Του Κωστή Πλάντζου

Στη διάθεση του υπουργού Οικονομικών θα επαφίεται από 1.1.2014 το ύψος της παρακράτησης ή προκαταβολής φόρου για του μισθοσυντήρητους, με βάση το νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος που έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Οικονομικών.

Από τις προτεινόμενες διατάξεις καταργείται πλέον η έκπτωση 1,5% που υπολογιζόταν στη διενέργεια της μηνιαίας παρακράτησης στους μισθούς. Μέχρι σήμερα για κάθε μισθωτό τα λογιστήρια υπολογίζουν το φόρο που αναλογεί με βάση το ύψος του μισθού, την οικογενειακή κατάσταση κ.λπ. και αντίστοιχα το φόρο που πρέπει να παρακρατηθεί κάνοντας μία έκπτωση 1,5%. Με την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης, από τον φόρο που αναλογεί σε κάθε φορολογούμενο αφαιρούντα τα ποσά που παρακρατήθηκαν.

Πλέον, η τύχη της, αν δηλαδή θα διατηρηθεί έκπτωση 1,5%, θα την αποφασίζει με απόφασή του ο υπουργός Οικονομικών κατά το δοκούν. Με άλλα λόγια, όποτε το κρίνει απαραίτητο η εκάστοτε κυβέρνηση θα μπορεί με μια απόφασή του να μειώνει, εμμέσως, το καθαρό διαθέσιμο εισόδημα των μισθοσυντήρητων, ενώ το Δημόσιο θα “δανείζεται” άτοκα από το υστέρημά τους ό,τι παραπάνω μπορεί.

Επιπλέον ο υπουργός θα αποφασίζει και για το πώς θα υπολογίζεται το συνολικό ετήσιο εισόδημα κάθε μισθωτού, βάσει του μηνιαίου μισθού του. Ανοίγει έτσι «παράθυρο» για να μεγαλύτερες επιβαρύνσεις, εάν και εφόσον αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο ανάγεται το μηνιαίο εισόδημα σε ετήσιο, για να υπολογιστεί και η παρακράτηση που θα αναλογεί.

Στο νέο κώδικα  δεν αναφέρεται όμως και συγκεκριμένο ποσοστό παρακράτησης φόρου στην πηγή για τα «μπλοκάκια», που σήμερα είναι καθορισμένος και ισχύει στο 20% του εσόδου, από το πρώτο ευρώ.

Ειδικότερα ο νέος Κώδικας που τελεί υπό διαβούλευση (θα αναρτηθεί στο opengov.gr) προβλέπει ότι:

1.  Το μηνιαίο εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, συμπεριλαμβανομένων των  παροχών σε είδος και των εφάπαξ παροχών, υπόκειται σε παρακράτηση φόρου με βάση την κλίμακα φόρου εισοδήματος,  μετά από προηγούμενη αναγωγή του σε ετήσιο.

2.  Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται ο τρόπος αναγωγής του μηνιαίου εισοδήματος σε ετήσιο, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού.

3. 3. Η ετήσια προκαταβολή φόρου για την επόμενη χρονιά δεν αυξάνεται  για ελεύθερους επαγγελματίες, μπλοκάκια κλπ, αλλά για ΟΕ -που με τον τελευταίο φορολογικό νόμο  αντιμετωπίζονται πλέον φορολογικά όπως οι ΑΕ- αυξάνεται από  55% σε 80% του φόρου που προκύπτει για το φόρο που αναλογεί στο εισόδημα του διανυόμενου φορολογικού έτους.

`Οταν υποβάλλεται δήλωση για πρώτη φορά το προς βεβαίωση ποσό της παραγράφου αυτής περιορίζεται στο μισό. Η προκαταβολή δεν διενεργείται όταν:

α) το ποσό που πρέπει να βεβαιωθεί δεν υπερβαίνει τα 30 ευρώ,

β) στη δήλωση περιλαμβάνονται μόνο εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις γενικά και από ιδιοκατοίκηση.

