας να ανεβαίνει ξανά στον χάρτη ανταγωνισμού» και υπογραμμίζει:

«Η κρουαζιέρα έχει επιπτώσεις σε αρκετές επιχειρήσεις τουριστικών προορισμών όπως για παράδειγμα  μεταφορές, όπως ταξί, λεωφορεία, ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ταξιδιωτικοί πράκτορες, ξενοδοχεία, μουσεία,  αξιοθέατα,  τέχνες,  εκδηλώσεις,  καταστήματα,  εστιατόρια, είδη ένδυσης, συνεταιρισμοί που προωθούν τοπικές σπεσιαλιτέ και προϊόντα κλπ,

Αποτελεί δραστηριότητα που είναι  πηγή εισρέοντος συναλλάγματος για τους προορισμούς. Αποτελεί σημείο τομής του τουρισμού, των κατασκευών, του εμπορίου, της ναυτιλίας, που αποτελούν τομείς ισχυρής παράδοσης και τεχνογνωσίας».

Το μεγάλο ζητούμενο για τον Γιώργο Μπενέτο είναι το  πως κατανέμονται τα οικονομικά οφέλη και από τι εξαρτάται το ύψος τους:

«Από μελέτες έχει αποδειχτεί ότι τα οφέλη συγκεντρώνονται κυρίως σε χώρες που ναυπηγική δραστηριότητα για κρουαζιερόπλοια αλλά ταυτόχρονα φιλοξενούν τα γραφεία των εταιρειών και προσφέρουν μία σειρά υπηρεσιών προς αυτές. Μια άλλη παράμετρος είναι αν το λιμάνι μίας περιοχής είναι home-port, οπότε ο κάθε επιβάτης ξοδεύει κατά μέσο όρο γύρω στα 100 ευρώ ενώ αν είναι port of call, το ποσό αυτό ανέρχεται στα 50 ευρώ σύμφωνα με στοιχεία από την μελέτη του European Cruise Council, με αντίστοιχη πορεία να ακολουθούν και οι δαπάνες της εταιρείας προς το λιμάνι και την ευρύτερη περιοχή. Τέλος, τα οικονομικά οφέλη εξαρτώνται από την τουριστική ωριμότητα ενός προορισμού και από τις πολιτικές του τοπικού χώρου προκειμένου να επωφεληθεί από τον κλάδο. Από τα προαναφερθέντα εξηγείται εν μέρει η υστέρηση και η ανακολουθία ανάμεσα στην μεγάλη παρουσία της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και στον φτωχό οικονομικό αντίκτυπο που παρουσιάζει.

Κατά άλλες εκτιμήσεις  « κάθε επίσκεψη σε λιμάνι αποφέρει κατά μέσο όρο 99 ευρώ ανά επιβάτη, εκ των οποίων το 80% μεταβιβάζεται στην ευρύτερη τοπική οικονομία  και το 20% στο λιμάνι ».

Όσο αφορά τη δραστηριότητα του Δικτύου Νησιωτικών Επιμελητηρίων της ΕΕ ο Γιώργος Μπενέτος επισημαίνει: «Σε συνέχεια της δημόσιας ακρόασης που διοργάνωσε με επιτυχία το Δίκτυο Νησιωτικών Επιμελητηρίων της ΕΕ (INSULEUR) στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (EOKE) στις Βρυξέλλες, τον Μάιο του 2014, με θέμα την πρόσφατη Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το θαλάσσιο και παράκτιο τουρισμό», θα   διοργανώσουμε διεθνές Συμπόσιο στον Πειραιά με θέμα « Επιπτώσεις της κρουαζιέρας στις επιχειρήσεις των παράκτιων και νησιωτικών προορισμών ».

Ήδη υπάρχει ενδιαφέρον από την Ευρωπαϊκή Ένωση η οποία ενθαρρύνει τέτοιες δράσεις.

Το διεθνές αυτό συμπόσιο θα διοργανωθεί από το INSULEUR υπό την αιγίδα του ΕΟΤ και του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.

Ως εισηγητές, έχουν κληθεί και έχουν ανταποκριθεί θετικά και θα κληθούν και άλλοι εμπειρογνώμονες από οικονομικούς φορείς προορισμών διεθνούς κρουαζιέρας όπως Επιμελητήρια, Οργανισμούς διαχείρισης προορισμών, τοπικούς φορείς, Πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα κλπ.» και εξηγεί τους στόχους του συμποσίου:

«Το διεθνές συμπόσιο θα επιχειρήσει να διερευνήσει τις δυνατότητες και τις προϋποθέσεις που παρουσιάζονται στους παράκτιους και νησιωτικούς προορισμούς για τις επιχειρήσεις από την κρουαζιέρα, δεδομένης της αυξανόμενης ζήτησης, και θα εξετάσει τις μεθόδους, τους τρόπους και τις διαδικασίες για την αποδοτικότερη συμμετοχή των νησιωτικών και παρακτίων επιχειρήσεων στην προώθηση της εν λόγω θεματικής τουριστικής βιομηχανίας προσφοράς υπηρεσιών και νέων προϊόντων για την συμμετοχή τους στο οικονομικό όφελος που προκύπτει από την βιομηχανία αυτή. Επίσης, θα εξεταστούν καλές πρακτικές και συμπεριφορές σε διεθνές επίπεδο, εφαρμοζόμενα εργαλεία, καταρτίσεις κλπ. που θα βοηθήσουν τα Επιμελητήρια και άλλους τοπικούς οικονομικούς φορείς και κατ’ επέκταση τις υπάρχουσες ή εν δυνάμει επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της βιομηχανίας αυτής».