Λύση για τα εξ ολοκλήρου αυθαίρετα με νέα διαδικασία που θα είναι διαφορετική μεταξύ των εντός και εκτός σχεδίου κτισμάτων επιλέγουν στο υπουργείο Περιβάλλοντος, προσαρμόζοντας τη ρύθμιση στο πνεύμα της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας για να αποφύγουν προβλήματα συνταγματικής «αταξίας».

Η νομιμοποίηση μεγάλων πολεοδομικών παραβάσεων (χωρίς οικοδομική άδεια και με μεγάλες πολεοδομικές υπερβάσεις) θα συνδεθεί στα εκτός σχεδίου με τον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό, προβλέποντας επιτάχυνση των γενικών πολεοδομικών σχεδίων και εντάξεις στο σχέδιο πόλης με ταχύτατες διαδικασίες.

Κύκλοι του υπουργείου υποστηρίζουν ότι στον νόμο που θα πάει εντός των επόμενων ημερών στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος κ. Σταύρος Καλαφάτης και για τις δύο περιπτώσεις θα προβλέπεται η εξαίρεση από την κατεδάφιση για 30 χρόνια.

Η διαδικασία που θα περιγράφεται και θα εξειδικευτεί με υπουργική απόφαση σε σύντομο χρονικό διάστημα θα προβλέπει ότι για τα εκτός σχεδίου θα μπορούν να γίνουν νομιμοποιήσεις σε πέντε χρόνια, οπότε εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί ο χωροταξικός σχεδιασμός.

Απαραίτητη προϋπόθεση για όλα τα αυθαίρετα κτίσματα είναι η ένταξη στην ηλεκτρονική ταυτότητα του κτιρίου σε μία πενταετία, με την οποία επιδιώκεται να γίνει για πρώτη φορά πλήρης καταγραφή της αυθαίρετης δόμησης στην Ελλάδα.

Με τον τρόπο αυτό, υποστηρίζουν στο υπουργείο Περιβάλλοντος, θα είναι αποτελεσματικός ο πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός, καθώς η καταγραφή αυθαιρέτων θα αναδείξει και τις περιοχές που είναι περισσότερο επιβαρυμένες προκειμένου να ληφθούν μέτρα για την ανακούφισή τους (πλατείες, κοινόχρηστοι χώροι κ.ά.).

Η ηλεκτρονική βάση των αυθαιρέτων που θα δηλωθούν στην ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων θα είναι διασυνδεδεμένη με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών και το Κτηματολόγιο προκειμένου να μην μπορεί να ξεφύγει κανείς.

Καμία ανησυχία δεν υπάρχει για τις άλλες κατηγορίες αυθαιρέτων (μικροπαραβάσεις και μεσαίου μεγέθους αυθαιρεσίες για κτίσματα προ του 1975 και προ του 1983), για τα οποία η ρύθμιση προβλέπεται να διατηρηθεί όπως είχε ανακοινωθεί αρχικά, με οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση και καταβολή παραβόλου 500 ευρώ συν το ειδικό πρόστιμο ανάλογα με την περίπτωση (15% για τα προ του 1983, 20% έκπτωση για όσα χτίστηκαν μεταξύ 1983 και 2003).

Ειδική πρόβλεψη θα υπάρξει στον νέο νόμο για τους κακοπληρωτές των προηγούμενων ρυθμίσεων. Πρόκειται για όσους δεν έχουν εξοφλήσει τις δόσεις από τον νόμο των ημιυπαίθριων (3843/2010) και των αυθαιρέτων (4014/2011), για τους οποίους η προθεσμία καταβολής των προστίμων ήταν μέχρι τις 31 Μαΐου.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, γι’ αυτούς θα προβλέπεται ένταξη στον νέο νόμο των αυθαιρέτων με συμψηφισμό προστίμων και την υποχρέωση καταβολής παραβόλου προκειμένου να υπάρξει ένας είδος δικαιότερης μεταχείρισης για όσους ήταν συνεπείς στις πληρωμές.

Είναι φανερό ότι ο νέος νόμος επιχειρεί χειρουργικού τύπου επεμβάσεις προκειμένου να διασφαλίσει τη συνταγματικότητα του ΣτΕ, αλλά και να αμβλύνει την κριτική που έχει δεχτεί για ορισμένες διατάξεις που έχουν χαρακτηριστεί «περιβαλλοντοκτόνες».

Στην κατηγορία αυτή κατατάσσονται οι νομιμοποιήσεις αυθαίρετων κτισμάτων προ του 1975, για τις οποίες το υπουργείο υπαναχωρεί επιτρέποντας μόνο την οριστική εξαίρεση από την κατεδάφιση των κατοικιών.

Πηγές του ΥΠΕΚΑ αναφέρουν ότι στόχος της ρύθμισης είναι να νομιμοποιηθούν αυθαίρετοι οικισμοί και χωριά που βρίσκεται το σπίτι της γιαγιάς και του παππού, για να μπορούν να γίνουν μεταβιβάσεις ακινήτων που μέχρι σήμερα ήταν αδύνατον.

Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι το υπουργείο δέχτηκε δριμεία κριτική για την επίμαχη διάταξη, καθώς θεωρήθηκε ότι δίνει συγχωροχάρτι σε όλες τις μεγάλες πολεοδομικές παραβάσεις ξενοδοχείων και κτιρίων της χούντας.

Σχετικό φάκελο που είχε σταλεί στο Μέγαρο Μαξίμου για μισοτελειωμένο κτίσμα στο Τολό της Αργολίδας πάνω στο κύμα, συνολικής επιφάνειας 3.800 τ.μ., είχε αποκαλύψει πρόσφατα το «business stories». Oπως πληροφορούμαστε, η υπόθεση έχει διαβιβαστεί από τις 2 Μαΐου -από το γραφείο του γενικού γραμματέα της κυβέρνησης κ. Tάκη Μπαλτάκου- στο ΥΠΕΚΑ, την οποία χειρίζονται συνεργάτες του κ. Καλαφάτη.

Πρόκειται για ημιτελές κτίσμα που χτίστηκε το 1969 και ενώ προοριζόταν για ξενοδοχείο λόγω έλλειψης αποχετευτικού δικτύου μετατράπηκε σε κτίριο εμπορικών χρήσεων. Το τερατώδες κτίσμα, για το οποίο υπάρχουν αποφάσεις του ΣτΕ να κατεδαφιστούν οι δύο τελευταίοι όροφοι, έχει υπαχθεί στον Νο 4014, ενώ έχουν καταβληθεί και πρόστιμα. Ο καταγγέλλων υποστηρίζει ότι ο νόμος, όπως αρχικά παρουσιάστηκε, έδινε όλα τα εργαλεία για να νομιμοποιηθεί το αυθαίρετο κτίσμα.