της Μαριάννας Τζάννε

Φρένο στον κατήφορο των διελεύσεων της Αττικής Οδού αλλά και των άλλων αυτοκινητοδρόμων καταγράφουν τα στοιχεία των εταιρειών παραχώρησης που για πρώτη φορά μιλούν ακόμη και για θετικό πρόσημο στο τέλος του έτους. Όπως σημειώνουν η εικόνα δεν έχει αντιστραφεί δραστικά σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες ωστόσο εκείνο που παρατηρείται είναι ότι η κάθοδος έχει ανακοπεί. Για παράδειγμα στην Αττική Οδό η οποία έχει πληγεί την τελευταία πενταετία από την συρρίκνωση της κυκλοφορίας, από τις αρχές του έτους η μείωση έχει πέσει κάτω από 4%, όταν στην πενταετία η βουτιά που σημείωσε η κυκλοφορία των οχημάτων έφτασε το 35%.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 ο μέσος όρος διελεύσεων ήταν 310.000, το 2010 280.000, το 2011 250.000, το 2012 215.000 ενώ στο τέλος του 2013 υποχώρησαν στις 200.000 με τους καλοκαιρινούς μήνες (κυρίως Αύγουστο) η βουτιά να είναι ακόμη μεγαλύτερη. Πιο ενθαρρυντική είναι η εικόνα και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο που οι χαμηλές κυκλοφορίες αποτέλεσαν τα προηγούμενα χρόνια έναν από τους κυριότερους λόγους για να σταματήσουν τα έργα και η χρηματοδότησή τους από τις τράπεζες.

Στην Κορίνθου -Πατρών μιλούν για σταθεροποίηση της κίνησης με οριακή αύξηση το φετινό καλοκαίρι σε σχέση με το πέρσι. Κατά μέσο όρο στον αυτοκινητόδρομο κινούνται σε ημερήσια βάση 120.000 οχήματα. Στους παράγοντες που επιδρούν θετικά στην αναστροφή της πτωτικής κίνησης είναι η κίνηση των βαρέων οχημάτων που το προηγούμενο διάστημα αποτέλεσαν μία από τις μεγαλύτερες αιμορραγίες εσόδων για τους εργολάβους.

Η άρνηση μεγάλων κυρίως φορτηγών αλλά και ΙΧ να καταβάλλουν διόδια για παράδειγμα στην περιοχή των Τεμπών άνοιξε μία τρύπα 14 εκ. Ευρώ. Για να κλείσει η τρύπα αυτή η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου που κατασκευάζει το Ράχες Μαλιακού -Κλειδί Ημαθίας χρειάστηκε να ξεκινήσει την αποστολή εξωδίκων σε μεγάλες μεταφορικές εταιρείες και ιδιώτες προκειμένου να εισπράξει τα οφειλόμενα. Μέχρι στιγμής σύμφωνα με πληροφορίες έχουν διακανονιστεί ποσά ύψους 5 έως 6 εκ. ευρώ ενώ περίπου 1,2 εκ. ευρώ έχουν πληρωθεί. Οι διελεύσεις χωρίς πληρωμή στον αυτοκινητόδρομο αντιπροσωπεύουν σήμερα περίπου το 1% που θεωρείται ακόμη αρκετά υψηλό ποσοστό αν και τα προηγούμενα χρόνια είχε σκαρφαλώσει στο 20%.