4.  Οι συντελεστές παρακράτησης φόρου δεν αναφέρεται η αμοιβή με μπλοκ παροχής υπηρεσιών και είναι οι εξής:

α) για μερίσματα δέκα τοις εκατό  (10%).

β) για τόκους δεκαπέντε τοις εκατό(15%).

γ) για δικαιώματα (royalties) και λοιπές πληρωμές είκοσι τοις εκατό  (20%).

δ) για αμοιβές για τεχνικές υπηρεσίες,  αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές υπηρεσίες και άλλες αμοιβές για παρόμοιες υπηρεσίες είκοσι τοις εκατό (20%). Κατ’ εξαίρεση, για τις αμοιβές που εισπράττονται από εργολήπτες κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων και ενοικιαστών δημοσίων, δημοτικών και κοινοτικών ή λιμενικών προσόδων ο συντελεστής είναι τρία τοις εκατό (3%) επί της αξίας του υπό κατασκευή έργου ή του μισθώματος.

ε)για το ασφάλισμα που καταβάλλεται με τη μορφή περιοδικά καταβαλλόμενης παροχής δεκαπέντε τοις εκατό (15%). Για το ασφάλισμα που καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι του ποσού των σαράντα χιλιάδων (40.000) ευρώ δέκα τοις εκατό (10%) και για τα ποσά που υπερβαίνουν τις σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ είκοσι τοις εκατό (20%). Οι συντελεστές των προηγούμενων εδαφίων της περίπτωσης αυτής αυξάνονται κατά πενήντα τοις εκατό (50%) σε περίπτωση είσπραξης από το δικαιούχο ποσού πρόωρης εξαγοράς. Δεν θεωρείται πρόωρη εξαγορά κάθε καταβολή που πραγματοποιείται σε εργαζόμενο ο οποίος έχει θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα ή έχει υπερβεί το 60ο έτος της ηλικίας του.

Την ίδια στιγμή ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος προβλέπει, την κατάργηση από αρχές του νέου έτους(1/1/2014) του μέτρου συλλογής των αποδείξεων. Παράλληλα, προβλέπεται η αύξηση της φορολογίας των αποζημιώσεων απόλυσης για όσους λαμβάνουν ποσό άνω των 100.000 ευρώ, ενώ από 1 Ιανουαρίου του 2014 θα θεωρείται τεκμήριο απόκτησης περιουσιακών στοιχείων η αγορά ακινήτου με κάθε τρόπο, η σύσταση εταιρείας και η απόκτηση εταιρικών μεριδίων και χρεογράφων.

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών για τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, τίθεται από σήμερα σε δημόσια διαβούλευση, έως την ερχόμενη Δευτέρα 08/07/2013 και θέτει το νέο πλαίσιο για τον τρόπο φορολόγησης των εισοδημάτων των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων.

Δήλωση του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Γιώργου Μαυραγάνη:

«Βασικοί μας στόχοι είναι η απλοποίηση των διατάξεων του ΚΦΕ και ο δραστικός περιορισμός του πλήθους των ρυθμίσεων προς διευκόλυνση των πολιτών και του επιχειρηματικού κόσμου.

Το νομοσχέδιο, που αποτελεί μέρος της μεγάλης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας  αναμόρφωσης και εκσυγχρονισμού του φορολογικού συστήματος, περιλαμβάνει, επίσης, ορισμένες από τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των φαινομένων της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής όπως είναι οι εξωχώριες εταιρείες με την εισαγωγή του κριτηρίου της χώρας πραγματικής διοίκησης αλλά και άλλων διατάξεων.
Το Υπουργείο καλεί όλους τους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν με προτάσεις και παρατηρήσεις, οι οποίες θα εξεταστούν κατά τη διαμόρφωση του τελικού κειμένου, που θα κατατεθεί στη Βουλή.

Να σημειωθεί ότι η συμβολή των μελών της Επιτροπής για την διαμόρφωση του σχεδίου αποδείχθηκε πολύτιμη και καταβλήθηκε κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου της σε σύντομο χρονικό διάστημα».