Λίγες ώρες μετά τις επισημάνσεις του υπουργού Ανάπτυξης περί της διαπραγμάτευσης με την τρόικα αναφορικά με το σχέδιο ελαφρύνσεων των δανειοληπτών και μία εβδομάδα μετά το μέτωπο στις μεταφορές, ο κ. Κωστής Χατζηδάκης παραχώρησε συνέντευξη στο “ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ” και το business stories, όπου εξήγησε τις απόψεις του για τη δύσκολη διαπραγμάτευση με την τρόικα, ξεκαθάρισε πως η μάχη της μεταρρύθμισης θα συνεχιστεί χωρίς υποχωρήσεις στις συντεχνίες, ενώ εμφανίστηκε ανυποχώρητος στο θέμα της κυριακάτικης λειτουργίας της αγοράς.  

 -Τι ακριβώς συμβαίνει με τις ρυθμίσεις ως προς τους δανειολήπτες, καθώς η τρόικα φαίνεται να προβάλλει προσκόμματα για τις ελαφρύνσεις. Θα πρέπει να πούμε πως σε αυτό το στάδιο οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται. Η τρόικα εστιάζει στο θέμα της ευστάθειας του τραπεζικού συστήματος, επικαλούμενη ότι η ίδια συμβάλλει με τα δάνεια που δίνει στην ανακεφαλαιοποίησή του. Από την πλευρά μας προσπαθούμε να αποδείξουμε ότι οι ρυθμίσεις που έχουμε παρουσιάσει θα ανακουφίσουν αρκετούς δανειολήπτες, χωρίς όμως να επηρεάσουν τη βιωσιμότητα του τραπεζικού συστήματος. Αυτή είναι η συζήτηση και από την πλευρά μας εξαντλούμε όλα τα περιθώρια. Θεωρώ ότι το αρχικό πλαίσιο της κυβέρνησης σε γενικές γραμμές θα γίνει αποδεκτό. Εξηγώ όμως την ίδια στιγμή, γι’ αυτούς που εύλογα θέλουν ακόμη πιο ευρείες ρυθμίσεις, ότι τα περιθώρια είναι περιορισμένα λόγω της τρόικας και της αντικειμενικής κατάστασης στις τράπεζες. Η τρόικα έχει ζητήσει μια μελέτη βιωσιμότητας του τραπεζικού συστήματος με βάση τις ρυθμίσεις τις οποίες έχουμε προτείνει εμείς. Θέλει να είναι σίγουρη όχι μόνο με βάση τις εκθέσεις της Ενωσης Τραπεζών, αλλά με βάση και την έκθεση της Τραπέζης της Ελλάδος ότι οι ρυθμίσεις που προτείναμε για τους δανειολήπτες δεν θα δημιουργήσουν δυσμενείς συνέπειες στο τραπεζικό σύστημα.

 -Είναι η Ελλάδα ένας επενδυτικά φιλικός προορισμός; Η άμεση φορολόγηση των επιχειρήσεων φτάνει στο 26%. Αρα μήπως τελικά η προσπάθεια από τη μεριά σας σε πολλούς τομείς είναι ένα βαρέλι δίχως πάτο λόγω της έντονης φορολόγησης, η οποία, κακά τα ψέματα, ασκείται από ένα άλλο υπουργείο; Τo ύψος των φορολογικών συντελεστών έχει ασφαλώς τη σημασία του. Ακόμη όμως μεγαλύτερη σημασία έχει ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο για να μπορεί ο κάθε επενδυτής να κάνει τον σχεδιασμό του. Αυτά πράγματι είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών και δυστυχώς και σε αυτόν τον τομέα υπάρχουν περιορισμοί που τίθενται από την πραγματικότητα και από τους εταίρους μας.

