Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Στην Ελλάδα του μνημονίου, εκτός των άλλων «φυτών», ενδημεί και αυτό του λαϊκισμού, που οδηγεί στον πεσιμισμό και την τελική απόρριψη. Τα πάντα είναι μαύρα, η δυστυχία απέραντη, αύριο δεν υπάρχει πουθενά και οι Ελληνες είμαστε άξιοι μιας καταθλιπτικής μοίρας. Ο διευθύνων σύμβουλος της πολυεθνικής εταιρείας μίσθωσης αυτοκινήτων LeasePlan κ. Φίλιππος Ζαγοριανάκος, όμως, έχει άλλη άποψη.

Ανθρωπος της αγοράς, θεωρεί την εταιρεία του κάτι σαν τον κούκο που φέρνει την άνοιξη – έστω και πρώιμα. Ισως τα δικά του δεδομένα να είναι πιο αισιόδοξα απ’ όσο η σημερινή πραγματικότητα δείχνει. Ισως πάλι ο επταετής συνήθης κύκλος της κρίσης απλώς να τελειώνει την πορεία του. Είναι αυτό δηλαδή που ολόκληρη η αγορά άκουγε από το 2007 αλλά δεν ήθελε να παραδεχτεί – από την αντίστροφη τότε πορεία. Τότε ερχόταν η καταστροφή και όλοι καμωνόμασταν πως δεν ξέραμε, δεν καταλαβαίναμε, δεν μας ένοιαζε. Τώρα πάλι κάτι αρχίζει να αλλάζει. Ομως σε μια χώρα σε παροξυσμό, όπου το πραγματικό χάνεται σε μια θάλασσα άρπα κόλλας και φθηνών υποσχέσεων, ελάχιστοι είναι εκείνοι που θέλουν να ακούσουν. Λίγοι είναι εκείνοι που βλέπουν μια χαραμάδα.

Ο κ. Ζαγοριανάκος είναι ένας άνθρωπος ευθύνης. Ενας μάνατζερ που δεν κλείνει τα μάτια και ζει την εποχή του. Οι πολλοί θα σταθούν στο διάσημο επώνυμό του που θυμίζει τον θείο του, πρώην παρασημοφορεμένο μαχητή του αλβανικού μετώπου και μετέπειτα στρατηγό της επταετίας. Ο ίδιος φυσικά καμία σχέση δεν έχει με μια περίοδο που δεν έζησε. Για την ακρίβεια, μάλιστα, ο κ. Ζαγοριανάκος είναι ένας απόλυτος δημοκράτης τόσο στη ζωή όσο και στο επάγγελμά του, γεγονός που αποδεικνύεται και από την πορεία της εταιρείας στα βραβεία Best Workplaces. Η LeasePlan το 2012 βραβεύτηκε για τις παροχές προς τους υπαλλήλους της, ενώ ο ίδιος ο διευθύνων αυτή θεωρεί πως η διατήρηση υψηλού επαγγελματικού φρονήματος είναι επιβεβλημένη αν κάποιος θέλει να παραμείνει ανταγωνιστικός. Σε μια αγορά που από μόνη της βρίσκεται σε κρίση, ο κ. Ζαγοριανάκος εκτιμά ότι κατά κάποιον τρόπο, όσο δυσάρεστο κι αν ακούγεται κάτι τέτοιο, αυτό είχε έναν παιδευτικό ρόλο. «Σίγουρα άνθρωποι ταλαιπωρήθηκαν ή ταλαιπωρούνται. Ομως αυτό το ξεκαθάρισμα στο τοπίο ήταν αναγκαίο. Η αγορά μας, που είναι ένας κλάδος εντάσεως κεφαλαίου, αργά ή γρήγορα θα οδηγούνταν προς τα εκεί. Για την ακρίβεια, στις μισθώσεις οχημάτων υπήρχαν προ κρίσης 1.500 εταιρείες με 30 εξ αυτών να είναι πραγματικά μεγάλες. Σήμερα ο αριθμός των μεγάλων παικτών είναι πέντε με έξι επιχειρήσεις, ενώ εμείς, μαζί με την Avis και τη Hertz, καταλαμβάνουμε μερίδιο πάνω από 70%», μας λέει. Βέβαια η LeasePlan επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στις μισθώσεις όχι προς ιδιώτες αλλά προς επιχειρήσεις. Σήμερα η εταιρεία κατέχει την τρίτη θέση στην αγορά της λειτουργικής μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα με μερίδιο αγοράς κοντά στο 15% και αναμένει ότι ο τζίρος της θα διαμορφωθεί στα 50 εκατ. ευρώ έναντι 47,2 εκατ. ευρώ πέρυσι. Η LeasePlan διαθέτει στόλο 10.500 οχημάτων, φέτος συμπληρώνει δεκαετή παρουσία στην ελληνική αγορά και εξυπηρετεί περισσότερους από 1.300 πελάτες. Οι 300 από αυτούς είναι μεγάλες πολυεθνικές, ενώ στο top 200 των ελληνικών και ξένων μεγαλύτερων εταιρειών από πλευράς τζίρων έχει διείσδυση 50%. Μεταξύ των μεγάλων πελατών της είναι οι Τιτάν, ΙΒΜ, Coca-Cola 3E, Alpha Bank, Astra Zeneca, Intracom, Microsoft κ.ά. Η εταιρεία εμφανίζει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και σταθερή αύξηση τζίρου, η οποία το διάστημα 2010-2012 ανέρχεται σε 14% την ίδια στιγμή που η αγορά εμφανίζει πτώση της τάξης του 11%. Oχι κι άσχημα για μια τόσο αποδυναμωμένη αγορά. Δεν είναι τυχαίο ότι το 2014 η εταιρεία αναμένεται να παραγγείλει ως νέο στόλο 3.500 αυτοκίνητα, ενώ σε επίπεδα ανάπτυξης στόλου οχημάτων θα αγγίξει έως το 2017 τα 15.500 λόγω της αναμενόμενης ανάκαμψης της αγοράς. Κι όλα αυτά σε μια συνολική αγορά 350 εκατ. ευρώ με 75.000 οχήματα.

