Πολύ μελάνι έχει χυθεί τον τελευταίο καιρό, για τους  φορολογούμενους αυτούς που διαπιστώθηκε ότι τα κεφάλαια που μετέφεραν στο εξωτερικό είναι μεγαλύτερα κατά 7 δισ. ευρώ από τα εισοδήματα που δήλωσαν, συνολικά για τα έτη 2003-2011. Για να αποφύγουν την πληρωμή υπέρογκων φόρων επί της διαφοράς αυτής καλούνται μέχρι  την 31η Ιανουαρίου, (συζητάτε παράταση), να δικαιολογήσουν τις πρόσθετες διαφορές ανάμεσα στα εισοδήματα που αναγράφονται στις φορολογικές δηλώσεις που υπέβαλαν για τα έτη 2003-2011 και στα ποσά των συγκεκριμένων εμβασμάτων.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει δώσει η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να συμπληρώσουν την εφαρμογή που υπάρχει γι αυτό το λόγο, στο taxis και μετά να ενημερώσουν με τα σχετικά έγγραφα την αρμόδια Δ.Ο.Υ του φορολογουμένου.

Ποιο συγκεκριμένα η ΓΓΠΣ επισημαίνει ότι, για τη χρήση της εφαρμογής θα πρέπει ο φορολογούμενος να είναι πιστοποιημένος χρήστης του TAXISNET. Στην περίπτωση που ο έλεγχος αφορά φορολογούμενη που είναι έγγαμη υποχρεούται να υποβάλλει την κατάσταση προσδιορισμού κεφαλαίου με τους κωδικούς πρόσβασης του συζύγου της. Επίσης, εάν καταχωρηθεί στο μητρώο του TAXIS, διακοπή της έγγαμης σχέσης ή διάσταση (έστω και από τον ένα σύζυγο ), τότε διακόπτεται η πιο πάνω δυνατότητα χρησιμοποίησης των κωδικών πρόσβασης του πρώην ή εν διαστάσει συζύγου . Τα παραπάνω ισχύουν και για τους κατοίκους εξωτερικού. Για τους αποβιώσαντες εφόσον έχει γίνει απενεργοποίηση των κωδικών πρόσβασης, η κατάσταση θα υποβάλλεται χειρόγραφα από τους κληρονόμους στην αρμόδια ΔΟΥ.

Όμως πολλές περιπτώσεις είναι εκείνες που δεν μπορούν να απεικονιστούν μέσα από την εφαρμογή του έχει αναρτήσει η ΓΓΠΣ.

Παρ όλο που οι οδηγίες αναφέρουν ότι «Η συμπλήρωση του πεδίου ΕΜΒΑΣΜΑΤΑ γίνεται υποχρεωτικά από το φορολογούμενο. Στην περίπτωση συνδικαιούχων συμπληρώνεται μόνο το ποσό που σας αναλογεί, ενώ εξαιρούνται τυχόν εμπορικά εμβάσματα.», πολλές είναι οι περιπτώσεις εκείνες που από τα στοιχεία αποδείχθηκε ότι οι φορολογούμενοι που κλίθηκαν να απολογηθούν σαν μεγαλοκαταθέτες,  δεν είχαν κάνει φοροδιαφυγή αλλά τα εμβάσματα ήταν για επαγγελματική χρήση (εισαγωγές από το εξωτερικό εμπορευμάτων και πρώτων υλών ή πληρωμές από ταξιδιωτικά γραφεία για την εργασία τους).

Τα περιστατικά που μας έχουν αναφερθεί, και δεν μπορούν να απεικονιστούν είναι αρκετά και το όλο κλίμα που έχει δημιουργηθεί είναι αποκλειστικά και μόνο ευθύνη, για μια ακόμη φορά, του υπουργείου οικονομικών που ΔΕΝ έδωσε οδηγίες τόσο στους φορολογούμενους όσο και στους ίδιους τους υπαλλήλους του.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να ζητείται για μια ακόμη φορά παράταση στην υποβολή των δηλώσεων αυτών, από την μια για να συγκεντρωθούν τα στοιχεία που ζητούνται, όσο και για να πειστούν οι ίδιοι οι υπάλληλοι των Δ.Ο.Υ. να βοηθήσουν την διαδικασία, παραλαμβάνοντας τις συμπληρωματικές δηλώσεις των φορολογουμένων και παρέχοντας τους οδηγίες.

Οι καταγγελίες ότι Δ.Ο.Υ. είτε δεν παραλαμβάνουν συμπληρωματικές δηλώσεις, είτε ζητούν υπέρογκα πρόστιμα γι αυτές, είτε προβάλλουν κωλύματα με την αιτιολογία ότι δεν έχουν οδηγίες από τα κεντρικά, είναι πάμπολλες και καλύπτουν σχεδόν ολόκληρη την χώρα.