-Είναι δηλαδή θέμα τόσο του σταθερού φορολογικού περιβάλλοντος όσο και των περιορισμών της τρόικας και μιας πολιτικής στην οποία πλέον, με κάποιες αποδοχές από τη μεριά και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ίσως θα μπορούσαν να γίνουν παρεμβάσεις. Εμείς από την πλευρά μας, πέραν της φορολογίας και της όποιας συζήτησης κάνει το υπουργείο Οικονομικών με την τρόικα, θέλουμε να επικεντρωθούμε στις διαρθρωτικές αλλαγές. Μέχρι τώρα έχουν γίνει αλλαγές στην αγορά εργασίας, στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, στην αγορά των μεταφορών. Αλλά μπροστά μας έχουμε τέσσερα διαφορετικά πακέτα μέτρων, τα οποία θέλουμε να προχωρήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται. Μιλώ, πρώτον, για τη συνεργασία με τον ΟΟΣΑ με την εφαρμογή της εργαλειοθήκης του για την ενίσχυση του ανταγωνισμού σε λιανική, μεταποίηση, οικοδομικά υλικά και τουρισμό. Δεύτερον, για τη συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα για θέματα ανταγωνιστικότητας που θα καταλήξει σε νομοθετικές παρεμβάσεις και μια ειδικότερη παρέμβαση που κάνουμε στα logistics. Τρίτον, για το επενδυτικό νομοσχέδιο μετά τη συμφωνία που επήλθε με την τρόικα και το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει μια κεντρική αδειοδοτική αρχή. Και τέταρτον, για την προσπάθεια που κάνουμε στις εξαγωγές με τους Ολλανδούς, ώστε να περιορίσουμε τη γραφειοκρατία και να αναδιοργανώσουμε το μοντέλο εξαγωγών μας.

-Ομολογουμένως, σηκώσατε μεγάλο βάρος σε ό,τι αφορά τη λεγόμενη μεταρρύθμιση. Στο θέμα των συγκοινωνιών είδαμε μια σφοδρή σύγκρουση με τις συντεχνιακές δυνάμεις. Σας φοβίζει αυτή η πυροδότηση της κοινωνικής έντασης; Φτάσαμε μέχρι εδώ γιατί στο παρελθόν φοβηθήκαμε το πολιτικό κόστος. Το μεγαλύτερο κόστος που έχουμε να πληρώσουμε τώρα είναι το εθνικό. Αρα η διάσταση «πολιτικό κόστος στην πολιτική μας» δεν πρέπει να υπάρχει. Πολλά μέτρα από αυτά που λαμβάνουμε είναι πράγματι δυσάρεστα και για μας τους ίδιους. Αλλά πολλές φορές έχουμε να διαλέξουμε ανάμεσα στο κακό και στο χειρότερο. Οι ίδιοι που μας κατακρίνουν σήμερα, γιατί δεν υιοθετούμε μια φαινομενικά ευνοϊκή διάταξη, θα μας καταγγείλουν αύριο γιατί αφήσαμε τα πράγματα να εκτροχιαστούν. Δεν έχουμε κανένα περιθώριο να αφήσουμε τη χώρα να γυρίσει και πάλι εκεί που ήταν τον Ιούνιο του 2012. Εάν κάνουμε πίσω, θα έχει πρόβλημα σίγουρα η κυβέρνηση, αλλά πάνω απ’ όλα η ίδια η χώρα. Δεν μπορεί να υπάρξουν οπισθοχωρήσεις, διότι η χώρα, όπως σημείωσε και ο πρωθυπουργός, σε αυτή την περίπτωση θα ξανακυλήσει εκεί που ήταν πριν από κάποιους μήνες. Και αυτό δεν πρέπει να το κάνουμε.

-Συμπληρώσατε ήδη τους πρώτους επτά μήνες στη θέση του υπουργού Ανάπτυξης. Είστε ευχαριστημένος από το μέχρι στιγμής έργο; Σε αυτούς τους πρώτους μήνες δόθηκε έμφαση από τα ΜΜΕ στις παρεμβάσεις των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας, διότι αυτές ήταν και οι πιο δύσκολες από πλευράς πολιτικής. Την ίδια στιγμή όμως έχει γίνει μια δουλειά βάσης και από το υπουργείο Ανάπτυξης. Χαρακτηριστικά αναφέρω: στο ΕΣΠΑ ξεπεράσαμε τον μνημονιακό στόχο του β’ εξαμήνου για απορροφήσεις και ξαναζωντανέψαμε τη σχέση μας με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία ξεκίνησε πια τις χρηματοδοτήσεις προς τη χώρα μας. Καταλήξαμε σε μια συμφωνία-πλαίσιο με τους παραχωρησιούχους για τα μεγάλα έργα και τώρα συζητάμε με τις τράπεζες ώστε να μπουν μπουλντόζες από τον Απρίλιο. Παράλληλα προχωρήσαμε μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές. Δηλαδή όλους αυτούς τους μήνες έγινε κατορθωτό να απελευθερωθούν πλήρως η αγορά των φορτηγών και οι μεταφορές σε σχέση με τις τουριστικές υπηρεσίες. Επίσης, απελευθερώθηκαν τα δίδακτρα στα ιδιωτικά σχολεία, υιοθετήθηκαν νέες απλούστερες αγορανομικές και υγειονομικές διατάξεις, με βάση τις οποίες περισσότερες επιχειρήσεις μπορούν να πουλούν περισσότερα προϊόντα σε περισσότερα σημεία. Καταλήξαμε από κοινού με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην εθνική στρατηγική για τα αεροδρόμια, με βάση την οποία θα προχωρήσει τώρα το ΤΑΙΠΕΔ στις συμβάσεις παραχώρησης. Παρουσιάσαμε τα μέτρα για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά των καυσίμων με βάση τις προτάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού. καταλήξαμε από κοινού με την Ε.Ε. στην εθνική στρατηγική για τα αεροδρόμια με βάση την οποία θα προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ κ.λπ.

