Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Υπήρξε ο αγαπημένος επιχειρηματίας όλων των πολιτικών εξουσιών. Ένα ιδιότυπο «ταμπού» είτε στην διακυβέρνηση της χώρας βρισκόταν η ΝΔ είτε το ΠΑΣΟΚ. Κάποιοι τον συνέδεσαν με τον Άκη Τσοχατζόπουλο, άλλοι θυμούνται «ιστορίες» με το κατεστημένο της τοπικής αυτοδιοίκησης της Θεσσαλονίκης και με τον Παναγιώτη Ψωμιάδη.

Ο λόγος για το «αφεντικό» της Express Service Γιάννη Ραπτόπουλο. Τον άνθρωπο που μετά από τον «μύθο» που έζησε στην Ελλάδα που όλα ήταν εφικτά και στην περίοδο της ευμάρειας, σήμερα δεν δύναται να πληρώσει καν τις υποχρεώσεις του. Για την ακρίβεια έχει αφήσει εδώ και 10 μήνες απλήρωτο το προσωπικό του με αποτέλεσμα αυτό που κάποτε θεωρούνταν ταμπού, η ίδρυση δηλαδή σωματείου εργαζομένων στη γνωστή επιχείρηση οδικής βοήθειας, να είναι γεγονός.

Ο Γιάννης Ραπτόπουλος είχε εξελιχθεί σε ένα μετρ των αλλαγών εταιρικών σχημάτων. Κατ’ αρχήν ήταν η Express Service A.E. με ΑΦΜ 094061970, έπειτα η Express Service Standard με ΑΦΜ 094448015 και τώρα στην ατομική επιχείρηση Ι.Π. Ραπτόπουλος – Express Service με ΑΦΜ 019230339. Όλες οι παραπάνω εταιρείες είναι συμφερόντων του ίδιου επιχειρηματία.

Μπορεί φυσικά οι εταιρείες να αλλάζουν, όμως το πρόσωπο που κινεί τα νήματα και που φυσικά χρωστά εδώ και 10 μήνες (από τον Αύγουστο του 2012) είναι κοινό. Μάλιστα ο κ. Ραπτόπουλος ακόμα και σήμερα που χρωστά δεν έχει χάσει τον «αυθορμητισμό» του. Κάπως έτσι, πριν από λίγες μέρες απέλυσε 5 εργαζόμενους σε αυτόν, αυτούς που είχαν εκλέξει οι υπόλοιποι υπάλληλοι για να έρθουν σε διαπραγμάτευση μαζί του, χωρίς να τηρήσει ούτε καν τα στοιχειώδη της εργατικής νομοθεσίας περί αποζημιώσεων. Μάλιστα προχώρησε ακόμα παραπέρα καταθέτοντας εναντίον τους και μήνυση για συκοφαντική δυσφήμηση επειδή τόλμησαν να ζητήσουν τα δεδουλευμένα τους. Ο επιχειρηματίας ο οποίος αποδεδειγμένα οφείλει τα περισσότερα χρήματα στο ελληνικό Δημόσιο (σε σύνολο περίπου 220 εκατ. ευρώ, που δεν καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές του ΙΚΑ που δεν αποδίδει τον ΦΠΑ που εισέπραττε από τους πελάτες του όλα αυτά τα χρόνια και για το λόγο αυτό οδηγήθηκε στη δικαιοσύνη, συνεχίζει τις πρακτικές που μας κάνουν να διερωτόμαστε «ποιοι άραγε του εξασφαλίζουν τόσο μεγάλη ασυλία»;

Ο Γιάννης Ραπτόπουλος υπήρξε η επιτομή του ελληνικού επιχειρείν στα χρόνια του ’80. Κλασικός Θεσσαλονικιός παλιάς κοπής, υπήρξε το παιδί ενός αριστερού αντάρτη και μιας καντηλανάφτισας και μεγάλωσε στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης. Μετά το νυχτερινό σχολείο θα γίνει πυγμάχος στον Ηρακλή (εξ ου και οι καλές σχέσεις με τη «νυχτερινή» πόλη και τους …ανθρώπους της) και το 1957 βρέθηκε να δουλεύει σε συνεργείο αυτοκινήτων. Μπήκε στη σχολή Ευκλείδης να σπουδάσει και έπιασε δουλειά ως τεχνίτης στον ΟΑΣΘ.

 Άνοιξε συνεργείο αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη και το 1977 ίδρυσε την Express Service, σπάζοντας το μονοπώλιο της ΕΛΠΑ.Η επιτυχία υπήρξε άμεση. Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 η Αλίκη Βουγιουκλάκη, στενή του φίλη, πρωταγωνιστούσε σε διαφήμιση της εταιρείας εκτοξεύοντας τις πωλήσεις με τον πρώτου τριφήμιο αριθμό κλήσης σε εταιρείες οδικής βοήθειας του γνωστού 154. Ο Γιάννης Ραπτόπουλος από εκεί και πέρα δεν …μαζευόταν. Έφερε από τις ΗΠΑ τον ηθοποιό Ντέιβιντ Χάσελχοφ, από την σειρά Ιππότης της Ασφάλτου για να παίξει σε διαφήμιση. Ως γνήσιος νεόπλουτος θα κτίσει μια βίλα αυτοκρατορικών διαστάσεων στους Ελαιώνες της Θεσσαλονίκης από την οποία κάθε βορειοελλαδίτης πολιτικός που σεβόταν τον εαυτό του θα περάσει. Ένας εξ αυτών και ο Άκης Τσοχατζόπουλος ο οποίος όταν το υπουργείο Ανάπτυξης το 2001 ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας της εταιρείας του βοήθησε αποφασιστικά να μην γίνει κάτι τέτοιο. Ακόμα και η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος είχε αγανακτήσει με την εύνοια που επιδεικνυόταν με κυνικό τρόπο στον επιχειρηματία με αποτέλεσμα λίγο αργότερα κι όταν η ΝΔ του Κώστα Καραμανλή ήλθε στα πράγματα να υπάρξει καταγγελία εις βάρος του Γιάννη Ραπτόπουλου. Ενός επιχειρηματία όμως που και επί ΝΔ έπαιρνε δουλειές από το Κράτος όπως το συμβόλαιο που εξασφάλισε από την Αγροτική Ασφαλιστική επί ημερών Πανταλάκη. Θα πρέπει να σημειώσουμε πως το 1997, έγινε για σύντομο διάστημα και εκδότης, προσφέροντας 1,2 δισ. δραχμές για να αποκτήσει τις εφημερίδες «Μακεδονία» και «Θεσσαλονίκη» από το συγκρότημα Βελλίδη. Τις ξαναπούλησε γρήγορα στον ελληνοαμερικανό Τζον Ρήγα. Κάποιοι πάντως λένε για αυτήν του την περιπέτεια πως λειτούργησε ως βοηθός του Άκη Τσοχατζόπουλου, καθώς ο τελευταίος ήθελε ερείσματα στα ΜΜΕ της βορείου Ελλάδος κι ας είχε χάσει το κόμμα από τον Κώστα Σημίτη. Ήταν η μετάΊμια περίοδος στην οποία ο νυν τρόφιμος Κορυδαλλού σκεπτόταν πολιτικό και αρχηγικό come back.