Χρηματοδοτήσεις συνολικού ύψους 23 δισ. ευρώ για έργα στον τομέα των μεταφορών προβλέπει ο κανονισμός για την “Αναθεώρηση των ΔιευρωπαΪκών Δικτύων μεταφορών” που ενεκρίθη σήμερα από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβολίου, με εισηγητή τον ευρωβουλευτή της Ν.Δ. Γιώργο Κουμουτσάκο.

Ο κανονισμός προβλέπει τη δημιουργία ενος νέου χρηματοδοτικού εργαλείου, το οποίο ονομάζεται “Συνδέοντας την Ευρώπη” και θα χρηματοδοτεί έργα σε συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στο πλαίσιο του νέου σχεδιασμού ο οποίος αποφασίστηκε και θα υλοποιηθεί τα επόμενα 15 χρόνια. 

Παρουσιάζοντας τον κανονισμό σε δημοσιογράφους στο Στρασβούργο ο κ. Κουμουτσάκος είπε ότι η Ελλάδα μπορεί να επωφεληθεί από το νέο κανονισμό, αναπτύσσοντας ένα νέο ρόλο ως ιδιαίτερα κρίσιμο διαμετακομιστικό κέντρο καθώς το κέντρο βάρους των εμπορικών ροών της Ευρώπης μεταφέρεται και αναβαθμίζονται συνεχώς οι σχέσεις και οι εμπορικές ροές μεταξύ Ευρώπης, Ασίας, των χωρών του Περσικού Κόλπου, τις αραβικές χώρες.

Για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Κουμουτσάκο, η υποστήριξη θα εστιαστεί σε έργα υποδομής για σιδηροδρόμους, όπως επίσης και σε έργα για τη βελτίωση των οδικών συνδέσεων με τις γειτονικές χώρες.  Προτεραιότητα θα δοθεί στο ελληνικό τμήμα του «Διαδρόμου Ανατολής-Μεσογείου: Λευκωσία – Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Μπουργκάς – τουρκικά σύνορα – Αμβούργο/Ροστόκ» και της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας Οδού».

Τα κύρια λιμάνια της Ελλάδας μπορούν να επωφεληθούν επίσης από τις δυνατότητες του εργαλείου «Συνδέοντας την Ευρώπη». Στόχος θα πρέπει να είναι η αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των χερσαίων συνδέσεων, καθώς και η ανάπτυξη ή/και βελτίωση συνδέσεων με άλλα ευρωπαϊκά και διεθνή λιμάνια που χρησιμοποιούν τις «Λεωφόρους της Θάλασσας».

Ειδικότερα, τα σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για την Ελλάδα είναι τα ακόλουθα:

• Ένταξη του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης στο «Διαδρόμου Ανατολής-Μεσογείου» που συνδέει την περιφέρεια με το κέντρο της Ευρώπης (Hamburg – Rostock – Burgas – Piraeus – Lefkosia).

•Ένταξη του αεροδρομίου και λιμανιού του Ηρακλείου της Κρήτης στο Κεντρικό Δίκτυο.

•Ενίσχυση της κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής και της χωρίς κοινωνικούς αποκλεισμούς οικονομικής μεγέθυνσης όλων των περιοχών της Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων των νησιωτικών, ορεινών και άκρως απομακρυσμένων περιοχών με την προώθηση της προσβασιμότητας και συνδεσιμότητάς τους στο δίκτυο μεταφορών.

• Προώθηση της θαλάσσιας διάστασης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών με την ανάδειξη του κομβικού ρόλου των λιμανιών και την ενίσχυση των Θαλάσσιων Αρτηριών –Motorways of the Sea.

• Συμπερίληψη των σχετικών θαλάσσιων υποδομών, εγκαταστάσεων και εξοπλισμού, καθώς και των εμπορευματικών κέντρων που βρίσκονται εκτός των χώρων των λιμενικών εγκαταστάσεων που όμως συνδέονται με τη λειτουργία τους στις Θαλάσσιες Αρτηρίες.

• Απαίτηση για υψηλής ποιότητας μεταφορές επιβατών, οικονομικά προσιτές και προσβάσιμες σε όλους τους πολίτες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων, των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα και των επιβατών με αναπηρία.

• Προαγωγή βιώσιμων, ενεργειακά αποδοτικών μεταφορών χαμηλών εκπομπών άνθρακα με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 από τον τομέα των μεταφορών της Ένωσης.

Γ.Χ.Π.