-Με την απελευθέρωση των αγορών τις Κυριακές ήρθατε, όμως, σε κόντρα με την τάξη των μικροεπιχειρηματιών, οι οποίοι ανέκαθεν υποστήριζαν τη Ν.Δ. Ακολουθούμε μια επιλογή κοινής λογικής, πρώτον, γιατί υιοθετούμε το μοντέλο όλων σχεδόν των χωρών που ανταγωνίζονται την Ελλάδα. Στην Ιταλία όλα τα καταστήματα, με απόφαση της κυβέρνησης Μόντι και στήριξη τόσο της Κεντροδεξιάς όσο και της Κεντροαριστεράς, είναι ανοιχτά όλες τις Κυριακές. Στην Ισπανία υπάρχει επίσης ένα παρόμοιο πλαίσιο και κάτι παρόμοιο και στην Πορτογαλία. Δεύτερον, δεν επιβάλλουμε σε κανέναν να είναι ανοιχτός την Κυριακή. Ολοι αυτοί που νομίζουν ότι θα καταστραφούν αν ανοίξουν τα καταστήματά τους την Κυριακή, ας μην το κάνουν. Κανείς δεν τους εμποδίζει. Προτείνουμε 7 Κυριακές ανοιχτά όλα τα καταστήματα προαιρετικά και όλες τις Κυριακές μόνο τα μικρά καταστήματα, επίσης προαιρετικά. Ας καταλάβουμε ότι δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε νέα προβλήματα με παλιές συνταγές ή να πάμε σε νέους δρόμους ακολουθώντας παλιές συνταγές. Νομίζω ότι πρέπει να αφήσουμε την ίδια την αγορά να αυτορυθμιστεί. Ας μη φοβόμαστε το καινούριο. Για παράδειγμα, οι ιδιοκτήτες εστιατορίων ή καφετεριών έχουν καταστραφεί επειδή ακολουθήθηκε αυτό το μοντέλο;

– Είστε ευχαριστημένος από την πορεία των αποκρατικοποιήσεων και από το ταξίδι στο Κατάρ; Το 2013 πρέπει να είναι μια χρονιά αποκρατικοποιήσεων, γιατί οι αποκρατικοποιήσεις θα ενθαρρύνουν επιχειρηματικές συμφωνίες όπως αυτές που είδαμε με την Cosco, τη Hewlett-Packard και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Θα στείλουν το μήνυμα ότι η Ελλάδα γίνεται μια πραγματικά σύγχρονη χώρα. Εως τώρα η Ελλάδα εξέπληττε δυσάρεστα. Η ευχάριστη έκπληξη, μέχρι στιγμής, της κυβέρνησης Σαμαρά συνίσταται στο ότι έκανε παραπάνω απ’ όσα περίμεναν πολλοί και στο εξωτερικό και στο εσωτερικό. Αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε. Το οφείλουμε και στους εαυτούς μας και στην Ελλάδα. Στο Κατάρ τα πράγματα ήταν αυτά που περιμέναμε. Μια χώρα από τις πλουσιότερες του κόσμου δέχεται πολλές επενδυτικές προτάσεις. Είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν στην Ελλάδα, υπό την προϋπόθεση ότι θα συμβούν στη χώρα μας όλα αυτά που περιγράψαμε προηγουμένως. Δηλαδή ότι θα είμαστε μια χώρα πραγματικά φιλική προς την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Και πάνω σε αυτό δουλεύουμε.