Τι πρέπει να κάνουμε  

Θεωρούμε ότι οι φορολογούμενοι που έχουν λάβει τα σημειώματα, θα πρέπει να παρουσιάσουν τα πραγματικά στοιχεία και τα πραγματικά περιστατικά γι αυτά τα εμβάσματα.

Η όλη διαδικασία στηρίζεται ουσιαστικά στην ανάλωση κεφαλαίου ή την παρουσίαση των φορολογικών μας αποταμιευμάτων.

Η  έννοια συνολικού κεφαλαίου (φορολογικά αποταμιεύματα)

Όπως έχει γίνει δεκτό από το Υπουργείο Οικονομικών, τα έτη που επικαλείται ο φορολογούμενος για ανάλωση κεφαλαίου πρέπει να είναι συνεχόμενα και να φθάνουν μέχρι το προηγούμενο του κρινόμενου έτους. Το θετικό αλγεβρικό άθροισμα των ετών αυτών θα αποτελέσει το συνολικό κεφάλαιο που σχηματίστηκε αυτά τα έτη. Συνεπώς, κατά το σχηματισμό κεφαλαίου προηγούμενων ετών τα τυχόν αρνητικά υπόλοιπα κάθε έτους συμψηφίζονται με τα θετικά και στην περίπτωση που το τελικό αλγεβρικό άθροισμα είναι αρνητικό, δεν απομένει κεφάλαιο προς επίκληση, προκειμένου να καλυφθεί η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίου. (Σχετ. 1087172/1642/Α0012/25.10.2005).
Ο φορολογούμενο μπορεί να επικαλεστεί φορολογικά αποταμιεύματα, όσα χρόνια έχει στοιχεία και οι εφορίες είναι υποχρεωμένες να τα παραλάβουν και δεν μπορούν να επικαλούνται ότι εκείνες δεν έχουν στοιχεία ώστε να κάνουν σύγκριση.   

 Υποβολή εκπρόθεσμης συμπληρωματικής δήλωσης για τη δήλωση ποσού από πώληση ακινήτων και αυτοτελώς φορολογούμενων τόκων στο επόμενο μη παραγεγραμμένο οικονομικό έτος.

Σύμφωνα με αποφάσεις του υπουργείου Οικονομικών ο φορολογούμενος μπορεί να υποβάλει συμπληρωματική δήλωση για εισοδήματα που δεν είχε δηλώσει με την φορολογική δήλωσης της συγκεκριμένης χρονιάς, που προέρχονται από την πώληση περιουσιακών στοιχείων ή από τόκους και λοιπά εισοδήματα που έχουν φορολογηθεί αυτοτελώς ή είναι αφορολόγητα. (Σχετ.  Ε10838/ΠΟΛ. 147/6.8.1984). Τα εισοδήματα αυτά περιλαμβάνονται στα πληροφοριακά στοιχεία του πίνακα 6 του εντύπου Ε1. Μάλιστα η σχετική απόφαση τονίζει ότι οι συμπληρωματικές δηλώσεις που συμπληρώνουν ποσά του πίνακα 6 (πρόσθετα πληροφοριακά στοιχεία) στο έντυπο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, δεν συνιστούν ανάκληση φορολογητέας ύλης ή δαπάνης ή προσδιοριστικού της δαπάνης στοιχείο.

 Εάν τα ποσά αυτά δεν έχουν δηλωθεί στο οικείο οικονομικό έτος, και το έτος ή τα έτη, έχουν παραγραφεί, μπορεί ο φορολογούμενος να τα δηλώσει στο τελευταίο μη παραγεγραμμένο οικονομικό έτος. Δηλαδή αν ο φορολογούμενος έχει πωλήσει ένα ακίνητο το 1995 ή έχει τόκους καταθέσεων που δεν έχει δηλώσει για τα έτη 1992,1993,1994 και 1995 και δεν το είχε δηλώσει, αυτά μπορούν να δηλωθούν με συμπληρωματική δήλωση στο τελευταίο μη παραγεγραμμένο οικονομικό έτος, δηλαδή στο 2001. Μάλιστα εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε  ότι, στη συμπληρωματική αυτή δήλωση δεν επιβάλλεται το πρόστιμο (του άρθρου 4 του Ν. 2523/1997),  δεδομένου ότι με την παράλειψη δήλωσης αυτών στην αρχική δήλωση δεν παραβιάστηκε κάποια φορολογική διάταξη. (Σχετικό 1074403/2002/Α0012/11.1.2004).

Κάλυψη τεκμηρίων με εισαγωγή συναλλάγματος.

Θέλουμε να επισημάνουμε δυο θέματα που αφορούν την εισαγωγή συναλλάγματος, γιατί δημιουργούνται προβλήματα στην επίκληση του.