Το αποτύπωμα της κρίσης
Βέβαια η αντιμετώπιση της κρίσης κάθε άλλο παρά εύκολη ήταν για την εταιρεία. Oσο κι αν το 2013 ήταν η καλύτερη μέχρι στιγμής χρονιά της, η κρίση των προηγουμένων ετών υπήρξε δομική. «Το πρόβλημα ξεκίνησε το 2009 από το εξωτερικό. Η LeasePlan μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers είχε θέμα, ενώ χρειάστηκαν εγγυήσεις από το ολλανδικό κράτος για να σταθεί ξανά στα πόδια της λόγω προβλημάτων στη διατραπεζική. Τότε περίπου ήρθε το πρόβλημα και στην Ελλάδα, δημιουργώντας και σε εμάς ρήγματα. Οι τιμές των αυτοκινήτων κατέρρευσαν συνολικά γιατί ας μην ξεχνάτε πως ένα μεγάλο μέρος των εσόδων μας έρχεται από τις μεταπωλήσεις του στόλου που προηγουμένως ενοικιάζουμε. Επρόκειτο για μια ζημία της τάξεως των 3,5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ενώ ας μη λησμονούμε πως οι απολύσεις στον ιδιωτικό τομέα σήμαιναν αυτόματα και μείωση των δαπανών σε στόλους οχημάτων. Το ίδιο συνέβη και λόγω της ανάγκης να μειώσουμε κι εμείς τις τιμές μας», αναφέρει ο κ. Ζαγοριανάκος.

Με σφιχτή διαχείριση και ορθολογισμό, ο μάνατζερ που εδώ και δέκα χρόνια βρίσκεται στο τιμόνι του ομίλου κατάφερε να φέρει την επιχείρηση σε ασφαλή νερά. Μάλιστα η κερδοφορία της εταιρείας παρουσιάζεται ισχυρή παρά το πρόβλημα στην αγορά των μεταχειρισμένων οχημάτων.

Από τα νέα πράγματα πάντως που η κρίση έφερε στον κλάδο των μισθώσεων οχημάτων ήταν η στροφή πολλών εταιρειών προς τα μικρότερα αυτοκίνητα. «Παλιά οι επιχειρήσεις δεν ζητούσαν αυτοκίνητα βασισμένα στις ανάγκες τους παρά περισσότερο στο στάτους. Τώρα υπάρχει άλλη οπτική στα πράγματα, πιο συγκρατημένη», λέει ο κ. Ζαγοριανάκος. Η LeasePlan επιδιώκει να κινείται μονάχα στον χώρο του B2B και όχι σε αυτόν του rent a car. Την ενδιαφέρουν οι μακροχρόνιες μισθώσεις και όχι το τουριστικό αυτοκίνητο του καλοκαιριού.

