Του Κωστή Χ. Πλάντζου

Στα μαλακά φαίνεται πως θα πέσουν τελικά οι 54.000 ελεγχόμενοι για παράνομο πλουτισμό και φοροδιαφυγή που πιάστηκαν επειδή έβγαλαν τα λεφτά τους στο εξωτερικό την τριετία της οικονομικής κρίσης.

Το εγχείρημα οδηγείται σε φιάσκο, καθώς στο υπουργείο Οικονομικών οι ποινές και οι κυρώσεις μένουν στα λόγια και ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων κ. Χάρης Θεοχάρης καθυστερεί να υπογράψει τις αποφάσεις για να «νομιμοποιήσει» τα ευρήματα των ερευνών.

Εδώ και σχεδόν έναν χρόνο το υπουργείο Οικονομικών κραδαίνει τη λίστα των 54.000 Ελλήνων που έστελναν εμβάσματα εκατοντάδων χιλιάδων στο εξωτερικό ενώ δήλωναν ψίχουλα στην Εφορία. Λες και το ήξεραν πως δεν θα γίνει τίποτα, οι περισσότεροι ελεγχόμενοι αγνόησαν την Εφορία και δεν προσήλθαν καν να δώσουν εξηγήσεις, παρότι τουλάχιστον οι 20.000 εξ αυτών δεν μπορούν να δικαιολογήσουν τα εισοδήματά τους.

Από τις 20.000 υποθέσεις, μέχρι σήμερα έχουν επιλεγεί για έλεγχο μόνον… είκοσι! Αλλά και για να μπορέσει να γίνει αυτός ο έλεγχος πρέπει πρώτα να ενεργοποιηθούν οι νέες «έμμεσες τεχνικές ελέγχου» που θα επιτρέψουν να γίνει αναδρομικά ο προσδιορισμός του εισοδήματος των φορολογουμένων βάσει των παχυλών καταθέσεων που είχαν στις ξένες τράπεζες.

Με τον τρόπο αυτό το Δημόσιο μπορούσε να εισπράξει τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ αν φορολογήσει τους 20.000 «υπόπτους» με φόρο π.χ. 30% για τα ποσά των εμβασμάτων -όπως έχει προταθεί- καθώς το μέσο ποσό κατάθεσης υπολογίζεται στα 180.000-200.000 ευρώ για κάθε ελεγχόμενο. Παρά τις γραπτές και δημόσιες προσκλήσεις και ανακοινώσεις, όμως, οι ελεγχόμενοι έστρεψαν τα νώτα στο υπουργείο Οικονομικών, ακολουθώντας και τις συστάσεις νομικών και φοροτεχνικών συμβούλων που τους ενθάρρυναν να επικαλεστούν κωλύματα νομιμότητας και συνταγματικότητας στην περίπτωση που κληθούν να δώσουν εξηγήσεις.

Τα νομικά εμπόδια παραμένουν, όμως, όσο ο κ. Θεοχάρης δεν υπογράφει και τις αποφάσεις για τις νέες τεχνικές ελέγχου που έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή και προβλέπουν προσδιορισμό των εισοδημάτων των ελεγχομένων με την εφαρμογή τεχνικών όπως της αρχής των αναλογιών (mark up method), της ανάλυσης ρευστότητας του φορολογουμένου (source and application of funds method), της καθαρής θέσης του (net worth method) κ.λπ.

Ως αποτέλεσμα της όλης κατάστασης, οι έλεγχοι έχουν κολλήσει, αφού εάν οι «ύποπτοι» της λίστας των 54.000 με τα εμβάσματα επικαλεστούν, λ.χ., ότι με τα λεφτά αυτά αγόρασαν ακίνητο για πρώτη κατοικία που τα προηγούμενα χρόνια εξαιρούνταν από το «πόθεν έσχες», δεν θα μπορεί το Δημόσιο να τους φορολογήσει για το επιπλέον εισόδημα που αποκαλύπτεται ότι είχαν από τα δηλωθέντα μετά τις έρευνες στις τράπεζες του εξωτερικού.