Του
Μηνά Τσαμόπουλου

Ενώ οι συζητήσεις και οι επαφές για την προσέλκυση των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα και την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου βρίσκονται σε εξέλιξη έχει πέσει στο τραπέζι ανεπίσημα το θέμα της δημιουργίας Παράλληλου Νηολογίου. Οι όποιες συζητήσεις γίνονται πίσω από κλειστές πόρτες, αφού τα συμφέροντα είναι μεγάλα.

Όπως επισημαίνουν  εφοπλιστικοί κύκλοι «ο Πειραιάς δεν πρόκειται να προχωρήσει πέρα από εκεί που βρίσκεται σήμερα αν  η τρικομματική κυβέρνηση συνεχίσει να κρατά την ελληνική σημαία στο περιθώριο των εξελίξεων. Νομίζουμε ότι το θέμα είναι ώριμο για επανεξέταση ώστε να σταματήσει η υποχρεωτική για τους πλοιοκτήτες κίνηση προς άλλες σημαίες – για όσους μπορούν να το κάνουν – κάθε φορά που θέλουν να χρησιμοποιήσουν leasing ή  Sale & Leaseback» και προσέθεσαν:

« Έχουμε χιλιάδες νησάκια. Ας πάρουν ένα και ας δημιουργήσουν ένα παράλληλο νηολόγιο να μπούμε όλοι εκεί. Νομίζουμε ότι πρέπει να δημιουργήσουμε ένα παράλληλο νηολόγιο. Το έχουν κάνει πολλές χώρες όπως η Γαλλία η Δανία και η Νορβηγία. Πολιτικές σκοπιμότητες και γραφειοκρατία είναι από τους λόγους που δεν γίνεται το παράλληλο νηολόγιο στην Ελλάδα. Πρέπει να είμαστε ευέλικτοι. Μπορούμε να πούμε ότι η πατρίδα μας έχει παρελθόν στο να φτιάχνει γραφειοκρατία που πνίγει κάθε όραμα».

Κάποιοι πήγαν την υπόθεση ακόμη πιο μακριά: «Δεν θα σταθούμε στους λόγους που δεν έχει προχωρήσει η πρόταση για τα δημιουργία Παράλληλου Νηολογίου, για την οποία υπάρχει ή τουλάχιστον υπήρχε  στα συρτάρια του Υπουργείου  Ναυτιλίας έτοιμο σχέδιο νόμου, πριν τη διάλυσή του.  Σήμερα η Ελληνική σημαία παραμένει περιέργως αποκλεισμένη από αυτές τις σημαντικότατες εξελίξεις, ενώ η πολιτική βούληση να καταστεί διεθνές ναυτιλιακό κέντρο ο Πειραιάς επιβεβαιώνεται από επίσημα χείλη».

Η υιοθέτηση του θεσμού της Παράλληλης Νηολόγησης γίνεται με την δημιουργία ενός ειδικού βιβλίου στα νηολόγια όπου εγγράφονται τα πλοία που εισέρχονται στην Ελληνική σημαία βάσει ναυλοσυμφώνου και μένουν εκεί για όσο διάστημα επιθυμούν αυτοί που τα έφεραν.

Καθ’ όλο το διάστημα που αυτά τα πλοία παραμένουν εγγεγραμμένα λειτουργιών ως Ελληνικά, υποκείμενα στην Ελληνική νομοθεσία για όλα τα ζητήματα, εκτός αυτών που διέπουν τα βάρη επί του πλοίου, όπως για παράδειγμα οι υποθήκες, και την κυριότητα, τα οποία και συνεχίζουν να ρυθμίζονται σύμφωνα με την αρχική τους σημαία. Μετά το πέρας της παράλληλης νηολόγησης, τα πλοία εξέρχονται από το παράλληλο νηολόγιο και επιστρέφουν στην αρχική τους σημαία.