«Η εικόνα της χώρας αλλάζει», δήλωσε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Νότης Μηταράκης, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες, στην αίθουσα του Χρηματιστηρίου Αθηνών για τη χρηματοδότηση των εξαγωγών των ελληνικών επιχειρήσεων, την οποία διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) της ΕΕΔΕ.

Τόνισε, ακόμα, ότι η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας θα επιτευχθεί με τη δημιουργία ενός ασφαλούς επιχειρηματικού περιβάλλοντος, χρησιμοποιώντας καλύτερα τους διαθέσιμους πόρους και βελτιώνοντας τις δομές. «Πλέον, εκλείπει η αβεβαιότητα και ο συναλλαγματικός κίνδυνος για τις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων», υπογράμμισε ο κ. Μηταράκης, σημειώνοντας ότι άμεση προτεραιότητα αποτελεί επίσης, η διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης, δηλαδή του αριθμού των εταιρειών, που εξάγουν και των προϊόντων που εξάγονται.

«Εκμεταλλευόμενοι ευρωπαϊκά κονδύλια ΕΣΠΑ, στοχεύουμε, ώστε να έχουμε ολοκληρωμένες τομεακές πολιτικές, ξεκινώντας από τη βιομηχανία τροφίμων και τις νέες τεχνολογίες», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Αυτό που επιδιώκουμε, είναι τα παραγόμενα προϊόντα να βρουν αγοραστές στο εξωτερικό είτε με το να επαναπροσεγγίσουμε παραδοσιακούς προορισμούς είτε με το να εισέλθουμε σε νέες αναδυόμενες αγορές και δίκτυα», κατέληξε ο υφυπουργός. Αναφερόμενος στο πρόσφατο ταξίδι στην Κίνα, επεσήμανε ότι θεωρείται υποχρέωση της Πολιτείας να ανοίξει τις «πόρτες» στις ελληνικές επιχειρήσεις. Τόνισε δε ότι οι κινεζικές επιχειρήσεις ανεβαίνουν στην αλυσίδα ποιότητας και επενδύουν σημαντικά στην έρευνα καθώς πλέον ο ανταγωνισμός ποιοτικών προϊόντων θα είναι ακόμα μεγαλύτερος.

Ένα μείζον θέμα, που θα απασχολήσει το 2013, είπε ο κ. Μηταράκης, είναι η ρευστότητα, η χρηματοδότηση της προσπάθειας του ιδιωτικού τομέα να επανακάμψει. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, σημαντικός είναι ο ρόλος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης. Τέλος, ο υφυπουργός σημείωσε ότι το επόμενο στοίχημα είναι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ενώ δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι το Δημόσιο έχει προχωρήσει στην αποπληρωμή των οφειλών προς τον ιδιωτικό τομέα.

Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυνε και ο πρόεδρος των Ελληνικών Χρηματιστηρίων, κ. Σωκράτης Λαζαρίδης τονίζοντας την ανάγκη της χώρας για εξωστρέφεια. Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΔΕ του Ινστιτούτου κ. Αναστάσιος Ροδόπουλος υπογράμμισε την ανάγκη υιοθέτησης στρατηγικών και τα εργαλείων για την επίτευξη υψηλών εξαγωγικών επιδόσεων που τόσο πολύ έχει ανάγκη η Ελλάδα. Τόνισε επίσης την ανάγκη για κοινή προσέγγιση και συνεργασία των «πρεσβευτών» της χώρας στο εξωτερικό, εννοώντας τις εξαγωγικές εταιρείες, με στόχο την καλή φήμη που είναι αναγκαία για τη χώρα μας. 

Στην πρώτη ενότητα, η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη, αναφέρθηκε στο ρεκόρ εξαγωγών που κατέγραψαν οι ελληνικές επιχειρήσεις το 2012 και προανήγγειλε ότι το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η αγορά της Ρωσίας. Ζήτησε από την Κυβέρνηση να δημιουργηθεί γενική γραμματεία εξωστρέφειας που θα συγκεντρώσει και θα συντονίσει όλες τις εξαγωγικές προσπάθειες των φορέων καθώς όπως υπογράμμισε σήμερα για τις εξαγωγές εμπλέκονται πέντε υπουργεία και 30 διευθύνσεις αυτών των υπουργείων. Επίσης  τόνισε ότι είναι σημαντικό να προσελκυσθούν ξένα επενδυτικά κεφάλαια που έχουν μακροπρόθεσμο ορίζοντα για να ενισχυθούν οι πιστώσεις των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων και έκανε αναφορά και στην πτώση των εξαγωγών που σημειώθηκε το τελευταίο διάστημα εξαιτίας της δημοσιονομικής κρίσης στην Κύπρο.
 
