Της Μαριάννας Τζάννε

Ταγμένο για να πληρώνει τους εργολάβους ήταν εξαρχής το ελληνικό δημόσιο με βάση τις ρήτρες αλλά και τις προβλέψεις των συμβάσεων παραχώρησης. Μολονότι μάλιστα τα έργα των αυτοκινητοδρόμων κατέρρευσαν και είναι παγωμένα για δύο χρόνια λόγω παύσης χρηματοδότησης, οι παραχωρησιούχοι συνέχισαν να αποζημιώνονται στο ακέραιο.

Από την επεξεργασία των στοιχείων για τις συμβάσεις παραχώρησης που κατέθεσε τις προηγούμενες μέρες στη βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κ. Σταύρος Καλογιάννης απαντώντας σε ερώτηση 29 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, προκύπτει ότι σε τουλάχιστον δύο έργα, την Ολυμπία Οδό (Κορίνθου-Πατρών) αλλά και το Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) το ελληνικό δημόσιο επιβαρύνθηκε με περίπου 160 εκατ. ευρώ «αέρα» για αποζημιώσεις.

Μόνο για την Ολυμπία Οδό (κατασκευάζεται από τις Άκτωρ J&P Άβαξ, Vinci, ΓΕΚ-Τέρνα, Hochtief) η αποζημίωση για δαπάνες και έξοδα λόγω των καθυστερήσεων στην έναρξη παραχώρησης ανήλθε σε 91 εκατ. ευρώ από τα οποία μέχρι τις 31 Οκτωβρίου του 2012 είχαν πληρωθεί 74,8 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχη δαπάνη συνολικού ύψους 68,4 εκατ. ευρώ κατέβαλλε το δημόσιο και για το «Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα» (το έργο κατασκευάζουν Άκτωρ, Ιντρακάτ), από τα οποία μέχρι το προαναφερόμενο διάστημα είχαν πληρωθεί 58,26 εκατ. ευρώ.

Στα έργα θα πρέπει να προστεθούν και συμπληρωματικές εργασίες που προέκυψαν στο στάδιο της κατασκευής που για την Ολυμπία Οδό έφτασαν τα 12 εκατ. ευρώ (αλλαγή χάραξης λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων), 13 εκατ. ευρώ στον Μορέα και φυσικά η συμπληρωματική σύμβαση μαμούθ των 169 εκ. ευρώ που υπογράφτηκε στο Μαλιακός Κλειδί για την κατασκευή της λωρίδας έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ) στις σήραγγες Τ1, Τ2, Τ3. Αξιοσημείωτο είναι ότι για την σύμβαση αυτή, το ελληνικό δημόσιο έχει ήδη πληρώσει τα 161 εκ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Ανάπτυξης και ο ειδικός διαπραγματευτής της κυβέρνησης για την σωτηρία των οδικών αξόνων κ. Ευθύμιος Βιδάλης έχουν συμφωνήσει οι κοινοπραξίες των έργων να αποζημιωθούν με επιπλέον 280 εκ. ευρώ. Πρόκειται για δαπάνη που αποτέλεσε σκληρό πεδίο διαπραγμάτευσης με τους κατασκευαστές τους προηγούμενους μήνες και αφορά τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στα έργα με υπαιτιότητα του δημοσίου (απαλλοτριώσεις, μετακινήσεις δικτύων κοινής ωφέλειας αρχαιολογικά κ.α).

Από τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης προκύπτουν πάντως και άλλα  ενδιαφέροντα στοιχεία:

-τα μεγαλύτερα έσοδα από τα διόδια από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης μέχρι τις 31 Οκτωβρίου του 2012 είχε εμφανίσει η Ιόνια Οδό, στην οποία περιλαμβάνεται και το τμήμα του ΠΑΘΕ Μεταμόρφωση –Σκάρφεια και ο συνδετήριος κλάδος Σχηματάρι-Χαλκίδα. Τα συνολικά έσοδα από τα διόδια ήταν 374 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν η Ολυμπία Οδός με 366 εκατ. ευρώ και ο Μορέας με 114,5 εκατ. ευρώ. 

-τις μεγαλύτερες δαπάνες για απαλλοτριώσεις κατέβαλλε το δημόσιο στην Ολυμπία Οδό, οι οποίες ανήλθαν σε 201 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για κόστη που πραγματοποιήθηκαν για απαλλοτριώσεις και στα τμήματα μετά την Πάτρα, τα οποία με βάση το πρόσφατο πλαίσιο συμφωνίας του υπουργείου Ανάπτυξης με τους παραχωρησιούχους, προς το παρόν το έργο δεν θα συνεχίσει στον Πύργο και την Τσακώνα. Στα 70 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι απαλλοτριώσεις στο Μορέα, στα 44 εκατ. ευρώ στο Μαλιακός –Κλειδί και στα 56 εκατ. ευρώ στην Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Γιάννενα).

-Ειδικά για το Μορέα αναφέρεται ότι εκκρεμούν 52 αποβολές δύστροπων ιδιοκτητών σε συντελεσμένη απαλλοτρίωση στην Περιμετρική Οδό της Καλαμάτας, γεγονός που καθυστερεί την πρόοδο εργασιών του έργου.

-Στο μόνο έργο που το δημόσιο έχει καλύψει την χρηματοδοτική του συμβολή είναι ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (Ράχες Μαλιακού-Κλειδί Ημαθίας) η οποία ανήλθε σε 296 εκατ. ευρώ. Απομένουν ελάχιστες πληρωμές, για την αποπληρωμή της ΛΕΑ αλλά και αποζημιώσεις για κλειστούς σταθμούς διοδίων (Αιγίνιο).

-Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου για την Ολυμπία οδό ανέρχεται σε 607 από τα οποία έχουν καταβληθεί τα 242 εκατ. ευρώ. Στο Μορέα η συμμετοχή του δημοσίου είναι 271 εκατ ευρώ. Απομένουν να πληρωθούν 70,2 εκατ. ευρώ. Στην Ιόνια Οδό η χρηματοδοτική συμβολή που έχει καταβληθεί είναι 139,5 εκατ. και απομένουν άλλα 220 εκατ. ευρώ