Του Κωστή Πλάντζου

Μπορεί μετά από ενάμιση μήνα διαπραγματεύσεων –και αφού χρειάστηκε να αλλάξει ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και η μισή κυβέρνηση-  να κάμφθηκαν οι αντιστάσεις για να αποκτήσουν “σάρκα και οστά” όροι και δεσμεύσεις όπως η διαθεσιμότητα-κινητικότητα στο δημόσιο, στην πραγματικότητα όμως, τα “θύματα” της συμφωνίας με την τρόικα για τη νέα δόση είναι και πάλι τα συνήθη υποζύγια, ειδικά όμως η μεσαία τάξη.

Η τρόικα τονίζει στην ανακοίνωσή της ότι, παρά την ικανοποιητική πρόοδο σε αρκετούς τομείς, οι αβεβαιότητες παραμένουν, και κάποια θέματα όπως το δημόσιο αλλά και η είσπραξη των φόρων έχουν μείνει πίσω.

Παρά τις εξαγγελίες και τα μέτρα για τη νέα Φορολογική Διοίκηση, “επανέρχεται από το μέλλον” ένας ακόμα έμμεσος φόρος που είχε πέρυσι καταργηθεί ως… άχρηστος: η κυβέρνηση δεν είχε κάποιο “συνειδησιακό πρόβλημα” να επαναφέρει το Φόρο Πολυτελείας -η ίδια το πρότεινε μάλιστα- που θα τον πληρώσουν και αυτόν, όπως και δεκάδες άλλα χαράτσια τα τελευταία πέντε χρόνια, όσοι έχουν σπίτια ή πήραν ΙΧ αυτοκίνητα με τα κίνητρα που μοίραζε το υπουργείο Οικονομικών επί Παπαθανασίου.

Και για να μην έχει κανείς αμφιβολία ότι κάτι μπορεί να αλλάξει στο φορομπηχτικό σύστημα της χώρας μας, το “νέο” μέτρο θα επιβληθεί και αναδρομικά, αλλά και θα στηρίζεται και πάλι στο σύστημα των “τεκμηρίων”. Επειδή δηλαδή η εφορία δεν έχει βρει ακόμα τρόπο να βάζει φόρους εκεί όπου υπάρχουν και λεφτά, υπολογίζει από μόνη της τιμές και ξεζουμίζει “κατά το δοκούν” όποιον και όποτε θέλει.

Φόρος ακινήτων-λάστιχο

Όπως προκύπτει και από την ανακοίνωση της τρόικας, η κυβέρνηση θα έχει χρόνο μέχρι το Σεπτέμβριο για να καθορίσει τον νέο φόρο στα ακίνητα του 2014. Η τρόικα δεν είχε πρόβλημα να το δεχτεί, γιατί υπολογίζει ότι έως τότε θα έχει σαφέστερη εικόνα για τις “τρύπες” του προϋπολογισμού που θα πρέπει να καλυφθούν με το νέο φόρο. Επιπλέον, θα έχει ολοκληρωθεί έως τότε  υποβολή των δηλώσεων Ε9 και έτσι θα γνωρίζει το υπουργείο Οικονομικών πόσα έχουν και ποιοι, για να τα φορολογήσουν με μεγαλύτερη βεβαιότητα ότι θα εισπράξουν έσοδα.

Με άλλα λόγια, ο νέος Ενιαίος Φόρος Ακινήτων θα “ψήνεται” για άλλους δύο μήνες τουλάχιστον ώστε, με βάση και όλα τα νεότερα δεδομένα που θα έχουν προκύψει (φορολογική βάση, ταμειακές ανάγκες, δημοσιονομικά κενά) να γίνει “φόρος-λάστιχο” για τα έσοδα του 2014.

Φόροι Πολυτελείας… από το μέλλον

Επανέρχεται από φέτος, καθίσταται μόνιμος και θα ισχύσει αναδρομικά ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης σε αυτοκίνητα (άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών), πισίνες και αεροσκάφη, που είχε καταργηθεί (όπως και τα τεκμήρια άλλωστε) αλλά… θα ίσχυε ξανά από το 2014. Το υπουργείο Οικονομικών πρότεινε να εφαρμοστεί και να εισπραχθεί και ένα χρόνο νωρίτερα, δηλαδή από φέτος για τα περιουσιακά στοιχεία του 2012.

Στόχος του είναι να εισπράττει 110 εκατ. ευρώ το χρόνο από φέτος, όσα υπολογίζει η τρόικα πως θα χάσει το δημόσιο από τη μείωση για ένα εξάμηνο του ΦΠΑ στην εστίαση από 23% σε 13%. Και αν όμως δεν γίνει δεκτή η μείωση του ΦΠΑ, μέχρι τέλος της εβδομάδας ο νέος φόρος θα πρέπει να έχει ψηφιστεί.

Συγκεκριμένα ο φόρος σχεδιάζεται να επιβληθεί:

–   στα ΙΧ αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.929 κυβικά εκατοστά και άνω, ως ποσοστό της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης). Για παράδειγμα σε αυτοκίνητα 5ετίας 2.000 κυβικών ο φόρος είναι 440 ευρώ, για 2.500 κυβικά 665 ευρώ και για 3.800 κυβικά 2.740 ευρώ. Ο νέος φόρος αφορά περίπου 100.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και το κράτος εκτιμά πως θα εισπράξει 68 εκατ. ευρώ.

–    στις πισίνες εσωτερικές και εξωτερικές. Ο φόρος θα επιβάλλεται με συντελεστή 10% επί του ποσού του τεκμηρίου διαβίωσης. Δηλαδή 480 ευρώ για εξωτερική πισίνα 30 τμ (960 ευρώ αν είναι εσωτερική), 800 ευρώ για εξωτερική πισίνα 50 τμ (1600 ευρώ αν είναι εσωτερική) και 960 ευρώ για 60 τμ (1920 ευρώ για εσωτερική πισίνα).

–    στα αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα. Ο φόρος πολυτελείας υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του ποσού του τεκμηρίου διαβίωσης.

Στο οικονομικό επιτελείο λένε πως προλαβαίνουν να υπολογιστεί κλιμακωτά ο Φόρος Πολυτελείας στα ΙΧ με βάση την πραγματική τους αξία αντί για τα κυβικά της μηχανής του αυτοκινήτου. Ελλείψει χρόνου, λένε, το σύστημα θα “κουμπώσει” και πάλι στα παλαιά τεκμήρια.