Ο κ. Γιάννος Γραμματίδης, πρόεδρος του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, επεσήμανε το γεγονός ότι δεν μπορούμε ως χώρα να έχουμε πολιτική εξαγωγών εάν δεν αποκτήσουμε στρατηγική ανάπτυξης τουλάχιστον για μία δεκαετία. Μίλησε για ταυτότητα εξωστρέφειας και υπογράμμισε ότι οι εξαγωγές θα πρέπει να συνδυαστούν με την πολιτιστική ταυτότητα, διευκρινίζοντας ότι οι εξαγωγές θα πρέπει να συνδυάζονται με τον πολιτισμό που έχει μείνει αναξιοποίητος στη χώρα μας. Με αφορμή το οδοιπορικό παρουσίασης ελληνικών επιχειρήσεων στην Νέα Υόρκη στις 5 και 6 Ιουνίου 2013, ο κ. Γραμματίδης αποκάλυψε ότι για πρώτη φορά θα παρουσιασθούν στα ξένα επενδυτικά funds ελληνικές καινοτομικές επιχειρήσεις.
 
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), κ. Αναστάσιος Αλεξανδρίδης, τόνισε ότι το τρίπτυχο των εξαγωγών είναι α) πληροφόρηση, β) χρηματοδότηση και γ) εξειδικευμένο προσωπικό. Αναφέρθηκε διεξοδικά σε παραδείγματα επιχειρήσεων που έχουν πραγματοποιήσει σημαντικά βήματα εξαγωγών σε δύσκολες αγορές ,ενώ υπογράμμισε ότι υπάρχουν χώρες, όπως για παράδειγμα η Βραζιλία, όπου θα μπορούσαν να εξάγουν οι ελληνικές επιχειρήσεις (κλάδος τροφίμων), ωστόσο υπάρχουν προβλήματα λόγω δασμών που θα πρέπει να επιλύσει η Ελληνική πολιτεία. Ο κ. Αλεξανδρίδης, μίλησε ακόμα για τις καλύτερες μεθόδους εξαγωγών που έχουν διάφορες χώρες, όπως για παράδειγμα η Σουηδία (καλύτερη μέθοδος εκπαίδευσης προσωπικού), η Ολλανδία (καλύτερη πληροφόρηση) και η Ιταλία (καλύτερη χρηματοδότηση των εξαγωγικών επιχειρήσεων).
 
Ο κ. Γρηγόρης Δημητριάδης, ειδικός σύμβουλος του υπουργού ανάπτυξης κ. Κωστή Χατζηδάκη, σημείωσε ότι στόχος της Κυβέρνησης είναι το 2015 το ποσοστό των εξαγωγών να καλύπτει το 16% του ΑΕΠ της χώρας. Επίσης, αποκάλυψε ότι ολοκληρώνεται ο οδικός χάρτης των εξαγωγών όπου όλοι οι φορείς και οι υπηρεσίες των υπουργείων θα συγκεντρωθούν κάτω από μία γραμματεία για να απλοποιηθούν οι εξαγωγικές διαδικασίες. Επεσήμανε ότι το ζητούμενο είναι να υπάρχουν μεγάλα εξαγωγικά σχήματα που θα εισέρχονται σε μεγάλες αγορές, καθώς οι αυτόνομες προσπάθειες επιχειρήσεων δεν έχουν πάντα το επιθυμητό αποτέλεσμα εκτός των μεγάλων βιομηχανικών ομίλων.

Στη συνέχεια ακολούθησε αναλυτική παρουσίαση θεμάτων εξαγωγών από ένα πάνελ με ομιλητές που αντιπροσώπευσαν άριστα ολόκληρο το επιχειρηματικό φάσμα για τα θέματα των εξαγωγών και την χρηματοδότησή τους, αποτελούμενο από τους κ. Αλεξάνδρα Πίττα – Χαζάπη, αντιπρόεδρος & διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας Αττική – Α. Πίττας ΑΕΒΕ, Γεώργιος Καραγιαννόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Factoring, Νίκος Πορφύρης, αναπληρωτής επιτελικός διευθυντής Λειτουργιών στην Ελληνικά Χρηματιστήρια ΑΕ, Γιάννης Μαθιός, πρόεδρος Δ.Σ., της ΑΒΕΤΕ Μαθιός Πυρίμαχα , Άγγελος Κωτσιόπουλος, Γενικός Διευθυντής του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ) και Μάκης Τζέης, managing director στην Atradius Credit Insurance N.V.

