Του Μηνά Τσαμόπουλου

Όταν λέει ο θυμόσοφος λαός ότι «ο Έλληνας έχει τη θάλασσα στο DNA του», σίγουρα  δεν θα μπορούσε να σκεφτεί ότι κάποια εποχή θα υπήρχε Έλληνας πλοιοκτήτης ο οποίος θα ερχόταν από την… Δράμα για να κατακτήσει τη χρηματιστηριακή αγορά της Νέας Υόρκης και μάλιστα  με  δύο εταιρείες.  Και όχι μόνο αυτό. Αλλά αν και Έλληνας από μία περιοχή που περικλείεται από βουνά,  αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του American Dream αφού είναι αυτοδημιούργητος και μάλιστα στη ναυτιλία.  Ένας βουνίσιος που κατέκτησε  τις θάλασσες. Από το Φαλακρό Βουνό στην Wall Street!

Ο Μιχάλης Μποδούρογλου  παιδί μίας αστικής οικογενείας, που δεν είχε σχέση με τη θάλασσα, έφθασε να διαθέτει έναν στόλο από 25  πλοία ο οποίος ενισχύεται συνεχώς.

Πριν από λίγες ημέρες βραβεύτηκε ως η Ελληνική Ναυτιλιακή Προσωπικότητα της χρονιάς  με το Lloyd’s Award, που διοργάνωσε   η Lloyd’s List, η διεθνής ναυτιλιακή εφημερίδα που ιδρύθηκε το 1734.

«Ας είμαστε αισιόδοξοι. Τα πράγματα θα αλλάξουν. Πρέπει να μάθουμε από την επιτυχία της ελληνικής ναυτιλίας. Ας πιστέψουμε στον εαυτό μας, ας δουλέψουμε σκληρότερα. Η ελληνική ναυτιλία κερδίζει τις μάχες» ήταν το λόγια του για την ελληνική οικονομία  κατά την παραλαβή του βραβείου. Ένα μήνυμα αισιοδοξίας  που τον χαρακτηρίζει άλλωστε. Στο περιθώριο της εκδήλωσης εκμυστηρεύτηκε σε πηγαδάκι ότι η κρίση είναι μια ευκαιρία να γίνει και  μία διόρθωση της παγκόσμιας  αγοράς.

Μαζί του είχε φέρει και τους κολλητούς του φίλους από τη Δράμα γεγονός που επισημάνθηκε από τους παρευρισκόμενους και αποτελεί ένδειξη για το πόσο απλός και προσγειωμένος είναι, παρά την επαγγελματική του  άνοδο και την είσοδο του στα μεγάλα επιχειρηματικά σαλόνια.

«Δεν ξέχασε από που ξεκίνησε και έχει πάντα τους παιδικούς του φίλους δίπλα του. Είναι πολύ δεμένος με την ιδιαίτερη πατρίδα του» επεσήμαναν στο «money insider» άνθρωποι της ναυτιλίας που τον  γνωρίζουν πολύ καλά.

Η δουλειά του είναι… το χόμπι του και για αυτό λατρεύει να ταξιδεύει όχι μόνο για δουλειές αλλά και για να δώσει το παρών σε μεγάλα διεθνή συνέδρια όπου τον καλούν διότι είναι βαθύς γνώστης της ναυτιλιακής  και οικονομικής πραγματικότητας με αποτέλεσμα σε κάθε ομιλία του να  μαγνητίζει το ακροατήριο αφού  «τραβάει την κουρτίνα» και τους αποκαλύπτει πράγματα που μπορεί να μην είχαν καν σκεφτεί.

«Τον καλούν συνεχώς σε συναντήσεις τραπεζικών στελεχών στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη αφού λειτουργεί ως “think tank” και  εμπιστεύονται την κρίση του» επισημαίνει στέλεχος  μεγάλης τράπεζας με δυνατό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο.

Στη δουλειά του είναι λεπτολόγος και δεν αφήνει τίποτα στην τύχη ενώ πιστεύει πολύ στους συνεργάτες  του και στο ανθρώπινο δυναμικό των εταιρειών του και για αυτό είναι πολύ κοντά στο   υπαλληλικό του προσωπικό. Η  επαγγελματική  του φιλοσοφία είναι …απλή:  «Σε όλα τα επαγγέλματα προσόν είναι η εργατικότητα. Δεν πιστεύω σε επιτυχίες  χωρίς σκληρή δουλειά.  Υπάρχουν βέβαια πολλές μεταβλητές και παράμετροι όπως η τύχη και πέρα από αυτή η ικανότητα να επικοινωνείς με τους ανθρώπους , να συνεργάζεσαι, να μπορείς  να δουλέψεις σε μία ομάδα».   

