Δώδεκα μήνες στην καλύτερη περίπτωση, οι οποίοι κάλλιστα μπορεί να φτάσουν τους 17- 18, θα απαιτήσει το γιγάντιο εγχείρημα απόσχισης των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ, προκειμένου να σχηματιστεί η νέα εταιρεία με την ονομασία “μικρή ΔΕΗ” και να ενεργοποιηθεί στην αγορά. 
 
Σύμφωνα με κύκλους του ΥΠΕΚΑ που επικαλείται το energypress.gr, ως ημερομηνία ολοκλήρωσης των διαδικασιών απόσχισης, έχει δοθεί στην Κομισιόν ο Μάρτιος του 2015 -δηλαδή ένας χρόνος από σήμερα- κάτι που αν επιτευχθεί θα αποτελεί πραγματικό ρεκόρ, δεδομένου ότι για μια διαδικασία πολύ ευκολότερη, δηλαδή την απόσχιση των δικτύων μεταφοράς και διανομής της ΔΕΗ, (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ), απαιτήθηκαν 16 μήνες.
 
Στην πραγματικότητα το υπουργείο γνωρίζει καλά ότι λόγω και της απαιτητικής κοινοτικής γραφειοκρατίας, είναι εξαιρετικά πιθανό οι διαδικασίες να μην έχουν τελειώσει παρά προς το τέλος του 2015, ενδεχόμενο για το οποίο η Κομισιόν, είναι σύμφωνα με τις πληροφορίες, ενήμερη.
 
“Ούτως ή άλλως, ο αρχικός στόχος συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή ήταν η 28η Φεβρουαρίου, αλλά με ευθύνη της Κομισιόν που ζητούσε επιπλέον διευκρινήσεις, έχει μετατεθεί για τις 17-18 Μαρτίου. Παρόμοιες τροποποιήσεις αναμένεται να συμβούν πολλές στην πορεία απόσχισης της μικρής ΔΕΗ”, λέει χαρακτηριστικά αρμόδια πηγή.
 
Καλώς εχόντων των πραγμάτων το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί εντός του Μαρτίου, προκειμένου η εκδήλωση ενδιαφέροντος να προκηρυχθεί τον Απρίλιο, και ο διαγωνισμός να έχει ολοκληρωθεί γύρω στον Ιούλιο του 2015. (ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΕΔΩ). 
 
Το νομοσχέδιο – γκρίζα σημεία 
 
Το νομοσχέδιο τέθηκε από χθες σε δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα του opengov (ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ) που θα διαρκέσει ως και την Παρασκευή, 14 Μαρτίου και ώρα 3.00 το μεσημέρι. 
 
Η περιουσία της νέας εταιρείας θα δημιουργηθεί από την ΔΕΗ ΑΕ με εισφορά στη νέα εταιρεία ποσοστού που προσεγγίζει το 30% του παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ και της πελατειακής της βάσεως. Επίσης, προβλέπεται ότι η Δημόσια Επιχείρηση θα προχωρήσει στην πώληση του συνόλου των μετοχών της νέας εταιρείας στο πλαίσιο ανοιχτού διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού.
 
Ωστόσο υπάρχουν αρκετά γκρίζα σημεία στο νομοσχέδιο που προκαλούν και αντιδράσεις. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις για το κομμάτι της εμπορίας, το πελατολόγιο, δηλαδή που θα εισφερθεί στη νέα εταιρεία, η κατανομή του υφιστάμενου δανεισμού, καθώς και των “επίμαχων” συμβάσεων με την “Αλουμίνιο της Ελλάδος” και τη Λάρκο, αλλά και θέματα που συνδέονται με τη λειτουργία των ορυχείων που παραχωρούνται στη νέα εταιρεία. 
 
Στα δυνατά σημεία της νέας εταιρέιας που θα συσταθεί και θα δοθεί σε ιδιώτες είναι το παραγωγικό χαρτοφυλάκιο, συνολικής ισχύος 2.768 MW. Από αυτά τα 1.380 MW είναι λιγνιτικά και προέρχονται από τις δύο μονάδες Αμυνταίου, την μονάδα μελίτη και την άδεια παραγωγής Μελίτη 2, τα 903 MW είναι υδροηλεκτρικά και προέρχονται από το συγκρότημα του Νέστου, τον υδροηλεκτρικό σταθμό Πουρνάρι 1 και 2 και τις μικρής ισχύος υδροηλεκτρικές μονάδες Αγρας και Εδεσσαίος, ενώ τα 485 MW προέρχονται από τη μονάδα φυσικού αερίου της Κομοτηνής. 
 
Σε ότι αφορά τα ορυχεία, στη νέα εταιρεία μεταβιβάζονται αυτά του Αμυνταίου, συμπεριλαμβανομε΄νων και της Λακκιάς, Κλειδιού και Κομνηνών, των Λόφων Μελίτης και της Βεύης. Η παραχώρηση του ορυχείου της Βεύης αποτελεί και ένα από τα θολά σημεία του νοοσχεδίου και αυτό γιατί η εκμετάλλευση του συνδέεται με την εκμετάλλευση του κοιτάσματος που βρίσκεεται υπό παραχώρηση από το ελληνικό Δημόσιο σε ιδιώτη. 
 
