Νέα επενδυτικά εργαλεία και αύξηση των προστίμων που θα φθάνουν και το 1 εκατ. ευρώ για παραβάσεις της χρηματιστηριακής νομοθεσίας, προβλέπει – μεταξύ άλλων – το σχέδιο νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα προς διαβούλευση.

Με βάσει τo σχέδιο νόμου μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη στο χρηματιστήριο της Αθήνας αποκτούν πλέον όσοι Έλληνες ή ξένοι επενδυτές έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους μετοχές εταιρειών που είναι εισηγμένες σε ξένες αγορές καθώς θα μπορούν να τις αξιοποιούν ως ενέχυρα για αγορές με «αέρα» μέσω των συμβάσεων δανεισμού (margin account).

Η δυνατότητα αυτή που προβλέπεται στο νομοσχέδιο, έρχεται να λύσει τα χέρια σε πολλούς, αλλοδαπούς κυρίως επενδυτές, οι οποίοι με τον τρόπο αυτό μεγιστοποιούν τη δυνατότητα πίστωσης από τράπεζες και ΑΕΠΕΥ για αγορές μετοχών, σε μια περίοδο που οι αποτιμήσεις των ελληνικών εταιρειών και ειδικά των τραπεζών, έχουν βρεθεί στα τάρταρα με αποτέλεσμα τα χαρτοφυλάκια ασφαλείας να έχουν «αδυνατίσει».

Αντίστοιχα ευνοούνται και όσοι εγχώριοι επενδυτές έχουν αγοράσει μετοχές ευρωπαϊκών, αμερικανικών, κ.α εταιρειών εισηγμένων σε διεθνή χρηματιστήρια, τα τελευταία χρόνια, τις οποίες θα μπορούν να τις ενεχυριάσουν για να αγοράσουν με margin μετοχές στο ΧΑ.
Με βάση το νομοσχέδιο οι Ανώνυμες Εταιρείες Επενδύσεων Χαρτοφυλακίου δεν επιτρέπεται να αποκτούν ποσοστό μεγαλύτερο του 10% των μετοχών μιας εταιρείας εκτός αν το ποσό δεν υπερβαίνει το 5% της τρέχουσας αξίας του χαρτοφυλακίου της.
Προωθείται ακόμη η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών (venture capitals) και θα δίνεται πλέον η δυνατότητα και στους μικροεπενδυτές να συμμετάσχουν σε τέτοια funds.
Επίσης απαγορεύεται η αποχώρηση εταιρειών από το Χρηματιστήριο μέσω συγχώνευσης με μη εισηγμένη εταιρεία.

Παράλληλα για να ληφθεί απόφαση συγχώνευσης, διάσπασης ή μετατροπής που θα έχει ως συνέπεια την έξοδο εταιρειών από το ταμπλό, θα απαιτείται πλειοψηφία 95% όπως συμβαίνει σήμερα και τις αποφάσεις για squeeze out.

Επιπλέον επανέρχεται η περίοδος των 12 μηνών –αντί για 6 που είναι σήμερα– στον συνυπολογισμό του δίκαιου ανταλλάγματος, από την τελευταία ημερομηνία συναλλαγών που εκτέλεσαν οι μέτοχοι πριν υποβάλουν δημόσια πρόταση.

Στην περίπτωση δημόσιας πρότασης με αντάλλαγμα μετοχές, λαμβάνεται υπόψη για το τίμημα η υψηλότερη τιμή μεταξύ της μέσης χρηματιστηριακής τιμής 6μήνου της εξαγοραζόμενης εταιρείας και της τιμής στην οποία ο προτείνων αγόρασε μετοχές το τελευταίο 12μηνο. Για τις μετοχές που θα προσφέρονται στην ανταλλαγή λαμβάνεται υπόψη η μέση τιμή 6μήνου πριν την υποβολή της πρότασης.

Εν τω μεταξύ με το νομοσχέδιο αντιμετωπίζεται επίσης ένα πρακτικό ζήτημα, αυτό της δυνατότητας μεταφοράς των συμβάσεων παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και των χαρτοφυλακίων πελατών, από μια τράπεζα ή χρηματιστηριακή, σε μια άλλη.

Τέτοιες περιπτώσεις θα προκύψουν στο μέλλον κυρίως μετά τις συγχωνεύσεις των τραπεζικών ομίλων, ή στις περιπτώσεις που χρηματιστηριακές εταιρείες σταματήσουν να παρέχουν κάποια επενδυτική υπηρεσία. Η ρύθμιση έχει εφαρμογή και στις περιπτώσεις απόσχισης κλάδων από εταιρείες παροχής επενδυτικών υπηρεσιών και πιστωτικά ιδρύματα. Προβλέπεται έγκαιρη ενημέρωση του πελάτη και περιθώριο 30 ημερών για την έκφραση αντιρρήσεων εκ μέρους του, πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία. Εφόσον ο πελάτης διαφωνήσει, η συμβατική σχέση δεν μεταφέρεται στην ανάδοχο επιχείρηση.

Διαβάστε εδώ αναλυτικά το νομοσχέδιο