Ο ίδιος συνηθίζει να λέει: «Είναι λάθος να πιστεύει κανείς  ότι ασχολούμενος με τα πλοία οπωσδήποτε θα κερδίσει χρήματα. Πάρα πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει χρήματα, έχουν καταστραφεί».

Πατέρας τριών κοριτσιών είναι παντρεμένος με την Helen που είναι Αγγλίδα και την γνώρισε όταν σπούδαζε στη Μεγάλη Βρετανία.  Αποφεύγει τη δημοσιότητα  και ακόμη περισσότερο την επίδειξη. Aπό κοντά δείχνει χαλαρός με  αίσθηση του χιούμορ. Τον ελεύθερο  χρόνου του φροντίζει να τον  περνάει σε ένα boutique ξενοδοχείο που διατηρεί  στο Φαλακρό Όρος, στο χωριό Γρανίτης,  ενώ το καλοκαίρι  ταξιδεύει στις ελληνικές θάλασσες με ένα μικρό σκάφος που διαθέτει.

Είναι λάτρης της φυσικής κατάστασης και για αυτό γυμνάζεται καθημερινά ενώ δεν παραλείπει μόλις δει κάποιον φίλο με παραπανίσια κιλά να σχολιάζει χαμογελώντας : «Σε βλέπω σε φανταστική φόρμα!!!».

Τα νεανικά χρόνια

Όμως ο δρόμος προς την κορυφή της ναυτιλίας δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα αφού βρέθηκε ακόμη και άνεργος έχοντας μία οικογένεια να συντηρήσει.

Η ζωή του μοιάζει με παραμύθι. Ο πατέρας του είχε ένα κατάστημα με ξηρούς καρπούς στη Δράμα. Ο Μιχάλης Μποδούρογλου  όταν ήταν μικρός δεν μπορούσε ούτε να φανταστεί τα παιχνίδια που του επεφύλασσε η μοίρα.  Γιατρός ήθελε να γίνει.  Όμως  ένας  θείος του εργαζόταν σε ναυτιλιακή εταιρεία   ως μηχανικός  και ταξίδευε σε όλον τον κόσμο. Οι ναυτικές ιστορίες που άκουγε ο 15χρονος  Μιχάλης τον μάγεψαν αφού λαχταρούσε να ταξιέψει. Γρήγορα ξέχασε τα όνειρα για την ιατρική και αποφάσισε  να σπουδάσει…ναυπηγός στην Αγγλία. Εκεί γνώρισε την μετέπειτα γυναίκα του.

Επέστρεψε στην Ελλάδα για να υπηρετήσει στο Πολεμικό Ναυτικό. Όταν έψαξε για δουλειά στις αρχές της δεκαετίας του ’80 τα πράγματα ήταν… σκούρα. Δεν ήταν μόνο ότι δεν είχε γνωριμίες στη ναυτιλία αλλά υπήρχε και η μεγάλη ναυτιλιακή κρίση.

Τελικά βρήκε δουλειά στην εταιρεία  του κ. Μαμιδάκη όπου έμεινε για 2,5 χρόνια. Μετά πήγε σε άλλη εταιρεία  η οποία λόγω της κρίσης πτώχευσε. Βρέθηκε στον δρόμο, άνεργος με γυναίκα και παιδί. Ήταν Χριστούγεννα του 1983. Πήγαν οικογενειακώς στην Αγγλία  για τις γιορτές, στα πεθερικά του.  Δύο εβδομάδες αργότερα έστειλε πίσω την οικογένεια. Έμεινε στο Λονδίνο και αναζήτησε δουλειά.  Βρήκε μία με καλό μισθό και συμφώνησε. Όταν όμως επέστρεψε στην Ελλάδα και είπε στη γυναίκα του να μετακομίσουν στην Αγγλία εκείνη  αρνήθηκε: «Εδώ είναι η οικογένειά μας, το σπίτι μας, οι φίλοι μας, προσπάθησε να βρεις πρώτα δουλειά  και αν δεν τα καταφέρεις τότε βλέπουμε» διηγείται ο ίδιος. Έμεινε στην Ελλάδα.  Παιχνίδια της μοίρας που προδιέγραψαν ένα λαμπρό μέλλον.