Οι Ολλανδοί και οι Σαουδάραβες

Η εταιρεία είναι ολλανδικών συμφερόντων και ξεκίνησε τη διαδρομή της το 1963, όταν στην Ελλάδα όχι μόνο οι μισθώσεις αλλά ακόμα καλά-καλά και το ίδιο το αυτοκίνητο ήταν άγνωστες έννοιες. Με βάση στο Αμστερνταμ, σήμερα η εταιρεία διαχειρίζεται έναν στόλο 1,3 εκατομμυρίων οχημάτων σε 32 χώρες. Μάλιστα πρόσφατα έκανε και το πρώτο της άνοιγμα εκτός Ευρώπης, σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, το Μεξικό, η Βραζιλία, η Ινδία, η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία.

Στην Ελλάδα η εταιρεία ήρθε το 2003 με στόχο να αξιοποιήσει την τότε ανάπτυξη της οικονομίας και τους επερχόμενους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Αρχικός μέτοχος υπήρξε η γνωστή σαουδαραβική οικογένεια με έδρα στη χώρα μας, αυτή των Ολαγιάν. Το 2009 οι τελευταίοι πούλησαν τις μετοχές τους στο Wolkswagen Financial Group, ενώ το υπόλοιπο 50% κατέχει ο επονομαζόμενος και αρχαιότερος Γερμανός τραπεζίτης Φρίντριχ Μέτζλερ. Η κουλτούρα της, όμως, εξακολουθεί και είναι ολλανδική, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της είναι Αγγλο-ϊρανός! «Οι ικανοί είναι αυτοί που προχωράνε ανεξάρτητα από φυλή, χρώμα ή γλώσσα», μας λέει ο κ. Ζαγοριανάκος, ο οποίος λειτουργεί το γκρουπ από την πρώτη του μέρα στη χώρα μας.

Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας η LeasePlan έχει γραφεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δεν έχει προχωρήσει σε μείωση εργαζομένων και μισθών, ενώ το 2014 προβλέπεται κιόλας ενδεχόμενη αύξηση του αριθμού τους. Σημαντική όμως είναι η συνεργασία της πολυεθνικής εκεί με την ηλεκτρονική πλατφόρμα πώλησης μεταχειρισμένων οχημάτων της εταιρείας SGC www.cri.gr, όπου οι έμποροι πουλάνε σε δημοπρασίες τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα των εταιρειών τους σε μια αδιάβλητη διαδικασία.

Ουσιαστικά, πάντως, η εταιρεία αυτό που κάνει είναι να αφήνει τους επαγγελματίες μονάχα να οδηγούν. «Οι υπηρεσίες μας καλύπτουν από τη χρηματοδότηση μέχρι την αγορά του οχήματος, την ασφάλισή του, την παροχή οδικής βοήθειας, τη συντήρηση και επισκευή και την αντικατάσταση όπου υπάρχει ανάγκη.

Αυτό που επιδιώκουμε είναι ουσιαστικά ο μισθωτής μας απλώς να οδηγεί και να μην τον απασχολεί τίποτε άλλο», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της γνωστής εταιρείας. Ο ίδιος θεωρεί πως η κρίση αποτέλεσε μια πρώτης τάξης ευκαιρία γνωριμίας της LeasePlan με τις επιχειρήσεις. «Η κρίση οδήγησε τις επιχειρήσεις σ’ εμάς. Σταδιακά θα δείτε πως και το Δημόσιο θα έρθει σε τέτοιες υπηρεσίες μίσθωσης οχημάτων, καθώς είναι δαπανηρή η διατήρηση στόλων του κράτους και στα υπουργεία. Πρόκειται για μια ουσιαστική εξοικονόμηση πόρων που θεωρώ πως θα ανοίξει νέο πεδίο και στη δική μας αγορά, καθώς το Δημόσιο δεν μπορεί να διατηρεί στόλους οχημάτων με τεράστια κόστη», υπογραμμίζει ο κ. Ζαγοριανάκος.