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου ΠΕΚΑ, το εν λόγω σχέδιο νόμου, έρχεται σε συνέχεια της Πράξης του Υπουργικού Συμβουλίου που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο και αφορά στην Έγκριση Αναδιάρθρωσης και Αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ, εξειδικεύοντας και επικαιροποιώντας τις λεπτομέρειες του σχεδίου, όπως δημοσιεύθηκε.
 
Συγκεκριμένα, οι διατάξεις του παρόντος νόμου αναφέρονται στη δημιουργία μιας νέας καθετοποιημένης, ως προς τα στοιχεία ενεργητικού, ανθρώπινου δυναμικού και πελατειακής βάσεως,ανώνυμης εταιρείας ηλεκτρισμού, η οποία θα δραστηριοποιείται σε όλους τους κλάδους της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η δημιουργία της συγκεκριμένης επιχείρησης, συνάδει με το ευρωπαϊκό ζητούμενο για απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με όρους ελεύθερου ανταγωνισμού.
 
Με το εν λόγω νομοσχέδιο, οριστικοποιείται το σχέδιο αποκρατικοποίησης της ΔΕΗ μέσω συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδιασμού για τη δημιουργία υγιούς ανταγωνισμού προς όφελος της εθνικής οικονομίας, καθώς επιτυγχάνονται πολλαπλά οφέλη τόσο στον τομέα των επενδύσεων και της δημιουργίας θέσεων εργασίας, όσο και για τον ίδιο τον τελικό καταναλωτή.
 
Με τη δημιουργία νέας ανταγωνιστικής επιχειρήσεως στον τομέα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας ενθαρρύνονται οι επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και συνακόλουθα η δημιουργία θέσεων εργασίας στον οικείο κλάδο. Επίσης, αυξάνεται η εξωστρέφεια της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη συμμετοχή ισχυρών διεθνών παικτών στην ελληνική αγορά, την προσέλκυση παραγωγικών επενδύσεων και τελικά τη μείωση των τιμών ενέργειας στον τελικό καταναλωτή.
 
Ειδικότερα:
 
-Στο άρθρο 1, προβλέπεται η δημιουργία της νέας καθετοποιημένης εταιρείας, προσδιορίζοντας το παραγωγικό μείγμα, που θα εισφερθεί σε αυτή.
 
-Στα άρθρα 2 και 3, προσδιορίζεται η διαδικασία εισφοράς των περιουσιακών στοιχείων που θα αποτελέσουν την περιουσία της νέας εταιρείας και καθορίζεται το περιεχόμενο της σύμβασης απόσχισης της νέας εταιρείας.
 
-Στο άρθρο 4, προβλέπεται η διαδικασία με την οποία θα γίνει ο υπολογισμός της λογιστικής αξίας (δηλ. το μετοχικό κεφάλαιο) για την ίδρυση της νέας εταιρείας σύμφωνα με τα προβλεπόμενο στο Ν. 2166/1993 (εκτίμηση από ειδική επιτροπή).
 
-Στα άρθρα 5, 6 και 7, προβλέπονται οι διαδικασίες και το περιεχόμενο της ενημέρωσης των μετόχων της ΔΕΗ και της νέας εταιρείας σε σχέση με την απόσχιση, η ανάγκη Έγκρισης  της απόσχισης από τις Γενικές Συνελεύσεις και οι διατυπώσεις δημοσιότητας για την ολοκλήρωση της απόσχισης.
 
-Στο άρθρο 8, προβλέπεται ότι το σύνολο των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που είχε η ΔΕΗ σε σχέση με τα περιουσιακά στοιχεία που εισφέρονται στη νέα εταιρεία περιέρχεται αυτόματα στη νέα εταιρεία. Περαιτέρω, στο ίδιο άρθρο προβλέπεται ότι η νέα εταιρεία υπεισέρχεται αυτόματα στη θέση της ΔΕΗ όσον αφορά τις εργασιακές σχέσεις με τους εργαζομένους που θα μεταφερθούν στη νέα εταιρεία. Ο προσδιορισμός του εργατικού δυναμικού και οι λεπτομέρειες της διαδικασίας μεταφοράς γίνονται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΗ.
 
-Στο άρθρο 9, προσδιορίζεται η μεταβίβαση στη νέα εταιρεία μείγματος συμβάσεων προμήθειας με καταναλωτές κατ΄ αναλογία και αντιστοιχία  με τη ΔΕΗ (δηλ. αντίστοιχο μείγμα συμβάσεων σε ανάλογο ποσοστό από το σύνολο των πελατών της ΔΕΗ). Οι συμβάσεις αυτές της νέας εταιρείας υπόκεινται στο ίδιο ακριβώς νομικό, θεσμικό και ρυθμιστικό πλαίσιο με αυτές της ΔΕΗ.
 
-Στο άρθρο 10, προβλέπεται η ταχεία επίλυση διαφορών που σχετίζονται με τη διαδικασία της απόσχισης προκειμένου να υπάρξει ασφαλές επενδυτικό κλίμα για τη νέα εταιρεία.
 
-Στο άρθρο 11, ρυθμίζονται θέματα ευθύνης της ΔΕΗ για έννομες σχέσεις οι οποίες περνούν στη νέα εταιρεία (συμβατικές υποχρεώσεις).
 
-Στο άρθρο 12, περιέχονται ειδικές ρυθμίσεις αναφορικά με το διοικητικό και λειτουργικό κόστος της διαδικασίας απόσχισης
 
ΔΕΙΤΕ ΣΥΝΗΜΜΕΝΑ ΣΤΟ ΠΛΑΪ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