Εκείνη τη δύσκολη περίοδο σκέφτηκε να πάει  στη ΔΕΗ να εργαστεί.  Ήταν ναυπηγός και θα μπορούσε να  ασχοληθεί ως μηχανολόγος σε εργοστάσια που κατασκεύαζε η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού.

Ήταν το 1984 όταν τελικά πήγε στη Thenamaris των  Μαρτίνων  όπου δούλεψε για εννέα χρόνια. Ήταν μία από τις πιο δυναμικές εταιρείες  στη ναυτιλία, από τις πρωτοπόρες με εξαιρετικούς ανθρώπους όπως  λέει σε κάθε ευκαιρία ο Μιχάλης Μποδούρογλου: «Εκεί εργάστηκα  και αισθάνθηκα πολύ τυχερός γιατί ήταν ένα μεγάλο σχολείο.»

Όμως ο «αόρατος συγγραφέας» επιφύλασσε μία δυσάρεστη έκπληξη στον Μιχάλη Μποδούρογλου. Το 1987 πεθαίνει  ξαφνικά ο πατέρας του και η  μικρή επιχείρηση που είχε στη Δράμα  βρέθηκε στον… αέρα.  Χωρίς άλλη σκέψη παίρνει τη γυναίκα του και τα δύο του παιδιά και ανηφορίζει στη Δράμα για να ασχοληθεί με την επιχείρηση που ήταν ο λόγος που μπόρεσε ο πατέρας του να τον σπουδάσει.  Στο πίσω μέρος του μυαλού είχε να επιστρέψει στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Τόσο οι εργοδότες του όσο και οι συνάδελφοί του τού είπαν ότι δεν θα αντέξει μακριά από τη θάλασσα. Τον γνώριζαν καλά και δικαιώθηκαν.  «Ήμουν και είμαι  ερωτευμένος με τη ναυτιλία» συνηθίζει να λέει αναπολώντας τις παλιές εποχές.

Στη Δράμα ασχολήθηκε  με δικές του δουλειές και αυτό ήταν η αιτία να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στο επιχειρηματικό του ταλέντο.

Αρχές της δεκαετίας του ’90  αποφασίζει να συνεταιριστεί με ένα παλιό συμμαθητή του  και φίλο από το Νιού Κάστλ. Μαζί σύστησαν  την εταιρεία Eurocarriers για να ακολουθήσει  μία ακόμη.  Οι δύο φίλοι δούλευαν στην ίδια εταιρεία με αποτέλεσμα να είναι γνώστες του χώρου  και είχαν αποκτήσει την εμπιστοσύνη των τραπεζών, απαραίτητη προϋπόθεση για να μπουν ως πλοιοκτήτες στον χώρο. Το ταξίδι μόλις είχε αρχίσει…

Οι εταιρείες

Ο Μιχάλης Μποδούρογλου, είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος δύο ναυτιλιακών εταιριών εισηγμένων στο Αμερικανικό χρηματιστήριο, της Paragon Shipping και της Box Ships. Επίσης την ιδιωτική ναυτιλιακή  εταιρία, Allseas Marine η οποία επίσης διευρύνθηκε με απόκτηση νέων πλοίων χύδην φορτίου.

Ασχολείται με τη ναυτιλία από τον 1976. Το 1991 ίδρυσε την εταιρεία διαχείρισης πλοίων, Allseas Marine S.A.

Η Paragon δημιουργήθηκε τον Απρίλιο του 2006 ενώ τον Αύγουστο του 2007 εισήχθηκε στο χρηματιστήριο Nasdaq αντλώντας 152,8 εκατ. δολάρια.  Το Μάρτιο του 2010 η εταιρεία μεταφέρθηκε στο χρηματιστήριο του NYSE. Ο στόλος της αποτελείται από 12 φορτηγά πλοία με μέσο όρο ηλικίας 6,8 ετών, ενώ έχει 4 πλοία υπό κατασκευή

Το 2010 η Paragon αποφάσισε να διαφοροποιήσει τις επενδύσεις της  στον τομέα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Έτσι το τρίτο τρίμηνο του 2011 η θυγατρική της εταιρεία Box Ships Inc εισήχθηκε στο NYSE. Η Paragon πούλησε στη Box Ships όλα τα πλοία της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παραμένοντας με τα φορτηγά πλοία. Η Box Ships έχει 9 πλοία με μέσο όρο ηλικίας 7 ετών.