α) Μέχρι το 2001, τελευταίο έτος της δραχμής, η αιτιολόγηση του συναλλάγματος γινόταν με τις μοναδικές βεβαιώσεις εισαγωγής συναλλάγματος (ροζ χαρτάκια).

Μετά την είσοδο μας στην ευρωπαϊκή ζώνη, ορίστηκε  ως αποδεικτικό εισαγωγής χρηματικών κεφαλαίων από το εξωτερικό και συνυποβάλλεται με την ετήσια δήλωση φορολογίας εισοδήματος, το πρωτότυπο του, κατά περίπτωση, εκδιδόμενου από κάθε Τράπεζα παραστατικού, με την προϋπόθεση ότι περιέχει το ονοματεπώνυμο του δικαιούχου του εισαγόμενου χρηματικού ποσού, το ύψος του ποσού, το νόμισμα και τη χώρα προέλευσης.
Οι μοναδικές βεβαιώσεις εισαγωγής συναλλάγματος (Β.Α.Σ.), που αποτελούσαν μέχρι την 31.12.2001 το επίσημο δικαιολογητικό εισαγωγής χρηματικών κεφαλαίων από το εξωτερικό, σε όσες περιπτώσεις εξακολουθούν να εκδίδονται, αποτελούν το νόμιμο παραστατικό. (Σχετικό 1035772/676/Α0012/ΠΟΛ.1130/17-4-2002 ).

β) Τα ποσά από επαναπατριζόμενα κεφάλαια (άρθρο 18 ν.3842/2010) μπορούν να διατεθούν μόνο για την κάλυψη τεκμηρίων που ορίζονται στο άρθρο 17 του Κ.Φ.Ε., δηλαδή μόνο για την αγορά ή ανέγερση ακινήτων  και όχι για την κάλυψη των τεκμηρίων που προέρχονται από τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης (οίκηση, αυτοκίνητα, σκάφη, αεροπλάνα, υπηρετικό προσωπικό , πισίνα και ιδιωτικά σχολεία).  
Περιπτώσεις που δεν μπορούν αν απεικονιστούν στο taxis.

Εκφράζοντας την προσωπική μας άποψη, μιας και το υπουργείο δεν έχει πάρει σχετική θέση, θεωρούμε ότι οι φορολογούμενοι που δεν μπορούν να απεικονίσουν τα πραγματικά περιστατικά στο taxis , θα πρέπει να καταθέτουν τα σχετικά έγγραφα στην αρμόδια εφορία και να κοινοποιούν το σχετικό αριθμό πρωτοκόλλου στο taxis.

Ακόμη μπορούν, αν οι εφορίες αρνούνται να παραλάβουν τα σχετικά έγγραφα, να τα καταθέσουν σε αυτές με δικαστικό επιμελητή και να τα κοινοποιήσουν  και στην ΓΓΠΣ, αν και οι δημόσιες υπηρεσίες είναι υποχρεωμένες να παραλαμβάνουν οποιοδήποτε έγγραφο που καταθέτει ο πολίτης.    

Καλύτερα να πληρώσετε παρά να βρεθείτε μπλεγμένοι.

Στην αγορά ακούγονται πολλές προτάσεις για την κάλυψη των εμβασμάτων , από αυτούς που δεν μπορούν να δικαιολογήσουν τα χρήματα που έβγαλαν στο εξωτερικό.

Θέλουμε να επισημάνουμε, ότι είναι καλύτερο να πληρώσουν τους φόρους που προσπάθησαν να γλυτώσουν, παρά να  καλύψουν τα χρήματα αυτά διαπράττοντας μία ακόμη παρανομία.

Δεν είναι μόνο ότι θα βρεθούν οι ίδιοι εκτεθειμένοι, αλλά πάρουν και άλλους στο λαιμό τους. Για παράδειγμα αν κάποιος προσπαθήσει να καλύψει την διαφορά με εκπρόθεσμη δωρεά ή με εκπρόθεσμο ιδιωτικό δανεισμό , δεν κινδυνεύει μόνο εκείνος να βρεθεί κατηγορούμενος από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης , αλλά θα συμπαρασύρει για συνέργεια και εκείνον που υπέγραψε την δήλωση δωρεάς ή δανεισμού.

Να θυμίσουμε ότι το ξέπλυμα μαύρου χρήματος είναι ποινικό αδίκημα και εκδικάζεται παράλληλα με το αδίκημα της φοροδιαφυγής. Η εξόφληση των φόρων, των προστίμων και των προσαυξήσεων, μπορεί να σταματούν την ποινική δίωξη για το αδίκημα της φοροδιαφυγής, αλλά δεν σταματούν την ποινική δίωξη για το αδίκημα του ξεπλύματος μαύρου χρήματος.