Η κ. Αλ. Πίττα τόνισε την ανάγκη δημιουργίας επώνυμης ζήτησης για τα ελληνικά προϊόντα και ιδιαίτερα αυτά του κλάδου των τροφίμων, πλην όμως υπογράμμισε ότι αρκετές σοβαρές προσπάθειες που γίνονται προς την κατεύθυνση αυτή σκοντάφτουν σε χρονίζοντα τελωνειακά και διοικητικά προβλήματα τα οποία έχουν υψηλό κόστος και σε κάποιες περιπτώσεις στερούν από τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις μέρος των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων τους. Επίσης, η κ. Αλ. Πίττα αναφέρθηκε στα χρέη του Δημοσίου προς τις εξαγωγικές επιχειρήσεις και είπε ότι η ύπαρξή τους είναι σοβαρό μειονέκτημα σε μια εποχή όπου η εξωστρέφεια αποτελεί μονόδρομο.

Από την πλευρά του ο κ. Γ. Καραγιαννόπουλος, μίλησε για το ρόλο του εξαγωγικού factoring τονίζοντας ιδιαίτερα ότι η λειτουργία του δεν αποτελεί μορφή χρηματοδότησης υπό την παραδοσιακή της έννοια αλλά εργαλείο που βοηθάει τον εξαγωγέα να μετριάσει τους πιστωτικούς κινδύνους μιας εξαγωγικής αγοράς και να μπορέσει να εκπονήσει σε αποτελεσματικότερη βάση μακράς και μεσαίας πνοής εξαγωγικές δράσεις.

Στο επίπεδο αυτό σημαντικές υπήρξαν οι αναλύσεις των κ. Μάκη Τζέη και Άγγελου Κωτσιόπουλου, οι οποίοι αναφέρθηκαν στο θεσμό της ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων και στα εχέγγυα που αυτός μπορεί να προσφέρει στη μείωση των εξαγωγικών κινδύνων. Οι δύο ομιλητές αναφέρθηκαν σε συγκεκριμένα παραδείγματα και τόνισαν ιδιαίτερα ότι η εξασφάλιση των εξαγωγικών πιστώσεων συνεχώς βελτιώνεται με νέους θεσμικούς κανόνες.

Ο κ. Νίκος Πορφύρης μίλησε για το ρόλο του Χρηματιστηρίου στις εξαγωγικές προσπάθειες εισηγμένων εταιρειών και επεσήμανε ιδιαίτερα την εντυπωσιακή άνοδο εισηγμένων επιχειρήσεων που δείχνουν αυξημένη εξωστρέφεια. Ο κ. Γιάννης Μαθιός, τέλος, επικεντρώθηκε στην περίπτωση της Μαθιός Πυρίμαχα ΑΕ, ανέλυσε τις τεχνικές μάρκετινγκ και διείσδυσης στις εξωτερικές αγορές που εφαρμόζει η εταιρία, έδωσε ιδιαίτερο βάρος στον ρόλο της οικονομικής διπλωματίας και είπε ότι οι επιχειρηματικές αποστολές στο εξωτερικό θα πρέπει να προετοιμάζονται σχολαστικά αρκετούς μήνες πριν πραγματοποιηθούν.

Χορηγοί της εκδήλωσης ήταν ο Όμιλος Ελληνικά Χρηματιστήρια και υποστηρικτές οι εταιρίες Atradius Credit Insurance NV, Αθηναϊκή Ζυθοποία AE και Mamidoil – Jetoil AE. Χορηγοί επικοινωνίας ήταν η εφημερίδα «Η Καθημερινή» και τα Ad Business, Retail Beusiness, Money και Χρήμα. Χορηγοί διαδικτυακής επικοινωνίας τα advertising.gr, palo.gr, Σοφοκλέους in και Χρήμα Week και τηλεοπτικός χορηγός το SBC TV.