“Το καράβι της Ελλάδας γυρίζει”, είναι ο τίτλος του άρθρου που έγραψε στους New York Times ο Roger Cohen, βλέποντας τους ξένους τουρίστες να συρρέουν στην Ελλάδα.

“Το τελευταίο που είχαν στο νου τους οι Αιγύπτιοι και οι Τούρκοι όταν βγήκαν στους δρόμους στις πρόσφατες μαζικές διαδηλώσεις ήταν, χωρίς αμφιβολία, να βοηθήσουν την ταλαιπωρημένη Ελλάδα. Αλλά σύμφωνα με τον πανίσχυρο νόμο των αθέλητων επιπτώσεων, μάλλον το έκαναν: Οι τουρίστες που ίσως να είχαν προτιμήσει άλλους μεσογειακούς προορισμούς, συρρέουν εδώ, με τα χρήματά τους”, γράφει ο Coehn από τα Χανιά.

Ο αρθρογράφος περιγράφει, μάλιστα, την εντύπωσή του ότι η κυβέρνηση Σαμαρά γυρίζει σελίδα, παρά το λάθος της ΕΡΤ -όπως το χαρακτηρίζει. Όπως έγραψε και ο Hugo Dixon του Reuters, υπάρχει τώρα ένα αξιόπιστο μονοπάτι προς τη σωτηρία, σημειώνει.

Και το αποδίδει σε δύο βασικά στοιχεία: Την τεράστια προσαρμογή που έχει συντελεστεί και τη βαθύτερη και σημαντικότερη αλλαγή κουλτούρας που τη συνοδεύει. 

Η προσαρμογή συνίσταται στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, στη μετρίαση των σεναρίων του Grexit, στη μείωση του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών και του πρωτογενούς ελλείμματος, στους πιο ανταγωνιστικούς μισθούς και στη μείωση των τιμών στον τουρισμό και την αγορά ακινήτων.

Σε ό,τι αφορά την αλλαγή της κουλτούρας, ο αρθρογράφος την εντοπίζει κυρίως ανάμεσα στους νέους, λέγοντας ότι οι Έλληνες προσαρμόζονται, καθώς οι καιροί αλλάζουν.

Οι νέοι γνωρίζουν ότι οι προοπτικές να αναπτύξουν ελληνικά brands είναι μεγάλες, και έτσι αφήνουν πίσω τους το χύμα λάδι, το οποίο πουλούσαν στους Ιταλούς, οι οποίοι με τη σειρά τους το τυποποιούσαν για να το μεταπωλήσουν ως δικό τους.

“Η Ελλάδα επιστρέφει στα βασικά. Το στοίχημά μου είναι ότι σε μία δεκαετία από σήμερα, θα θερίσουν πλούσια αποτελέσματα”, καταλήγει ο Cohen.